ADHD - dysfunktionel familie? (Debat)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2010

SpunkenJo

Louisiana28 skriver:

Man kan ikke kome udenom, når barnet er født med det. Men man kan gøre en masse for, at hjælpe barnet på vej, og navigere udenom en masse unødvendige problemer, som barnet ellers ville være udsat for. Men man kan ikke fjerne sygdommen i sin opdragelse, det er jo noget der ligger i deres hjerne.

Keg troede også det var noget der var i deres hjerner, men som indlægget jeg har henvist til skriver, er det ikke noget man er helt sikker på mere... Men det er skidesvært at berøre, som artiklen igal skriver det.

Jeg forestiller mig at ADHD er en diagnose der er nemmere at "sluge"/acceptere hvis det kun er medfødt, fremfor medfødt+"egen indflydelse"
- det vil jeg ihvertfald ha nemmere ved at acceptere!

Jeg arbejder med mange forskellige skæags mennesker, og hver gang jeg støder på en med en psykisk forstyrrelse (altså i mit job, så jeg kan ikke tale generelt) kommer de allesammen ogaå fra dysfunktionellefamiliefoehold. Ikke at det er overraskende i sig selv, men med en (populær) diagnose som ADHD kan jeh ikke lade være med at forestille mig artiklen jeg henviser til har sin rigtighed.

Jeg oplever også, at man diagnosticerer børn med ADHD når man ikke lige ved hva man ellers ska "kalde dem" - det kan sagtens være en fejlopfattelse herfra!

Men tænker lidt at nogen af dem herindefra som har børn med ADHD gerne må fortælle om en normal hverdag, og ogaå gerne om hvordan man fandt ud af de havde ADHD og hvordan de er blevet diagnosticeret.

Knus Jo

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2010

Kildebakken

Så vidt jeg har forstået er det oftes psykiateren som dianogsticerer et barn med ADHD og altså som medicinskuddannet ser efter symptomer og dianogser, der kan behandles med medicin. Hvorimod psykologer meget ofte er langt mere tilbageholdende med at konkludere at en lidelse er "kemisk" og langt hellere vil benytte sig af psykologiens redskaber til at hjælpe børnene.

Jeg er helt sikker på at baby bliver en "Emil fra Lønneberg" for det er hans far stadig;-)" Jeg vil derfor personligt gå langt før jeg tillader at nogen beslutter at mit lille barn skal medicineres på grund af en psykisklidelse som ADHD eller depression, da jeg har set al for mange kæmpe med medicinens følgevirkninger, når de forsøger at få et normalt liv igen. (Særligt mine amerikanske venner, hvor de længe har været mere fremme i skoene omkring medicinering af børn end her i DK) 

Rent faktisk er der helt sikkert mange tilfælde, som ville få forskellige dianogser forskellige steder. Jeg forstår godt at det giver tryghed at få afvide at den opførsel man ikke kan forklare eller styrre kan være ADHD og at nogle familier derfor søger det svar hos deres praktiserende læge, samtidig er jeg ikke i tvivl om at hjernen godt kan udvikle forskellig former for sygdomme uden ydre påvirkninger. Et liv med alkohol og stoffer under graviditeten, for tidlig fødsel etc, ja så er der vel store chancer for at hjernen udvikles lidt anderledes end normalen. Samtidig kan dårlig kontakt med spædbarnet sikkert også skabe problemer, derfor tror jeg godt at forekomsten af ADHD dianogeser kan værre større i dårligt fungerende familier.

Håber ikke jeg får støt nogen her, I kender jo jeres barn allerbedst 

KH

Anmeld

4. december 2010

Grynt

ADHD er medfødt og ca 80% arveligt. Det er BESTEMT ikke alle der kommer fra disfunktionelle familier!!!!!

Det er en psykriater der stiller diagnosen og ikke en psykolog.

Ikke alle behøver/bør medicineres "bare fordi" man har fået diagnosen...der er jo også den pædagogiske tilgang og det bestemmer man jo heldigvis selv.

Anmeld

4. december 2010

mortilflere

Jeg syntes den aktikkel er noget bavl .......

Det er medfødt , og jeg syntes den sparker til folk der ligger ned i forvejen...

Men jeg syntes oxo fagfolk nogen gange er vildt hurtige til at se ADHD , har en veninde der selv mente hendes dreng bare havde krudt i røven , men lære osv ville ha ham til udredning , han fik papir på at skolen var for dårlige til at motivere ham , og han røv kede sig i skolen .

Han kom på en anden skole fordi min veninde syntes læren havde set sig sur på ham , og knægten sprang et klasse trin over og så var den ballade over

Og min veninde er faktisk det man i DK kalder resurce svag familie

Anmeld

4. december 2010

Pena

SpunkenJo skriver:

Der er jeg jo ikke enig. Jeg tror jo lidt på min venindes mor, når hun siger at børn med ADHD kommer fra familier hvor der er en "rodet" hverdag.

Jeg tror gerne man kan være disponeret for det, men tror samtidig også at miljøet kan afgøre om det blir udløst.

Kender du noget til ADHD og de familieforhold barnet vokser op i?

Hejsa

Har ikke lige en kommentar til emnet. Vil bare lige sige du vist har skrevet en fejl ang SP i dit indlæg. Prøv lige at læs det igen

For du skriver hun ikke har mødt et ADHD barn fra en dysfunktionel familie, eller er det bare mig der er helt gal på den her fra morgenstunden

Men spændende teori.

Anmeld

4. december 2010

Grynt

Pena skriver:

Hejsa

Har ikke lige en kommentar til emnet. Vil bare lige sige du vist har skrevet en fejl ang SP i dit indlæg. Prøv lige at læs det igen

For du skriver hun ikke har mødt et ADHD barn fra en dysfunktionel familie, eller er det bare mig der er helt gal på den her fra morgenstunden

Men spændende teori.

sådan læser jeg det også

Anmeld

4. december 2010

wamse

Jeg tror da helt klart på at adhd er medfødt, men jeg er helt sikker på at mange af symptomerne kan afhjælpes væsentligt ved at vi regulerer vores adfærd omkring børnene.

Jeg kender 2 med adhd, en voksen og et barn. Jeg er ikke i tvivl om, at begge ville have haft og have gavn af mere stabilitet og ro omkring dem i deres hverdag.

Anmeld

4. december 2010

Grynt

wamse skriver:

Jeg tror da helt klart på at adhd er medfødt, men jeg er helt sikker på at mange af symptomerne kan afhjælpes væsentligt ved at vi regulerer vores adfærd omkring børnene.

Jeg kender 2 med adhd, en voksen og et barn. Jeg er ikke i tvivl om, at begge ville have haft og have gavn af mere stabilitet og ro omkring dem i deres hverdag.

fuldstændigt enig!!

Anmeld

4. december 2010

Louisiana

SpunkenJo skriver:

Keg troede også det var noget der var i deres hjerner, men som indlægget jeg har henvist til skriver, er det ikke noget man er helt sikker på mere... Men det er skidesvært at berøre, som artiklen igal skriver det.

Jeg forestiller mig at ADHD er en diagnose der er nemmere at "sluge"/acceptere hvis det kun er medfødt, fremfor medfødt+"egen indflydelse"
- det vil jeg ihvertfald ha nemmere ved at acceptere!

Jeg arbejder med mange forskellige skæags mennesker, og hver gang jeg støder på en med en psykisk forstyrrelse (altså i mit job, så jeg kan ikke tale generelt) kommer de allesammen ogaå fra dysfunktionellefamiliefoehold. Ikke at det er overraskende i sig selv, men med en (populær) diagnose som ADHD kan jeh ikke lade være med at forestille mig artiklen jeg henviser til har sin rigtighed.

Jeg oplever også, at man diagnosticerer børn med ADHD når man ikke lige ved hva man ellers ska "kalde dem" - det kan sagtens være en fejlopfattelse herfra!

Men tænker lidt at nogen af dem herindefra som har børn med ADHD gerne må fortælle om en normal hverdag, og ogaå gerne om hvordan man fandt ud af de havde ADHD og hvordan de er blevet diagnosticeret.

Knus Jo

Du har ret i, at mange får diagnosen ADHD. Der var et tidspunkt, hvor der nærmest var et ADHD-boom!

Ja, man vil vel aldrig gerne have at vide, at man er medskyldig til, at ens barn er sygt og lider.

Nu har jeg også mødt en del mennesker med forskellige psykiske lidelser, og det er bestemt ikke alle der kommer fra en dysfunktionel familie. Hvornår er en familie dysfunktionel i dine øjne?

Anmeld

4. december 2010

SpunkenJo

Pena skriver:

Hejsa

Men spændende teori.

Det er vidst ikke helt klart formuleret. Jeg prøver lige igen:
Hende SP'en har aldrig truffet børn med ADHD som ikke kommer fra dysfunktionelle familier....... Altså alle de børn hun har været i kontakt med gennem 25 år, som har ADHD kommer fra familier der ikke er velfungerende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.