SpunkenJo skriver:
Jeg tænket på om ADHD-børn kommer fra dysfunktionelle familer? Så jeg søger noget viden om hvordan familier til børn med ADHD er skruet sammen?
Jeg forestiller mig naivt, på baggrund af den viden jeg er stødt på, at børn med ADHD er grundet miljøet de befinder sig i, og altså ikke noget man bare er født med.
Hvad kan du fortælle om venindens familie?
Jeg kan svare ganske kort - det er medfødt! Og ofte, men ikke altid, arvet. Ingen børn kan opdrages til, at have ADHD. De kan opdrages til, at være forkælede, respektløse, utaknemlige og med manglende medfølelse, men det er ikke det samme, og en psykolog kan (burde i al fald) se forskel med det samme. De ting jeg lige skrev, er ofte det alle andre udefra, oplever hos børn med ADHD. Begge mine veninders børn er opvokset i afbalancerede, funktionelle familier. Det eneste dysfunktionelle har faktisk været, at de har været frustrerede over, at deres ene barn har opført sig som det har gjort, og de andre ikke har. Selv om man selv er sikker på, at ens barn har ADHD, så skal der en 'ekspert' til at skrive på papir, hvad barnet fejler, og først derefter får man værktøjer til at handle efter. Og det er en laaaaaaang proces..!!
I den ene familie, blev forældrene meldt til kommunen af bekendte, som var overbevist om, at de ikke behandlede deres søn ordenligt. At det var deres skyld, at drengen havde så lidt impati, som han havde (hvilket faktisk var helt hul i hovedet, for drengens forældre, er nogen af de mest omsorgsfulde mennesker du kan finde), men det har simpelthen noget med hans ADHD at gøre (han har fået diagnosen nu). Så, udover frustrationen over deres søn, og deres hjælpeløshed, så skulle de lige kæmpe med omgiveleser, bebrejdende blikke, børnehave og kommune
).
Den anden familie er som sådan også afballanceret, men faren er altså lidt speciel... Inden deres dreng fik diagnosen, sagde han til mig, at han håbede, at drengen var syg, for så skulle de jo ikke tage ansvar for deres drengs opførsel
Man kan sige, at det er en meget normal opførsel, men han har sagt og gjort så meget andet, som er rimeligt mærkeligt. Men hans mor er helt anderledes, og har to piger, som intet fejler, og som er helt "normale".
Åh, der er meget at skrive, du må vist hellere spørge mere specifikt, ellers kan jeg blive ved og ved