Hvem skal man stole på når læge og JM er "uenige"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.951 visninger
30 svar
0 synes godt om
1. december 2010

Charlotte Wberg

Jeg var til jordemoder igår, og op på briksen for at skulle undersøges som jo sker hver eneste gang man sætter benene et sted i forbindelse med sin graviditet... BabyRosa synes dog hun skal være på tværs og for at få bekræftet at JM´s konklusion var korrekt skulle jeg lige scannes en gang. Det var ganske rigtig babyRosa er tværliggende pt. Da jeg skulle ned fra briksen fik jeg "krampe" i min venstre balle og kunne ikke røre mig uden at det gjorde afsindigt ondt. om det så er muskulatur eller iskiasnerve aner jeg ikke, jeg ved bare at det gør nas, og at det går over efter relativ kort tid.

JM spørg ind til det, og det er sket før, både når jeg skal op og ned i sofaer, især hvis de er for bløde og eller når jeg ligger og skal op. Jeg har også et enormt ømt haleben og især sidst på dagen.. om morgenen er der ikke alverdens... På det seneste er det begyndt at trygge når jeg ligger på sidden i underlivet, som om det "falder" sammen, ingen vild smerte eller noget bare ømt og lidt ubehageligt.

Hun sagde at hun mistænkte symptomerne for at være i forbindelse med et løst bækken og synes at jeg skulle ringe til lægen efter en henvisning til en fysioterapeut, som ville kunne give mig nogle øvelser at arbejde med.

Jeg ringer så til lægen idag, og han er sådan lidt arhhh, det lyder ikke som bækkenløsning, men jeg kan da godt give dig en henvisning hvis du synes, men han mente nu slet ikke at det var nødvendigt.

Jeg har dog fået tid til Fys også må vi se hvad han siger, om ikke andet er det vel bedre at være på den sikre side end at rende rundt og spille fandango og ikke passe på fordi man ikke tror det er nødvendig.

Jeg tænker jo så, at hun så mig og mistænker at der er noget, og hun ser jo trods alt gravide hele tiden og laver ikke andet, han snakker bare med mig og har alt fra gravide til gamle syge også tilsidesætter han hendes vurdering... Det virker på mig dybt forkert at to fagfolk kan være sådan, et er de ikke er enige, men det er vel ikke noget man blander patienten ind i

Håber at I kan følge mig...

Hvad er jeres erfaringer med "samarbejdet" mellem læge og JM og hvem ville I vægte højst vurderingsmæssigt...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2010

Kildebakken

Synes egentlig jeg har haft samme oplevelse et par gange, altså at udmeldingerne lød forskellige. Måske siger de i virkeligheden det samme, jordmoderen ved bare lidt mere om, hvad der er det bedste at sige til en gravid - jeg oversætter det således:

Jordmor: Vi skal passe rigtig godt på dig og derfor være på den sikre side. Det er ok at gøre en gravid opmærksom på at vi passer ekstra på hendes og hendes barn- hun passer jo også ekstra på sig selv.

Lægen: Nu vil jeg ikke melde det store ud til dig, så tror du jo bare at hvert et lille niv er grund til opstandelse.

Kan man finde læger, der tænker anderledes? ja - Hænger de på træerne? Nej  

Min konklusion: Det er dig som skal passe på dit barn - så jeg ville lytte til jordmoderen - "better safe than sorry" - men selvfølgelig have lægen i baghovedet, for det skal jo åbenbart gøre ondt at være gravid:-)

KH

Anmeld

1. december 2010

Nadia&Daniel

Man skal stole på JM - da de arbejder med babyer hver dag, og lægen kan risikerer at der er noget tid imellem de har babyer..

Anmeld

1. december 2010

SussieThyssen

Charlotte Wberg skriver:

Jeg var til jordemoder igår, og op på briksen for at skulle undersøges som jo sker hver eneste gang man sætter benene et sted i forbindelse med sin graviditet... BabyRosa synes dog hun skal være på tværs og for at få bekræftet at JM´s konklusion var korrekt skulle jeg lige scannes en gang. Det var ganske rigtig babyRosa er tværliggende pt. Da jeg skulle ned fra briksen fik jeg "krampe" i min venstre balle og kunne ikke røre mig uden at det gjorde afsindigt ondt. om det så er muskulatur eller iskiasnerve aner jeg ikke, jeg ved bare at det gør nas, og at det går over efter relativ kort tid.

JM spørg ind til det, og det er sket før, både når jeg skal op og ned i sofaer, især hvis de er for bløde og eller når jeg ligger og skal op. Jeg har også et enormt ømt haleben og især sidst på dagen.. om morgenen er der ikke alverdens... På det seneste er det begyndt at trygge når jeg ligger på sidden i underlivet, som om det "falder" sammen, ingen vild smerte eller noget bare ømt og lidt ubehageligt.

Hun sagde at hun mistænkte symptomerne for at være i forbindelse med et løst bækken og synes at jeg skulle ringe til lægen efter en henvisning til en fysioterapeut, som ville kunne give mig nogle øvelser at arbejde med.

Jeg ringer så til lægen idag, og han er sådan lidt arhhh, det lyder ikke som bækkenløsning, men jeg kan da godt give dig en henvisning hvis du synes, men han mente nu slet ikke at det var nødvendigt.

Jeg har dog fået tid til Fys også må vi se hvad han siger, om ikke andet er det vel bedre at være på den sikre side end at rende rundt og spille fandango og ikke passe på fordi man ikke tror det er nødvendig.

Jeg tænker jo så, at hun så mig og mistænker at der er noget, og hun ser jo trods alt gravide hele tiden og laver ikke andet, han snakker bare med mig og har alt fra gravide til gamle syge også tilsidesætter han hendes vurdering... Det virker på mig dybt forkert at to fagfolk kan være sådan, et er de ikke er enige, men det er vel ikke noget man blander patienten ind i

Håber at I kan følge mig...

Hvad er jeres erfaringer med "samarbejdet" mellem læge og JM og hvem ville I vægte højst vurderingsmæssigt...

Jordemoderen...er den jeg altid i første række ville stole på.
Så kan lægen rende og hoppe LOL

Iøvrigt har jeg selv kronisk bækkenløsning og det du beskriver der, er typiske tegn, så den læge kan bare stikke sin telefon diagnose skråt op. Ja undskyld mit udtryk.
Men godt du har fået en henvisning.
Indtil du har fået en tid og er kommet afsted til fys, kan du selv gøre meget for at afhjælpe generne.
Sørg for at undgå alt for bløde stole og sofaer..ikke noget hvor du "synker" ned. Sid hellere på en stiv stol med en pude under måsen.
Sørg for at alle bevægelser gøres med samlede ben..også ind og udstigning af biler m.m. Forestil dig at du har en elastik siddende rundt om dine knæ, som holder dine ben samlede.
Sørg for varierede bevægelser, sid, lig, gå, stå.
Gå småture.
Undlad at tage tunge løft.
Undgå at bære skævt.
Din madras i sengen må ikke være for blød, men heller ikke for hård.
Læg dig på siden med en pude mellem benene sådan at dit overlår ligger i vandret stilling og ikke synker ned mod underlåret og dermed laver den vridende, nedsynkende følelse, som du beskriver.
Sørg for små gode hvil igennem dagen, så dit bækken bliver aflastet.

Held og lykke med det hele
Kærligst
Sussie

Anmeld

1. december 2010

Charlotte Wberg

Kildebakken skriver:

Synes egentlig jeg har haft samme oplevelse et par gange, altså at udmeldingerne lød forskellige. Måske siger de i virkeligheden det samme, jordmoderen ved bare lidt mere om, hvad der er det bedste at sige til en gravid - jeg oversætter det således:

Jordmor: Vi skal passe rigtig godt på dig og derfor være på den sikre side. Det er ok at gøre en gravid opmærksom på at vi passer ekstra på hendes og hendes barn- hun passer jo også ekstra på sig selv.

Lægen: Nu vil jeg ikke melde det store ud til dig, så tror du jo bare at hvert et lille niv er grund til opstandelse.

Kan man finde læger, der tænker anderledes? ja - Hænger de på træerne? Nej  

Min konklusion: Det er dig som skal passe på dit barn - så jeg ville lytte til jordmoderen - "better safe than sorry" - men selvfølgelig have lægen i baghovedet, for det skal jo åbenbart gøre ondt at være gravid:-)

KH

Det kan du have ret i...

synes bare det er mærkeligt (i dette tilfælde) at han lufter sin uenighed overfor mig.. For jeg aner det ikke... jeg synes i bund og grund jeg er meget heldig og har ikke hverken konstant ondt eller andre daglige gener... men vil da også gerne tjekkes for en sikkerheds skyld så jeg ikke forværre noget på sigt...

Hvis det betyder at jeg skal slappe af og bevæge mig korrekt med benene og ikke vride, gør jeg gerne det så godt jeg kan, men det kræver jo at jeg ved hvordan jeg skal gøre hehe...

Sidste gang var der nemlig intet af den slags, men var også 10 år yngre

Anmeld

1. december 2010

Charlotte Wberg

Nadia&Daniel skriver:

Man skal stole på JM - da de arbejder med babyer hver dag, og lægen kan risikerer at der er noget tid imellem de har babyer..

Det er også min første tanke...

Anmeld

1. december 2010

Charlotte Wberg

SussieThyssen skriver:

Jordemoderen...er den jeg altid i første række ville stole på.
Så kan lægen rende og hoppe LOL

Iøvrigt har jeg selv kronisk bækkenløsning og det du beskriver der, er typiske tegn, så den læge kan bare stikke sin telefon diagnose skråt op. Ja undskyld mit udtryk.
Men godt du har fået en henvisning.
Indtil du har fået en tid og er kommet afsted til fys, kan du selv gøre meget for at afhjælpe generne.
Sørg for at undgå alt for bløde stole og sofaer..ikke noget hvor du "synker" ned. Sid hellere på en stiv stol med en pude under måsen.
Sørg for at alle bevægelser gøres med samlede ben..også ind og udstigning af biler m.m. Forestil dig at du har en elastik siddende rundt om dine knæ, som holder dine ben samlede.
Sørg for varierede bevægelser, sid, lig, gå, stå.
Gå småture.
Undlad at tage tunge løft.
Undgå at bære skævt.
Din madras i sengen må ikke være for blød, men heller ikke for hård.
Læg dig på siden med en pude mellem benene sådan at dit overlår ligger i vandret stilling og ikke synker ned mod underlåret og dermed laver den vridende, nedsynkende følelse, som du beskriver.
Sørg for små gode hvil igennem dagen, så dit bækken bliver aflastet.

Held og lykke med det hele
Kærligst
Sussie

Takker

Det er de samme råd min JM kom med.. hun nævnte dog ikke noget om gåture hehe... Jeg har fundet min datters gamle juniordyne frem til mellem benene når jeg sover, den er god

Jeg var ude og går en meget kort tur idag og følte at det stråler ned af langs venstre side af skambenet (tror jeg det er)

Men igen det er slet ikke så smertefuldt at jeg ikke kan holde det ud (endnu) kun den der irriterende krampe/fastlåsning i ballen...

Og må jo indrømme jeg selv har tænkt at det nok ikke er bækkenløsning, da jeg har læst flere her inde som har ulideligt ondt og det kan jeg ikke påstå at jeg har...

Men tja på mandag er der tid ved Astro fyserne i Slagelse... Håber at de er gode, har ingen erfaring med fyser...

Anmeld

1. december 2010

Benjamins'mor

Jeg vil sige at JM ved bedst.

Min læge og JM har dog aldrig været uenige, men når de har lavet beregninger og målt barn og sådan, så har det altid været min JM har der lavet rigtigt og har haft ret.

Det er i hvertfald min erfaring.

Anmeld

1. december 2010

Charlotte Wberg

281210 skriver:

Jeg vil sige at JM ved bedst.

Min læge og JM har dog aldrig været uenige, men når de har lavet beregninger og målt barn og sådan, så har det altid været min JM har der lavet rigtigt og har haft ret.

Det er i hvertfald min erfaring.

Den sitution har jeg også været udefor (næsten) min læge´s studerende godt nok, ville ikke engang skønne barnet, men sagde bare at det var JM bedst til, så det ville jeg få at vide der... Gg

Anmeld

1. december 2010

Mumto3

Jamen, jeg tror IKKE jm og læge er uenige!

Din jordemoder siger: det tyder måske på et løst bækken

Din læge siger. Arhh, jeg tror ikke det er bækkenløsning

Altså det er der jo intet modstridende i. Din JM siger jo heller ikke bækkenløsning, men bare et løst bækken (og der er STOR forskel), din læge mener (lige som din jm) at det nok ikke er bækkenløsningen (uden dog at slå fast at det er det helt sikkert ikke) men din læge tager det alvorkligt og giver dig en henvisning til at fysioterapeut. Hvsi din læge slet ikke mente der var noget at komme efter, ville han aldrig havde givet den henvisning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.