Anonym skriver:
mange tak, frygtede lidt om der kom lidt imod debat ved indlægget og er glad for at se folk positive holdning og respekt 
Men, da du jo siger pro-amme
- vil jeg spørge, jeg har hørt at grov mælk er MEGET vigtigt for en bebs, og derfor er jeg ked af at træffe den endelige beslutning - jeg ønsker på ingen måde at gøre noget direkte dumt eller uforsvarligt - meen, omvendt er der jo dem der f.eks får brystbet. med det samme og som ikke kan amme, der får børnene jo MME, men men, er der en form for grovmælks erstatning? Dét er det jeg har sået mest tvivl om.. Jeg er ikke gravid, men de her tanker fylder SÅ meget i hovedet allerede nu..
Endnu en gang tak til alle for de pæne og respekterende svar 
Det er nok rå-mælken du tænker på (der er ikke noget der hedder grov-mælk).
Det er den 'mælk' som de nyfødte får de første par døgn. Det er gangske få dråber vi taler om. En nyfødts mavesæk er mindre end et fingerbøl, så der skal ikke meget til at fylde det op.
Man kan godt undvære råmælken, men ja, den har en funktion!- Hvis du kunne overskue det, kunne du vælge at give den første ammetår, altås lige efter fødsel, og dermed kick-starte tarmfloraen. Men igen tænker jeg. nej, det tror jeg faktisk ikke jeg vil anbefale (med mindre DU meget gerne vil). For selve fødseln kan være (jeg siger ikke AT den er, kun den muligvis kan være) en voldsom oplevelse, som for nogle voldtægsofre ripper op i det de har været igennem. Jo mindre bearbejdet det er, jo voldsommer kan en fødsel virke. (der er nogel faktore der er ens, man har ikke kontrol over sin krop osv) og derfor er det måske netop IKKE en god ide at amme lige efter sådan en omgang. Men du lyder 'afklaret' og som om du har bearbejde din oplevelse godt igennem, så det kan være at det slet slet ikke spiller ind på din fødsel!!!
Dit barn kan GODT klare sig uden råmælken, du kan evt. lade dit barn sutte på noget andet, din finger hvis den er ren. Vi bærer rundt på en masse bakterie på vores krop, og det har barnet brug for. Så det er ikke kun det der kommer UD AF brystet barnet har brug for, men også de bakterie der sidder uden på brystet, men dem har du over hele kroppen, så dem kan du stadig give dit barn, uden at det behøver at have kontakt med selve brystet.
Håber det gav mening, ellers spørg endelig igen!!!