Kildebakken skriver:
Jeg tænker der er to sider af denne sag.
Den første er deres nervøsitet over at jeres forhold og ligevægten imellem jer skal ændre sig. Den er jeg sikker på er tilstede og det bedste du kan gøre her er at forsøge at inddrage dem. Fortæl din mor at du glæder dig til at se hende som mormor og spørg hvilke tanker hun gør sig om den lille.
Ja, det kan du ha' ret i. Der er nok nogle dybere psykologiske mekanismer på spil her, end man måske umiddelbart er bevidst om. Men jeg har nu forsøgt at inddrage dem. Jeg fortæller hele tiden min mor, hvad der sker. De undersøgelser, jeg skal til, at maven vokser osv. Min søster har frabedt sig, at jeg hele tiden snakker om det, for hun gider ikke høre på det. Så der fortæller jeg kun det mest nødvendige, altså det praktiske/vigtige. Men jeg inviterede hende med til NF scanning. Netop for at hun måske ku få lidt mere virkelighed på det. Hun sagde, at det ville hun gerne, men hun havde ikke tid....tja...hun er da også meget hængt op, det ved jeg, men...hun foreslog selv, at hun ku tage med til næste scanning i januar. Håber at hun så gør det.
Din søster kunne du jo eventuelt spørge om hun vil være Gudmor, så vil hun også føle at hun får en pant i den lille og måske slappe mere af.
Gudmor ? Det er noget med, at hvis jeg dør, så har hun ansvaret for mit barns åndelige udvikling ikk ? Det var måske en ide, for min søster og jeg har meget samme syn på tingene på det område. Jeg er dog ikke medlem af folkekirken og mit barn skal heller ikke være det og ikke døbes, så jeg ved ikke, hvilken funktion det i så fald ku ha' ?
Den anden er din egen løsrivelses proces fra et liv med faste familieroller og de må jo være godt tømrede når du er 41 år. Du er ved at gå igennem en proces, hvor du skal være der for barnet mere end dem. Derfor bliver du af naturen udrustet med en sund skepsis overfor deres reaktioner og en stor følsomhed overfor deres udtalelser - de har med al sansynlighed ikke ændret sig nævneværdigt - men det har du.
Dette tror jeg er ligegyldig om du er meget tæt på dine forældre eller ikke særlig knyttet til dem. I processen omkring at blive mor er der også nogle mennesker, som man bliver nød til at ligge lidt på køl et stykke tid. Man bliver mere opmærksom på de egenskaber hos andre, som man måske inderst inde er lidt sårbar overfor, manglende empati, selvoptagethed etc.
Hm....interessant vinkel....kan man læse om sådan noget et sted ? Måske nogle psykologi bøger ? Er du uddannet psykolog eller hvorfra ved du disse ting ?
Jeg har skrevet nogle kommentarer og svar ind i citatet ovenfor.