Jeg oplever en udpræget manglende interesse og distancetagen til min graviditet fra min egen familie (mor og søster især). Der er ingen synlige tegn på glæde over endelig at få et barnebarn i familien, eller over at skulle være mormor eller moster.
Nu har vi heller aldrig været en særlig børnepositiv familie. Min mor synes børn er irriterende som regel og min søster har også altid syntes at børn er en opreklameret ting. Det har nok også været min primære oplevelse af børn, indtil jeg selv blev gravid, men fik en abort, for 10 år siden og nu meget sent i mit liv ( 41 år) har besluttet mig for at få børn og er gravid i 12. uge.
Jeg var godt klar over, at det nok ikke ville afføde den helt vilde begejstring umiddelbart, men jeg har alligevel håbet på, at når det var eget kød og blod, så var interessen en anden. Men indtil videre er der ikke meget glæde eller interesse at spore. De virker nærmest irriteret på mig, når jeg snakker om det og det får mig til at føle, at jeg skal nærmest skal lægge låg på. At de foretrækker, at alt er som det altid har været, også mig. Det gør det ret svært for mig at være sammen med dem, for graviditeten fylder naturligvis meget i mit liv. Det er en stor begivenhed i mit liv og noget, der kræver en udvikling og omstilling, så jeg ændrer mig selvfølgelig. Jeg skal jo til at forberede mig på at skulle være mor.
Det sårer mig og skuffer mig, at der er så lidt forståelse og omsorg for mit nye liv, og jeg føler, at jeg måske er nødt til at vælge dem fra, for at prioritere mig selv og mit barn og koncentrere mig om mit nye liv som mor. Men det er selvfølgelig med sorg i hjertet, da jeg holder af min familie. Jeg ved, at min mor bekymrer sig over, at jeg skal være alene med barnet, og måske også over min høje alder. Hun er nok nervøs for, at det skal gå galt og jeg skal blive skuffet. Men jeg ved, at det ikke er hele årsagen.
Er der andre, der har oplevet lignende situation, så hører jeg gerne fra jer mht. jeres erfaringer og løsninger på problemet.