Rektaltermometer vs øretermometer??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2010

missie20

lotchen skriver:

Vi bruger rektaltermometer, men synes det er så synd for den lille bobs at få taget temp på den måde når han i forvejen ikke lige er på toppen. Har overvejet at købe et digitalt øretermometer...

Er der nogen, der bruger dem og kan anbefale et mærke?

Eller IKKE kan abefale dem, er de for usikre?

Rektalt er mere sikkert. Når du måler i munden,øret under armen så er det helt op til 0,4 grad forkert den kan måle. Så i nummeren er det mest korrekt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2010

oo

vi spurgte vores SP hvad vi skulle købe, fordi min søster KUN har brugt øretermometer og det ville jeg også helst (syntes det var så grænseoverskridende at skulle stikke termometeret op i enden på baby!). men SP sagde at øretermometeret slet ikke er sikkert nok til de små, men at det kan bruges fra de er nogle år. det bedste er altså rektaltermometret - ifølge hende i hvert fald så det kører vi med, men nøøøøøj jeg får dårlige nerver når jeg skal tage temperatur og Sol lige spjætter med enden

Anmeld

22. november 2010

AnneBJ

Herhjemme bruger vi kun numsetermometer... Og det gør vi også selvom der skal  måles på en lille baby til den tid. Jeg er overbevidst om, at det ikke bliver rart at skulle gøre på sådan en lille en, men så er det vist heller ikke værre. Jeg kan huske at have fået taget temp. på den måde, som lille pige,  og det husker jeg ikke som værende noget grimt.
Det var jo kviksølv så de skulle være inde i 2 min, det passede med to gange min spilledåse, og jeg fik selv lov at trække den op begge gange

Jeg tror på, det er mest præcist at måle der, og at så længe man bruger vaseline eller lignende, så er der ikke nogen der lider overlast af det!

Anmeld

22. november 2010

Carina1977

Hvis man gør det på den rigtige måde, så gør det altså heller ikke ondt at få et termometer i numsen, heller ikke ved et ikke-bøjeligt et. Og man kan sagtens gøre det smertefrit ved en lille baby også. Tror nu nok det er os mødre, der har det værre med det

Anmeld

22. november 2010

klmf

Hej alle

Tusind tak for jeres svar!

Jeg arbejder på intensiv og der bruger vi også øretermometer, når vi ikke måler det invasivt, så egentlig derfor jeg fik tanken at det kunne vi også bruge. En nævnte 0.4 grads fejl og det går nok synes jeg, det skal jo bruges til at vide hvor skalaen vi ligger; om den er 38,4 eller 38,8, det ændrer jo ikke ret meget - og så kan man jo tage den rektalt i tvivlstilfælde.

Så tror nu at jeg sætter den på øsnkelisten til jul

Anmeld

22. november 2010

klmf

Tjuhl skriver:

vi spurgte vores SP hvad vi skulle købe, fordi min søster KUN har brugt øretermometer og det ville jeg også helst (syntes det var så grænseoverskridende at skulle stikke termometeret op i enden på baby!). men SP sagde at øretermometeret slet ikke er sikkert nok til de små, men at det kan bruges fra de er nogle år. det bedste er altså rektaltermometret - ifølge hende i hvert fald så det kører vi med, men nøøøøøj jeg får dårlige nerver når jeg skal tage temperatur og Sol lige spjætter med enden

Det er jo lige det! Hvis han bare kunne ligge stille, som han gjorde i starten, men han er simpelthen ikke til at styre på det puslebord (har jo nu opdaget at mor har spændende ting på den øverste hylde i reolen og prøver jo så at nå det ved at stå på tæer på siden af puslebordet....) Han er omdøbt til ormen, for han kan lige orme sig ud af favnen i et snuptag... Får simpelthen dårlige nerver ved tanken om en perforeret tarm

Anmeld

22. november 2010

klmf

SussieThyssen skriver:

De er ikke særligt sikre..også derfor man pricipielt bruger gammeldags termometre på sygehusene stadigvæk. Man kan risikererer at øretermometre måler en hel grad ved siden af eller mere. Så jeg vil da bestemt anbefale det til bagdelen.

Kærligst
sussie

Det er ikke alle steder de sværger til rektalmetoden mere, jeg er fx på intensiv og der bruger vi øretermometer, når vi ikke hr dem koblet på det invasive måleudstyr.

Anmeld

22. november 2010

klmf

AnneBJ skriver:

Herhjemme bruger vi kun numsetermometer... Og det gør vi også selvom der skal  måles på en lille baby til den tid. Jeg er overbevidst om, at det ikke bliver rart at skulle gøre på sådan en lille en, men så er det vist heller ikke værre. Jeg kan huske at have fået taget temp. på den måde, som lille pige,  og det husker jeg ikke som værende noget grimt.
Det var jo kviksølv så de skulle være inde i 2 min, det passede med to gange min spilledåse, og jeg fik selv lov at trække den op begge gange

Jeg tror på, det er mest præcist at måle der, og at så længe man bruger vaseline eller lignende, så er der ikke nogen der lider overlast af det!

Hvad gør du så hvis det er lille sprællemand du skal tage temp. på? For jeg kan ikke holde ham stlle længe nok til at den kan måle det - og så ryger målesikkerheden jo også

Anmeld

22. november 2010

KatrineP

Min erfaring er, at øretermometre skal benyttes i begge øre og derefter tager man et snit af de to resultater man fik. De måler nemlig ikke særlig præcist.

Jeg er pædagogstuderende og har mange gange været ude for, at skulle måle temperatur på et barn (vuggestuebarn) og det var med rektaltermometer. Med lidt øvelse, ved man hvordan det skal tackles og barnet lider ingen overlast! Nogle børn kan simpelthen ikke lide det, men de fleste forstår godt, at det ikke er noget farligt og at det er nødvendigt.

Anmeld

22. november 2010

Vingummien

lotchen skriver:

Vi bruger rektaltermometer, men synes det er så synd for den lille bobs at få taget temp på den måde når han i forvejen ikke lige er på toppen. Har overvejet at købe et digitalt øretermometer...

Er der nogen, der bruger dem og kan anbefale et mærke?

Eller IKKE kan abefale dem, er de for usikre?

De fleste læger stoler mest på rektaltermometer. Engang jeg var til lægevagt med Emil var det eneste han havde lige ved hånden et øretermometer, og han målte 5 gange tror jeg det var før han turde stole nogenlunde på det den sagde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.