Ny arabisk tv kanal.... Hvad mener i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2010

Shibby

Super..Så mangler vi bare arabisk i skolerne så de danske børn bedre kan mødes på bølgelængde med en stor procentdel af de udlandske børn.. Det går vel begge veje på et tidspunkt.

Hvad så med tyrkisk,slovensk,polsk og alle mulige andre sprog folk taler i dk! Skal alle de mennesker så også have deres egen kanal hvor danskerne får oversat nyhederne til dem?

Det blir sikkert en billig fornøjelse

Hvis de gerne vil fatte nyhederne i dk så burde de sgu få dansk kurser og yde havd de kunne for at lære sproget!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

henh01

Jbk skriver:

Om vi ønsker det eller ej og mener det er integration eller ej, så vil mennesker med andet modersmål end dansk altså så vidt det er muligt fastholde det...det der bare sker er at disse får nyheder andet steds fra som helt sikkert tegnet verden i et andet billede end det danske...det er ikke sproget der integrerer men tankegangen og måden hvorpå man ser verden... det er i hvert fald min holdning, så jeg ville finde det virkelig positivt at danmark kan tegne danmark også for dem der ikke ser dabske nyheder og læser danske aviser...

Jeg hælder mere til Caroline86s forslag om at tekste de allerede danske nyheder. Og samtidig tilbyde og fastholde disse mennesker i at integrere sig i det danske samfund ved at tilbyde flere og bedre muligheder for at lære det danske sprog, om ikke andet så bare således at de kan gøre sig forståelig, forstå når kommunen eller andre indstanser kontakter dem, læse et brev og bestemt også modtage en besked om sit barn i daginst.

Anmeld

10. november 2010

Svei

henh01 skriver:

Jeg hælder mere til Caroline86s forslag om at tekste de allerede danske nyheder. Og samtidig tilbyde og fastholde disse mennesker i at integrere sig i det danske samfund ved at tilbyde flere og bedre muligheder for at lære det danske sprog, om ikke andet så bare således at de kan gøre sig forståelig, forstå når kommunen eller andre indstanser kontakter dem, læse et brev og bestemt også modtage en besked om sit barn i daginst.

Ok...jeg tror at teksning vil gøre at de fastholder de kanaler hvor de ikke skal læse tekster, mange kan jo ikke engang læse... og børnene og de unge er jo de vigtigste at få integreret i vores samfund...den nye generation, dem der skal rykke og blive mere integrerede end deres forældre...

Jeg er helt enig i at integrationen skal opprioteres i vores samfund, men man kunne jo starte med at smide DF af helvede til, de gør i min optik intet for at mennesker udefra skal føle sig velkomne...

Anmeld

10. november 2010

Faith

Caroline86 skriver:

jeg synes helt klart hellere man skulle tekste de danske nyheder så de på den måde hører de danske ord og læser den arabiske tekst!

Forstået på den måde at de, mens de forstår nyhederne osv, kan lære lidt af det danske sprog! For det er jo tilsyneladende et problem siden denne kanal kommer på tale!

Det med at der også findes svenske, norske og tyske kanaler synes jeg ikke man kan sammenligne da de ikke viser danske nyheder på disse sprog!

Jeg kan til dels følge Pia K (tænk at jeg skulle få de ord over mine læber), da jeg også tror at det til en vis grad kan hæmme integrationen...

Som udgangspunkt synes jeg ikke vi skal have danske kanaler på andre sprog end dansk! Men jeg er med på at det kunne være RIGTIGT godt at imødekomme dem ved f.eks. at tekste som jeg nævnte før (ligesom man også gør det for hørehæmmede). At der så er nogle arabiske, svenske eller aamerikanske kanaler som viser "ikke danske" ting er i min bo noget HELT andet

Jeg er ret enig med dig i det du skriver.... At det kunne være en ide at tekste nyhederne på arabisk så udlændinge stadig hører det danske sprog, men får nemmere ved at forstå hvad det egentlig er der bliver talt om. Det vil måske gøre at de vælger at se danske nyheder frem for at finde en arabisk kanal hvor der jo af gode grunde ikke bliver sendt danske nyheder. For har svært ved at forstå hvorfor en tyrker vælger at se tyrkiske nyheder når han bor i DK

Anmeld

10. november 2010

Faith

henh01 skriver:

Er meget enig med dig i at det dælme er vigtigt at man forstår hvad der bliver sagt når det kommer til ens børn i daginst. og henvendelser fra fks. kommunen. Kommunikation er skyld i rigtig mange misforståelser, og det ville da gøre det en hel del nemmere hvis udlændinge gjorde en indsats for at lære dansk (siger ikke at der ikke er mange der gør det), men synes ofte man møder familier hvor børnene er de eneste der reelt kan gøre sig forståelige på dansk.

Dog mener jeg at det går begge veje. Det danske samfund kan blive LANGT bedre til at imødekomme udlændinge og på den måde fremme integrationen. Pia K gør ikke en pind godt for samfundet i mine øjne!

Anmeld

10. november 2010

Tulle28

Jeg synes faktisk det er en rigtig god ide. Jeg er helt enig i at man skal integrere sig og gøre alt for at lære det danske sprog, men jeg tror på at man kan lette processen, ved at oprette en TV kanal med danske nyheder.

Anmeld

10. november 2010

sarahb

Jbk skriver:

Om vi ønsker det eller ej og mener det er integration eller ej, så vil mennesker med andet modersmål end dansk altså så vidt det er muligt fastholde det...det der bare sker er at disse får nyheder andet steds fra som helt sikkert tegnet verden i et andet billede end det danske...det er ikke sproget der integrerer men tankegangen og måden hvorpå man ser verden... det er i hvert fald min holdning, så jeg ville finde det virkelig positivt at danmark kan tegne danmark også for dem der ikke ser dabske nyheder og læser danske aviser...

lige præcis...

Og jo mere man fratager dem, jo mere holder de sig fast i deres egen kultur for de føler det bliver revet væk.
Ofte er folk mere ekstreme i deres kultur når de bor uden for deres oprindelige land.

Anmeld

10. november 2010

sarahb

Jbk skriver:

Ok...jeg tror at teksning vil gøre at de fastholder de kanaler hvor de ikke skal læse tekster, mange kan jo ikke engang læse... og børnene og de unge er jo de vigtigste at få integreret i vores samfund...den nye generation, dem der skal rykke og blive mere integrerede end deres forældre...

Jeg er helt enig i at integrationen skal opprioteres i vores samfund, men man kunne jo starte med at smide DF af helvede til, de gør i min optik intet for at mennesker udefra skal føle sig velkomne...

Anmeld

10. november 2010

A&F

For det første, synes jeg, at man skal lære det danske sprog først og følge med i danske nyheder, politik, debatter mm. Så hvorfor indføre en arabisk nyhedskanal? Dog er der mange, som har svært ved at lære et nyt sprog, da de ikke har lært deres eget sprog i hjemlandet. Det er nemlig ikke alle, der har haft muligheden for at gå i skole. Og undersøgelser viser, at fx børn med arabisk som modersmål, faktisk vil være mere modtagelige over for at kunne lære det danske sprog, hvis det altså forstår sit eget sprog først. Og vi ser desværre en tendens hos nydanskere, som går i skole med andre fra samme hjemland, der ender med at snakke deres eget sprog  til timerne og intet lærer(der er nogen som selfølgelig gøre deres bedte for at lære og klare sig godt). Det er meget svært at motivere dem, men det er også forståeligt. Og derfor kan de arabiske nyheder måske være en hjælp til at forstå, hvad der sker i det danske samfund, og måske gøre dem mere interesseret i at lære noget mere? Hvem ved

Anmeld

10. november 2010

Louisiana

Jeg synes det er en dårlig idé. Der er hele tiden tale om, at udlændninge skal skal integreres i det danske samfund, men tit og ofte er det os der bliver "integreret", forstået på den måde, at det er os der skal flytte vores grænser, ændre på vores lovgivning, (måske nu) lave nyheder på arabisk osv osv osv. Jeg synes vi spærre ben for integrationen, når vi tilretter vores samfund efter dem, og ikke omvendt. Håber I forstår hvad jeg mener...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.