Ny arabisk tv kanal.... Hvad mener i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.652 visninger
25 svar
0 synes godt om
10. november 2010

Faith

Margrethe Vestager er kommet med et nyt lovforslag:

At der skal være en licensbetalt arabisk nyhedskanal for de udlændinge som ikke kan dansk.

Pia Kjærsgaard mener at dette vil fastholde de udlændinge som ikke er gode til dansk, i deres eget sprog så de ikke behøver gøre en indsats for at lære det danske sprog.

Ydermere mener hun at danske nyheder skal være på dansk fordi vi er i Danmark.

Hvad mener i om Margrethe Vestagers forslag?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

sarahb

Jeg kan ikke se hvad problemet er, da de fleste der ser de udlandske tv kanaler er gamle mennesker, dem der kom herop i 60 erne som arbejdskraft og fik deres koner familie sammenført, og der er mange af dem der ikke blev ordenligt integreret og derved har lært sproget ordenligt.Og nu er de så gamle at der ikke er meget indlæring tilbage. De vil få meget glæde af at se danske nyheder på evt arabisk. De har jo alligevel paraboler osv med tv kanaler på deres eget sprog med nyheder fra eksempelvis libanon ect.
Vi har også svenske, tyske, norske, en tyrkisk kanal og noget øst europiæsk herhjemme.

Anmeld

10. november 2010

Jetjen

Jeg mener det er en glimrende ide. Det kan måske fremme integrationen af de ældre indvandrer, der har svært ved at lære dansk. Dermed får de jo en lidt større videnom vores land.

Og så er det egentligt bare dejligt, at der er nogle, der kommer indvandrene i møde for engangs skyld. Det trængte vi til efter min mening

Anmeld

10. november 2010

SussieThyssen

smillaluna skriver:

At der skal være en licensbetalt arabisk nyhedskanal for de udlændinge som ikke kan dansk.

Pia Kjærsgaard mener at dette vil fastholde de udlændinge som ikke er gode til dansk, i deres eget sprog så de ikke behøver gøre en indsats for at lære det danske sprog.

Synes det er en glimrende ide.
Arabisk talende tv, sendt og styret fra Danmark, vil være præget at vestlig tankegang, og vil dermed også være "undervisende" for arabisk talende invandrere., og vil derigennem danne et grundlag for vestlig kultur og tilgang til tingene.
Vi sender jo også nyheder på Grønlandsk.
Så det kan jeg slet ikke se noget negativt i, kun positivt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

10. november 2010

henh01

Jeg kan se problemet i det, da det vanskeliggøre et samarbejde i det danske samfund at så mange indvandrer ikke kan tale dansk eller gøre sig forståeligt på engelsk, hvorfor kommunikationen ramler og de dermed bliver en ekskludende del af et samfund der forsøger at inkludere alle uanset baggrund.

-Men om der kommer denne kanal eller ej.. Tja... de fleste ikke dansk talende har alligevel ulovlige paraboler oppe for at fange deres hjemkanaler. Og jeg mener derfor ikek denne kanal vil gøre dens store forskel. Desuden mener jeg at man som samfund må finde alternative løsninger for at nå ind til de mennesker der endnu ikke forstår sig på dansk.

Anmeld

10. november 2010

Faith

Jeg kan heller ikke se noget negativt i det.... Sjovt at fordi det er en arabisk kanal, så skaber det debat. Men havde det været en islandsk kanal, ville det nok ikke have været blevet nævnt.

Anmeld

10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

jeg synes helt klart hellere man skulle tekste de danske nyheder så de på den måde hører de danske ord og læser den arabiske tekst!

Forstået på den måde at de, mens de forstår nyhederne osv, kan lære lidt af det danske sprog! For det er jo tilsyneladende et problem siden denne kanal kommer på tale!

Det med at der også findes svenske, norske og tyske kanaler synes jeg ikke man kan sammenligne da de ikke viser danske nyheder på disse sprog!

Jeg kan til dels følge Pia K (tænk at jeg skulle få de ord over mine læber), da jeg også tror at det til en vis grad kan hæmme integrationen...

Som udgangspunkt synes jeg ikke vi skal have danske kanaler på andre sprog end dansk! Men jeg er med på at det kunne være RIGTIGT godt at imødekomme dem ved f.eks. at tekste som jeg nævnte før (ligesom man også gør det for hørehæmmede). At der så er nogle arabiske, svenske eller aamerikanske kanaler som viser "ikke danske" ting er i min bo noget HELT andet

Anmeld

10. november 2010

Svei

smillaluna skriver:

Hørte det lige i radioen...godt tiltag for integrationen...

Anmeld

10. november 2010

henh01

Jbk skriver:

Hørte det lige i radioen...godt tiltag for integrationen...

Jeg kan altså ikke se hvordan det fremmer en integration, da man lader dem have deres eget samfund i det danske. Det er da ikke integration eller inklusion, men derimod en måde hvorpå man ekskluderer en gruppe mennesker og lader dem "klare sig selv"

Anmeld

10. november 2010

Svei

henh01 skriver:

Jeg kan altså ikke se hvordan det fremmer en integration, da man lader dem have deres eget samfund i det danske. Det er da ikke integration eller inklusion, men derimod en måde hvorpå man ekskluderer en gruppe mennesker og lader dem "klare sig selv"

Om vi ønsker det eller ej og mener det er integration eller ej, så vil mennesker med andet modersmål end dansk altså så vidt det er muligt fastholde det...det der bare sker er at disse får nyheder andet steds fra som helt sikkert tegnet verden i et andet billede end det danske...det er ikke sproget der integrerer men tankegangen og måden hvorpå man ser verden... det er i hvert fald min holdning, så jeg ville finde det virkelig positivt at danmark kan tegne danmark også for dem der ikke ser dabske nyheder og læser danske aviser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.