At svøbe sin baby???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.443 visninger
21 svar
0 synes godt om
4. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi har snakket om noget herhjemme, som vi er uenige om er godt eller skidt. 

Jeg har fundet ud af at Frigg godt kan lide at blive svøbt, når hun skal sove. Lidt ligesom et russisk børnehjemsbarn. Ikke helt så meget, men så armene ligger ind til kroppen. Når jeg ikke gør det, så når hun giver sig til at prutte, så vifter de der arme rundt over det hele og vækker hende. Hun sover dejlig og afslappet, når jeg svøber hende.

MEN – Tom syntes ikke det er godt. Han er bange for at det hæmmer hendes udvikling og at jeg kan skade hende ved at gøre det. Han er også bange for at hun evt. kan dø vuggedøden ved at svøbe hende. Eller at hun får det for varmt, fordi hun ikke selv kan regulere sin kropsvarme. – Men kan de det, hvis de sover under dyne?

Er det godt eller skidt at svøbe hende?

Jeg gør det at jeg tager et fleecetæppe. Så ligger jeg hende på det og tager den ene siden rundt om hende, så hendes venstre arm bliver svøbt. Derefter tager jeg højrearm og ligger ned langs hende side og svøber resten rundt om hende. Hvis hun sover indenfor, så svøber jeg hende i et lag og sover hun udenfor svøber jeg hende i to lag. Jeg syntes jeg sørger for at mærke på hende om det er for koldt eller varmt. – jeg gør det kun til  den ’lange lur’ om dagen og når hun sover om natten. Ikke til hendes powernaps

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2010

Mi

Zafir skriver:

Vi har snakket om noget herhjemme, som vi er uenige om er godt eller skidt. 

Jeg har fundet ud af at Frigg godt kan lide at blive svøbt, når hun skal sove. Lidt ligesom et russisk børnehjemsbarn. Ikke helt så meget, men så armene ligger ind til kroppen. Når jeg ikke gør det, så når hun giver sig til at prutte, så vifter de der arme rundt over det hele og vækker hende. Hun sover dejlig og afslappet, når jeg svøber hende.

MEN – Tom syntes ikke det er godt. Han er bange for at det hæmmer hendes udvikling og at jeg kan skade hende ved at gøre det. Han er også bange for at hun evt. kan dø vuggedøden ved at svøbe hende. Eller at hun får det for varmt, fordi hun ikke selv kan regulere sin kropsvarme. – Men kan de det, hvis de sover under dyne?

Er det godt eller skidt at svøbe hende?

Jeg gør det at jeg tager et fleecetæppe. Så ligger jeg hende på det og tager den ene siden rundt om hende, så hendes venstre arm bliver svøbt. Derefter tager jeg højrearm og ligger ned langs hende side og svøber resten rundt om hende. Hvis hun sover indenfor, så svøber jeg hende i et lag og sover hun udenfor svøber jeg hende i to lag. Jeg syntes jeg sørger for at mærke på hende om det er for koldt eller varmt. – jeg gør det kun til  den ’lange lur’ om dagen og når hun sover om natten. Ikke til hendes powernaps

Vi svøbte også Maja. Vi brugte et babylagen eller et håndklæde. Tror måske flece er tæt, og svær at komme af med varmen i. Men har indtryk af at det er rigtig godt til dem. Det hæmmer jo ikke deres udvikling, for de er ikke svøbt når de skal lege. Maja blev svøbt når hun var urolig og nogle gange når hun sov. Når hun så var faldet i dyb søvn, så løsnede jeg svøbet lidt. Ind i mellem blev hun dog endnu mere hidsig af at blive svøbt, når hun i forvejen var utilfreds.

Jeg havde også en vikle til at have hende i, og den var jeg rigtig glad for.

Så svøb endelig løs. Det skaber jo den tryghed som de også havde i mors mave hvor de var naturlig svøbt hele tiden.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

4. november 2010

sismofutten

Altså, min lille prinsesse på snart 7 uger ELSKER også bare at blive svøbt, så det gør vi også her hjemme - jeg fik dog af vide på fødegangen, af min sundhedsplejekser og har flere steder læst at de vidst bedst kan lide at have armene fri.

Grunden til at de elsker at blive svøbt, er vidst noget at gøre med at det minder om tiden i mors mave, hvor det hele lægger stramt om en :-)

Men jeg ved faktisk ikke om det lige frem kan gå galt - og hvis du, som du skriver, holder øje med at den lille prut ikke bliver for varm, kan jeg virkelig ikke se hvad der skulle være galt med det :-)

Anmeld

4. november 2010

Diana...

Vi svøbede også Lucas. SP råder jo til at gøre det da de små er trykke ved det. Jeg har aldrig hørt noget negativt om det kun positivt og ved der er mange der gør det. Så jeg tror ikk i skal være bekymret. 

Anmeld

4. november 2010

Eliza/lykke

Hej med dig

Det kommer an på alderen... da Elizabeth var 0-2 mrd svøbte vi hende. Det var sommer, så vi brugte et lille lagen i stedetfor et fleecetæppe. Det kunne hun rigtig godt lide.

Men da hun var 5 uger og op til de 8 uger, så begyndte hun mere og mere at røre på sig. Vi stoppede med at svøbe hende der.

Jeg tror ikke, at det hæmmer udviklingen - men når barnet kan røre på sig og gerne vil baske med armene, så synes jeg ikke, at man skal svøbe dem, fordi de ikke kan udfolde sig så meget.

Hej fra Lone

Anmeld

4. november 2010

Mor til L&S

Jeg svøbte Liva da hun var lille og hun elskede det... Tror bestemt ikke at det hæmmer dem når det kun er når de skal sove man gør det. Liva er i dag 7 mdr og det har bestemt ikke hæmmet hendes udvikling..

Det eneste jeg ikke ville gøre var at svøbe hende ind i et fleece tæppe... Fleece er ikke godt ind mod huden da huden ikke kan ånde i det... Jeg ville vælge et tæppe i uld/bomuld i stedet eller dynen evt.

Anmeld

4. november 2010

Moderator

MarianneSonne skriver:

Vi svøbte også Maja. Vi brugte et babylagen eller et håndklæde. Tror måske flece er tæt, og svær at komme af med varmen i. Men har indtryk af at det er rigtig godt til dem. Det hæmmer jo ikke deres udvikling, for de er ikke svøbt når de skal lege. Maja blev svøbt når hun var urolig og nogle gange når hun sov. Når hun så var faldet i dyb søvn, så løsnede jeg svøbet lidt. Ind i mellem blev hun dog endnu mere hidsig af at blive svøbt, når hun i forvejen var utilfreds.

Jeg havde også en vikle til at have hende i, og den var jeg rigtig glad for.

Så svøb endelig løs. Det skaber jo den tryghed som de også havde i mors mave hvor de var naturlig svøbt hele tiden.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Grunden til at jeg ikke bruger et lagen eller et tørklæde, er fordi det ikke er flexibelt... Fleecen på den ene led kan gi sig og på den anden led kan den ikke. Hun kan bedst lide at være svøbt i det der kan give sig en lille smule. Har prøvet med en sharon, det virkede ikke...

Anmeld

4. november 2010

Moderator

Mor til Liva skriver:

Jeg svøbte Liva da hun var lille og hun elskede det... Tror bestemt ikke at det hæmmer dem når det kun er når de skal sove man gør det. Liva er i dag 7 mdr og det har bestemt ikke hæmmet hendes udvikling..

Det eneste jeg ikke ville gøre var at svøbe hende ind i et fleece tæppe... Fleece er ikke godt ind mod huden da huden ikke kan ånde i det... Jeg ville vælge et tæppe i uld/bomuld i stedet eller dynen evt.

Uld er jeg bare bange for bliver for varmt lige pt. når det bliver koldere vil jeg helt sikkert vælge et uldtæppe

Anmeld

4. november 2010

Mi

Zafir skriver:

Grunden til at jeg ikke bruger et lagen eller et tørklæde, er fordi det ikke er flexibelt... Fleecen på den ene led kan gi sig og på den anden led kan den ikke. Hun kan bedst lide at være svøbt i det der kan give sig en lille smule. Har prøvet med en sharon, det virkede ikke...

Da vi brugte det fandt jeg et sted hvor man kunne købe specielle tæpper/stoffer til at svøbe i, men kan selvfølgelig ikke huske hvor det var. Et sted på nettet.

Men hvis det er flece som virker for jer, så er det da bare det i skal bruge

Anmeld

4. november 2010

sarahb

Isaac blev svøbt, men han tog armene fri. så det var hele kroppen der var godt svøbt ind i dynen.
Når han skal putte den dag i dag så ligger han sig oven på dynen så den kan blive viklet om ham. Det er hans tryghed i stedet for bamse/nusseklud m.m. Så vi svøber ham stadig selvom han er 2.

Jeg synes slet ikke det hæmmer udviklingen. Dog synes jeg de selv skal få armene ud så de ikke er "låst" fast.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.