Sukkerfri jul !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. november 2011

Zafir

aarhusmor skriver:

Tusind tak Og ja jeg havde prøvet både at søge og gå manuelt igang, men ikke med så meget held Mange tak

UW

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2011

aarhusmor

Zafir skriver:

UW

og så så jeg lige et sted at man kan komme hvid hvede mel i, istedet for alm. hvedemel, så bliver det også sundt samtidig, så det vil jeg prøve med den opskrift

Anmeld

3. november 2011

henh01

SilasMor skriver:

Jeg har selv været på julegodte-opskrift jagt og fandt forleden nogle opskrifter på sukkerfri småkager og havregrynskugler. Har ikke afprøvet nogen af dem, men ligger dem lige ind her:

Sukkerfri fedtebrød

125 gram mel
65 gram kokosmel
1/4 tsk. hjortetaksalt
40 gram Perfect Fit
50 gram flydende becel
1-2 tsk. minimælk (indtil du har en fast masse som kan rulles ud)
Evt. Flordrys til glasur.

Bland det hele i en skål og ælt det godt sammen.
Dejen skal være fast. Hvis den er for tynd, hælder du bare lidt mere hvedemel i.

Rul dejen ud i aflange plader (ca. 5 cm bred og 4-5 mm tyk).

Skær småkagerne ud på tværs af det aflange stykke.
Da dejen kan være svær at arbejde med, kan det være nemmest at skære småkagerne ud på bordet og flytte dem over med en tynd paletkniv. Husk at bruge bagepapir.

Bag de sukkerfri småkager i ovnen, indtil de er lysebrune. 200 grader i 10 minutter.

Vil du gøre lidt ud af din glasur, kan du evt. putte lidt kakao i. Smør det godt ud over småkagerne og drys lidt hakkede mandler ud over. Du kan naturligvis også bruge frugtfarve i glasuren.

Sukkerfri vaniliekranse

375 g Smør
500 g Smør
140 g Perfect fit
1 stk Æg
Korn af 1 stang vanille

Smøret smulders i melet, hvorefter de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes sammen og køres gennem kødmaskinen, men fjen lige kniv og hulstykker og erstattes med et sæt kageplader. Formes i små kranse der sættes på en smurt plade og bages lysebrune i ca 8-10 min ved 200grader

Sukkerfri havregrynskugler

70 g Perfect Fit
2 spsk Kakao
100 g Havergryn
50 g Smør
1/2 dl Kaffe

Alt blandes sammen og trilles til kugler er der flere lag lægges pergamentpapri i mellem, stilles i køleskab så de ikke tørre ud

Sukkerfri brunkager

Ingredienser:
25 g mandler
2 dl hvedemel (ca. 125g)
60 g Perfect Fit eller Atwel
10 g sukat eller pomeransskal
1/2 tsk. potaske
2 tsk. brunkagekrydderi (1/4 ps.)
50 g margarine
1/2 æggehvide

Fremgangsmåde:
Mandlerne skoldes, smuttes og hakkes fint. Hvedemelet, sødemiddel, mandlerne, sukat, potaske og brunkagekrydderi blandes godt. Margarinen smuldres i melet, og dejen samles med æggehviden. Dejen æltes godt igennem og trilles til en ca. 5 cm tyk stang på ca. 25 cm. Dejen lægges på et spækbræt og dækkes til med husholdningsfilm.
Dejen stilles i køleskab i mindst 2 timer eller til næste dag.
Dejen skæres i tynde skiver der lægges på en bageplade. De brune kager bages ved 200 C på øverste ovnrille i ca. 6 min.

hvad er det der perfect fit?

Anmeld

3. november 2011

Zafir

aarhusmor skriver:

og så så jeg lige et sted at man kan komme hvid hvede mel i, istedet for alm. hvedemel, så bliver det også sundt samtidig, så det vil jeg prøve med den opskrift

Jeg bruger altid selv sigtet spelt Det er jo også sundere end alm hvede.

Anmeld

3. november 2011

aarhusmor

Zafir skriver:

Jeg bruger altid selv sigtet spelt Det er jo også sundere end alm hvede.

super, det gav en mulighed mere Tak

Anmeld

3. november 2011

Silas&Mille

henh01 skriver:

hvad er det der perfect fit?

Hehe det er faktisk et godt spørgsmål, har nemlig ikke selv prøvet at bage nogle af disse kager endnu.

Jeg har set det i nogle supermarkeder (bl.a. Bilka og Føtex), mener det er erstatningen for sukker i opskrifterne. Det står sammen med sukker mel og andre bage ting

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.