Sukkerfri jul !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2010

Maja_4000

Zafir skriver:

Mmm... En af mine kollegaer,  har en opskrift på nogen gode sukkerfri æbleskiver. hun lavede dem til julefrokosten sidste år på mit arbejde... Så måske kan jeg lige få fat i den opskrift til dig

- Det burde kunne lade sig gøre selvom jeg er på barsel...

Det må du meget gerne prøve (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2010

Maja_4000

Babyklar skriver:

okey , tror lige jeg må have min jordmor til den tid, til at fortælle mig hvad de forkellige ting betyder på det papir.. ved at min BMI er på 20, det står der nemlig

Hvis din bmi er på 20 , så er chancen nok ikke særlig stor for dig :p Med mindre nogle i din familie har sukkersyge :p Sådan har jeg i hvert fald forstået det (:

Anmeld

4. november 2010

Maja_4000

anna-jonas skriver:

Jeg har selv haft diabetes under mine 2 sidste graviditeter, og er ret godt inde i hvordan man kommer igennem julen, uden sukker. Først...............tal med diætisten, du er tilknyttet via dit sygehus...........de kan bare noget. Dernæst så er der jo bytte lister, hvad man kan bytte f.eks frugt ud med, på en særlig dag. Eks. vis må man bytte et stk. frugt ud med 75 g. marcipanbrød. Dette..........fik mig helskindet igennem julen forrige år. Men husk, at det ikke er 2 gange om dagen, at man bytter om, men højst 1 gang. Isis laver mange gode fødevarer, og de er 100 % sukkerfri. Deres prod. kan købes i næsten alle større supermarkeder.

Diabetesforeningen er også et godt sted at kigge, for at få opskrifter til julen.

Jeg har været hos diætist en enkelt gang .. Men hun snakkede godt nok ikke om byttelister .. Det må jeg lige prøve at spørge om (:

Anmeld

4. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Maja_4000 skriver:

Det må du meget gerne prøve (:

Jeg har skrevet efter den Sir til når jeg får den

Anmeld

4. november 2010

Maja_4000

goodiedk skriver:

Min far lider af diabetes, og jeg ved at minn mor er superglad for denne hjemmeside:

http://opskrifter.heede.dk/

Det er opskrifter baseret på Vægtkonsulenternes kostprogram, derfor er der naturligvis nogle opskrifter hvor der godt kan være enormt meget fedt i (da man skal have en vis portion fedt om dagen hos DDV). Men hun plukker de opskrifter ud, som de kan bruge. Og som oftest med et yderst vellykket resultat.

Hun lavede f.eks. ris a la mande på græsk yoghurt til far sidste år. DET var altså et hit. Det endte faktisk med at der var nogle af de andre gæster, der også spiste yoghurtudgaven i stedet

Ja , der er da lidt at vælge imellem :b

Tak , den vil jeg kigge på

Anmeld

4. november 2010

linemus

Må du spise tørret frugt fx dadler? For så har jeg en fantastisk opskrift.

En overraskende sund erstatning for is er denne:

Frys 4 bananer uden skræl og i mindre stykker. De skal være HELT frosne. Kom de frosne bananstykker i en foodprocessor og blend i et minut. Tilsæt 1 tsk. vanilje og blend indtil isen har konsistens som softice. Kan fryses eller spises med det samme.

Variation: tilsæt 125 g jordbær (eller anden frugt/bær frossen/frisk) og 3-4 spsk agave nektar (agave sirup) sammen med vaniljen.

Smager fantastisk

- Line

Anmeld

4. november 2010

MoarTil4

Maja_4000 skriver:

Jeg har været hos diætist en enkelt gang .. Men hun snakkede godt nok ikke om byttelister .. Det må jeg lige prøve at spørge om (:

jeg har heller ikke hørt om byttelister før

det var en 100% sukkerfri / kulhydratfri diæt, som jeg skulle følge. Det gik så også okay når jeg havde muligheden for at bruge nogle af ISIS-produkterne.

de sukkerfri æbleskiver lyder da også fine - men hvis de har meget mel i sig, så ryger indhold af kulhydrat stadig op - og så stiger blodsukkeret alligevel....til stor ulempe for barnet.

men det kunne da være spændende hvis opskriften endte her på siden....naaamm

Anmeld

4. november 2010

Maja_4000

linemus skriver:

Må du spise tørret frugt fx dadler? For så har jeg en fantastisk opskrift.

En overraskende sund erstatning for is er denne:

Frys 4 bananer uden skræl og i mindre stykker. De skal være HELT frosne. Kom de frosne bananstykker i en foodprocessor og blend i et minut. Tilsæt 1 tsk. vanilje og blend indtil isen har konsistens som softice. Kan fryses eller spises med det samme.

Variation: tilsæt 125 g jordbær (eller anden frugt/bær frossen/frisk) og 3-4 spsk agave nektar (agave sirup) sammen med vaniljen.

Smager fantastisk

- Line

Ja , men ikke i store mængder .. Tørret frugt indeholder meget sukker jo :b

Smager det meget af banan ? :p Nok et dumt spørgsmål .. Men jeg kan ikke så godt lide banan nemlig :b

Anmeld

4. november 2010

Maja_4000

MusseMorTil3 skriver:

jeg har heller ikke hørt om byttelister før

det var en 100% sukkerfri / kulhydratfri diæt, som jeg skulle følge. Det gik så også okay når jeg havde muligheden for at bruge nogle af ISIS-produkterne.

de sukkerfri æbleskiver lyder da også fine - men hvis de har meget mel i sig, så ryger indhold af kulhydrat stadig op - og så stiger blodsukkeret alligevel....til stor ulempe for barnet.

men det kunne da være spændende hvis opskriften endte her på siden....naaamm

Altså diætisten sagde til mig at f.eks. på brød skal jeg ikke kigge på kulhydraterne .. Der skal jeg bare kigge på om der er nok fibre .. Så et par æbleskiver skader vel ikke :p

Anmeld

4. november 2010

MoarTil4

Maja_4000 skriver:

Altså diætisten sagde til mig at f.eks. på brød skal jeg ikke kigge på kulhydraterne .. Der skal jeg bare kigge på om der er nok fibre .. Så et par æbleskiver skader vel ikke :p

okay - men graden af graviditetssukkersygen variere jo også fra graviditet til graviditet.

Min diæt var meget fattig på brød - på nær rugbrød - da der generelt i brød er en del kulhydrat.

I min sidste graviditet måtte jeg allerede igang med insulin i uge 14, og på trods af en superstreng overholdt diæt, så røg blodsukkeret bare i vejret og insulinen måtte øges hele tiden.

Denne graviditet er jeg indtil videre sluppet nådigt, men skal nok igang næste uge med insulinen ( er i uge 33 nu) - det ser nemlig ud til at lillebror i maven er ved at vokse sig lidt vel rigelig stor......

Men det er tydeligt på mine målinger, at brød giver mig høje sukrer......øv for jeg elsker bare brød - og elsker at bage til ungerne......

Ja der er meget forskel på hvordan graviditetssukkersyge giver udslag - dejligt hvis brød er tillladt hos dig......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.