Ja den er på vej 8( Ikke fedt. Jeg ville stadig, set i bagklogskabens lys, ikke have ændret mine handlinger.
En svært kronisk syg terminal cancerpatient med metastaser overalt og så meget kræft ned igennem spiserøret, at hun ikke var i stand til at spise lå på vores afdeling. Hun var så afkræftet, at hun kun kunne ligge stille hen i sengen, og hun kunne kun hviske. Hendes søn er ph.d. i ernæring og ønskede for alt i verden at holde hende i live 8( Derfor passede han hende hjemme, hvor hun fik mad igennem en sonde.
Denne patient ønskede at dø. Hun havde hjemme revet sonden op, jeg var dén der indlagde hende, hun sagde til mig hun kun ønskede at dø. Sønnen overtalte hende indlæggelsen til igen at få lagt en sonde. Det kunne ikke lade sig gøre, der var for meget kræft ned igennem spiserøret. Dvs. der skulle lægges en sonde ind igennem huden og ind til mavesækken, det ville patienten ikke være med til. I stedet fik sønnen overtalt hende til at jeg lagde et drop, hvori hun så fik mad og væske.
Da overlægen, jeg havde vagt sammen med, senere om eftermiddagen skulle gå stuegang på patienten, var sønnen gået og patienten havde revet sit drop ud. Hun ønskede IKKE et nyt drop, hun ville dø, og hun gentog dette 3 gange overfor vores overlæge, der valgte at respektere patientens ønske.
Så gik overlægen hjem. Et par timer senere kom patientens søn igen og ringede som en vanvittig på klokken og krævede at patienten skulle have lagt drop. Jeg sagde, hans mor ikke ønskede at få lagt drop, og at det måtte vi respektere. Han flippede helt ud og truede med at komme efter mig med trommer og basuner osv. Jeg så ham lige ind i øjnene og sagde, at det måtte han så gøre, for jeg var NØDT TIL som hans mors læge at behandle hende ifølge hendes ønsker og ikke ifølge hans (sønnens) ønsker.
Efterfølgende kom klagesagen 8(
Det er hårdt men jeg fortryder intet og der er selvfølgelig fuld opbakning fra alle læger og sygeplejersker på afdelingen.
(H) fra Tina med en historie fra det virkelige liv
Anmeld