Anja Nørreslet skriver:
Izabella og Yazmin er for små til lommepenge. Iza får dog vores småpenge en gang imellem sådan så der er lidt på hendes bankbog. Men når hun bliver større kommer hun til at have pligter. Ikke fordi at vi skal have en "fabrik" som Eva skriver men fordi, at jeg tror det er sundt at de lærer at man skal tjene sine penge. Også så kan de lære at bidrage til fællesskabet, at man skal yde for alle. Izabella hjælper også til nu, hun smider selv sit tøj til vask og bærer sit legetøj ind på værelset igen når hun er færdig med det.
Når hun bliver større vil det nok typisk være at støvsuge en gang om ugen osv..
Jeg syntes også det er vigtigt at de lærer hvad der skal til for at få en alm hverdag til at hænge sammen. At maden skal tilberedes, der skal vaskes op, tøjet skal vaskes osv.
Mine børn lærer da netop at man skal være med for at det fungere i en familie...hverken jeg eller min mand da jeg havde sådan en, fik penge for at vaske tøj og rydde op. Og det gælder alle familiemedlemmer...vi er en familie og vi har samme udgangspunkt og mål.
Det mener jeg er en væsentlig og for mig en meget vigtig læring, at man faktisk godt kan gøre noget uden det skal gøres op i kroner-øre.
Jeg gider ikke have børn der står og spørger hvad de får for at gøre dette og hint, eller som har lært at for at gøre noget , skal der penge på bordet.
Nej du...hos frk. Beenfeldt, der er alle vigtige og alle opgaver skal gøres...om de er kedelige eller ej og dét mener jeg er god læring.
Ang. at lære om penge og deres værdi, så sparer mine børn op til det de ønsker sig og jeg betaler halvdelen, netop så de mærker glæden ved at købe noget selv og det triste ved så at have få penge igen..;)
Knus Eva..
Anmeld