Lommepenge/pligter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Pligter=Lommepenge?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.431 visninger
29 svar
0 synes godt om
5. august 2008

Zuzet

Jeg sidder her og tænker over hvordan jeg skal gøre med lomme penge til mine sønner

Så hvad er jeres mening?

Skal man arbejde for sine lommepenge eller skal man have pligter for at hjælpe til i familien eller skal børn slet ikke have pligter?

Stem stem stem og hjælp mig lidt her :-)

Hilsen

Lotte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2008

Pia.

her får man efter hvad man laver... måske lidt gammeldaws ;) men sådan har vi og børenene selv valgt det... de skal ikke have faste pligter endnu, det ved jeg de ikke ville kunne overholde (9½ og næsten 6 år) så det er hvis jeg f.eks spørg om nogen har lyst til at tømme opvaskemaskinen eller støvsuge eller ordne værelser m.m at man tjener en 20'er eller der omkring... ud over det hjælper vi alle sammen hinanden, vi ryder op efter maden sammen, altså alle tager deres eget og sætter i opvaskemaskinen, lægger sit eget tøj til vask og ja du ved alle de ting... Knus Pia, som syntes det fungere fint i hvertfald med den alder de har... de får jo stadig alt af os, så det er kun til fis og ballade de bruger penge...

Anmeld

5. august 2008

moniquesmor

min datter er for lille til lommepenge

Anmeld

5. august 2008

Honningblomst

Her får drengene lommepenge men ikke for at lave noget.
Det her et hjem og ikke en fabrik hvor man lønnes efter indsats.
Alle hjælper herhjemme....penge eller ej.
Familien fungerer (og fungerer som en familie og ikke som et overordnet underordnet forhold imellem børn og voksne) og alle hjælper fordi det er vigtigt og nødvendigt og ikke fordi de lønnes for det.
jeg synes det er vigtig læring at hjælpe fordi man er vigtig og fordi det er nødvendigt.
Så her bliver der hverken taget eller givet penge for pligter eller manglende af samme...
Knus Eva...

Anmeld

5. august 2008

twinboys

Hos os giver vi ingen lommepenge, men her i huset hjælper vi alle hinanden...

Så manglede lige en svar mulighed der hedder har pligter men ingen lommepenge...

Men har ingen faste pligter...Og heller ingen tvang... Men er jo lige i den alder ( 5 år ) hvor man gerne vil hjælpe...

Men stemte ingen lommepenge...

Samme holdning som Eva.... Igen igen igen havde vi samme mening 8D

Mvh Majbritt

Anmeld

5. august 2008

rlyn

Har stemt den første, dog med et lille men.

Vi har aftalt herhjemme, at når det bliver Tristans tur, så bliver der et lille fast beløb af lommepenge. Det kan han så supplere ved at hjælpe til med de lidt større ting/pligter, der selvfølgelig afhænger af hans alder.
Jeg tror på det hjælper på forståelsen af, at penge er nogle man tjener.

Knus
Rikke

Anmeld

5. august 2008

Pia

Lærke er ikke gammel nok til lommepenge endnu.

Men når hun engang bliver det skal hun bestemt også have nogle faste pligter her hjemme..

De vil komme til og bestå af, at tømme opvaskemaskine, gå ud med skrald og gå tur med hunde..

Selv er jeg opvokset i en selvstændigt erhver ( et bageri)
Jeg hjalp med div ting i bageriet fra jeg var 8 år og stod i butikken fra jeg var 10 år..
Og i guder hvor er jeg glad for den dag i dag og have lært hjemme fra at det er fint at man skal lave noget for og få sine lommepenge..

Jeg siger ikke huste skal virke som en fabrik og at børn skal lave noget for at får deres lommepenge..
Men jeg mener bestemt kun det er sundt at lære børn fra starten af, at penge gror ikke på træer og at man skal lave lidt for og få dem..

Og ja selvom vi alle hjælper hinanden her hjemme, så mener jeg det kun er en god ting, at der bliver nogle faste pligter som Lærke lære at dem skal hun ud føre..

Pia.

Anmeld

5. august 2008

rlyn

Vil lige supplere, at Tristan selvfølgelig vil få nogle "basispligter", hvis man kan kalde dem det :)
Der ud over kan han så supplere sine lommepenge med andre ting han hjælper med...som jeg nævnte i mit tidligere indlæg.

Jeg kan kun se det positive i pligter, så længe det er med respekt for barnet og dets alder.

Knus
Rikke

Anmeld

5. august 2008

Mette+Mathias

Hjemme hos os får Line (13 år) lommepenge. Hun får (efter eget forslag) 350 om måneden, og for de penge skal hun tømme opvaskemaskinen hver gang det er nødvendigt. Derudover skal hun rydde op efter aftensmaden hver torsdag, og det skulle hun også før hun fik lommepenge. Desuden gør hun også andre ting indimellem (støvsuge og andre små opgaver) som ikke aflønnes, - de ting skal hun gøre, lige som jeg fx skal vaske tøj. Når hun får så mange penge skal hun også selv afholde udgifter til bif, svømmehal, klippekort til bus, cd'er, dvd'er osv osv,- men igen, det er hendes eget forslag, og har da sparet os for mange penge!! :D :o) Mette

Anmeld

5. august 2008

Sebastians Mor

Kan desværre ikke svare på det....
fordi Sebastian er får ikke lomme penge endnu...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.