Opsmøring ved marcipan overtræk - er det nødvendigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2010

mariamiss6

LilyMarleen skriver:

Jeg har prøvet smørcreme, det ka være det var for blødt, for jeg syntes slet ikke at det blev pænt og jævnt da sugarpastaen kom på

Jeg bruger en smørcreme fra kagehæftet, som indeholder usaltet smør, flormelis, og appelsinsaft...

Jeg pisker den med elspiskeren, så den bliver dejlig luftig, så er den nem at smøre på, og dejlig at glatte ud....

Huskede du at lade det stivne efter du havde smurt op, og inden du lagde sugarpaste på? for det er en nødvendighed, med mindre man har VIRKELIG travlt....

Hvis du havde haft den i køleskabet for at stivne, og den alligevel ikke blev stiv nok, så har du enten rodet for længe med den uden for køleskabet efterfølgende, eller haft det for varmt i arbejdsrummet, eller også har smørcremen ikke indeholdt nok flormelis til stivelse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2010

LilyMarleen

mariamiss6 skriver:

Jeg bruger en smørcreme fra kagehæftet, som indeholder usaltet smør, flormelis, og appelsinsaft...

Jeg pisker den med elspiskeren, så den bliver dejlig luftig, så er den nem at smøre på, og dejlig at glatte ud....

Huskede du at lade det stivne efter du havde smurt op, og inden du lagde sugarpaste på? for det er en nødvendighed, med mindre man har VIRKELIG travlt....

Hvis du havde haft den i køleskabet for at stivne, og den alligevel ikke blev stiv nok, så har du enten rodet for længe med den uden for køleskabet efterfølgende, eller haft det for varmt i arbejdsrummet, eller også har smørcremen ikke indeholdt nok flormelis til stivelse

Ahhh det er nok der den glipper. Jeg har nok for travlt. Har nemlig ikke ladet den sidde, men bare puttet den på lige med det samme. Jeg viste ikke at det skulle stå og stivne. For ja, det smørcreme var noget smattet noget.. Det må jeg lige huske! Og håbe at dåbs kagen bliver noget pænere end øve-kagen :-) Som altså slet ikke var jævn.. :-)

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

20. oktober 2010

mariamiss6

LilyMarleen skriver:

Ahhh det er nok der den glipper. Jeg har nok for travlt. Har nemlig ikke ladet den sidde, men bare puttet den på lige med det samme. Jeg viste ikke at det skulle stå og stivne. For ja, det smørcreme var noget smattet noget.. Det må jeg lige huske! Og håbe at dåbs kagen bliver noget pænere end øve-kagen :-) Som altså slet ikke var jævn.. :-)

Men den er da pæn alligevel synes jeg....

det er ret vigtigt, for den fine kantede form, at kagen i sig selv er meget kantet og lige og alt det der... Og så skal du ikke spare for meget på smørcremen på siderne, og gøre det HELT glat og jævnt... Smør hellere op ad flere gange hvis det er... Altså dæk det værste, stadig pænt, med 1 lag, og så køle, og så 1 lag mere, til at gøre den rigtig fin med

Jeg synes at den smørcreme jeg bruger, især når den piskes med elpiskeren, bliver rigtig dejlig luftig, nem at påføre, og stivner faktisk rimelig godt, selvom den ikke liiiige når i køleskabet (såfremt rumtemperaturen ikke er for høj selvfølgelig)

en anden årsag til at den kan blive lidt ujævn på toppen, trods et fint lige, helt glat lag smørcreme, er at der kommer luftbobler under fondanten når du lægger den på... husk at glatte grundigt ud på toppen, fra midten ud mod siderne, inden du trykker fondanten fast på siderne...

Så du skal hele tiden, med fondanten, arbejde dig fra midten og ud, og fra toppen og ned

Teknikken kender jeg, men som du kan se på stort set alle mine kager, har jeg heller ikke selv meget tålmodighed

Anmeld

20. oktober 2010

LilyMarleen

mariamiss6 skriver:

Men den er da pæn alligevel synes jeg....

det er ret vigtigt, for den fine kantede form, at kagen i sig selv er meget kantet og lige og alt det der... Og så skal du ikke spare for meget på smørcremen på siderne, og gøre det HELT glat og jævnt... Smør hellere op ad flere gange hvis det er... Altså dæk det værste, stadig pænt, med 1 lag, og så køle, og så 1 lag mere, til at gøre den rigtig fin med

Jeg synes at den smørcreme jeg bruger, især når den piskes med elpiskeren, bliver rigtig dejlig luftig, nem at påføre, og stivner faktisk rimelig godt, selvom den ikke liiiige når i køleskabet (såfremt rumtemperaturen ikke er for høj selvfølgelig)

en anden årsag til at den kan blive lidt ujævn på toppen, trods et fint lige, helt glat lag smørcreme, er at der kommer luftbobler under fondanten når du lægger den på... husk at glatte grundigt ud på toppen, fra midten ud mod siderne, inden du trykker fondanten fast på siderne...

Så du skal hele tiden, med fondanten, arbejde dig fra midten og ud, og fra toppen og ned

Teknikken kender jeg, men som du kan se på stort set alle mine kager, har jeg heller ikke selv meget tålmodighed

Ahhh Endnu et godt fif.. Smør på af flere gange. :-) Hvor stor en portion laver du af det smørcreme ? Kan du ikke lige sende opskriften. Jeg selv brugte den der ligger inde i opskrifter her på siden.

Også stivner du smørcremen efter du har lavet den? og inden du lægger den på? Lader det der lige er kommet på, stivne? - Hvor længe ? Også nyt lag på igen..  Det der usaltet smør har jeg led efter, jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde det. Hvor har du købt det henne? Det med tålmodighed kender jeg alt for godt selv. Hahaha* Men jeg har også haft travlt de dage jeg har lavet dem. Men med dåbskagen, laver jeg det hele over flere dage. Figurere og skidt er lavet. Nu er det bare det der halløj du lige har hjulpet mig med som skal blive bedre :-) Meeen jeg syntes det lyder helt nemt. Når tiden er til det :-)

Anmeld

20. oktober 2010

mariamiss6

LilyMarleen skriver:

Ahhh Endnu et godt fif.. Smør på af flere gange. :-) Hvor stor en portion laver du af det smørcreme ? Kan du ikke lige sende opskriften. Jeg selv brugte den der ligger inde i opskrifter her på siden.

Også stivner du smørcremen efter du har lavet den? og inden du lægger den på? Lader det der lige er kommet på, stivne? - Hvor længe ? Også nyt lag på igen..  Det der usaltet smør har jeg led efter, jeg syntes ikke rigtig at jeg kan finde det. Hvor har du købt det henne? Det med tålmodighed kender jeg alt for godt selv. * Men jeg har også haft travlt de dage jeg har lavet dem. Men med dåbskagen, laver jeg det hele over flere dage. Figurere og skidt er lavet. Nu er det bare det der halløj du lige har hjulpet mig med som skal blive bedre :-) Meeen jeg syntes det lyder helt nemt. Når tiden er til det :-)

Har du kagehæftet? så er det en af de allerførste smørcreme opskrifter. Den hedder 'endnu en smørcreme' i hæftet...

Det er lige dele smør og flormelis, og så noget appelsinsaft, som du luner i en gryde, og rører flormelisen sammen med, derefter pisker du hele baduljen sammen med elpiskeren....

Jeg MENER det er 200 g usaltet smør (som ligner en lurpak, med noget rødt på, er fra Thise mejeriet, og lægger på hylden med lurpakken, eksempeltvis i superbrugsen )
200 g flormelis
ca. 3+ spiseskefulde appelsinsaft (jeg trykker bare en hel appelsin)

Varm appelsinsaften, rør flormelisen i det, og pisk så massen sammen med det bløde (IKKE smeltede) usaltede smør... Og vupti...

Og det skal for guds skyld IKKE køle inden du putter det på kagen, så river du alt dit fyld ud af kagen , og jeg lover dig du springer i luften

Anmeld

20. oktober 2010

LilyMarleen

mariamiss6 skriver:

Har du kagehæftet? så er det en af de allerførste smørcreme opskrifter. Den hedder 'endnu en smørcreme' i hæftet...

Det er lige dele smør og flormelis, og så noget appelsinsaft, som du luner i en gryde, og rører flormelisen sammen med, derefter pisker du hele baduljen sammen med elpiskeren....

Jeg MENER det er 200 g usaltet smør (som ligner en lurpak, med noget rødt på, er fra Thise mejeriet, og lægger på hylden med lurpakken, eksempeltvis i superbrugsen )
200 g flormelis
ca. 3+ spiseskefulde appelsinsaft (jeg trykker bare en hel appelsin)

Varm appelsinsaften, rør flormelisen i det, og pisk så massen sammen med det bløde (IKKE smeltede) usaltede smør... Og vupti...

Og det skal for guds skyld IKKE køle inden du putter det på kagen, så river du alt dit fyld ud af kagen , og jeg lover dig du springer i luften

Okay, hvis jeg forstår dig ret, så skal det IKKE i køleskabet først. Men være blødt hver gang jeg smørre det på :-) Hehee. For JA så flipper jeg nok fuldstændig. Jeg kan lige se det for mig. Total stress dagen før dåben... Hahah'.. Det håber vi så ikke på!! Bortset fra at jeg nok stresser alligevel. ;-)

Anmeld

20. oktober 2010

mariamiss6

LilyMarleen skriver:

Okay, hvis jeg forstår dig ret, så skal det IKKE i køleskabet først. Men være blødt hver gang jeg smørre det på :-) Hehee. For JA så flipper jeg nok fuldstændig. Jeg kan lige se det for mig. Total stress dagen før dåben... Hahah'.. Det håber vi så ikke på!! Bortset fra at jeg nok stresser alligevel. ;-)

Right you are

Anmeld

20. oktober 2010

LilyMarleen

mariamiss6 skriver:

Right you are

1000 gange mange tak for hjælpen! Det skal nok blive helt godt, tror jeg :-)

Anmeld

20. oktober 2010

mariamiss6

LilyMarleen skriver:

1000 gange mange tak for hjælpen! Det skal nok blive helt godt, tror jeg :-)

Godt så Har du kagehæftet? ellers hop ind i kagehæfte tråden, og giv mig din mail, eller skriv den i en pb så sender jeg det med det samme

Anmeld

22. oktober 2010

linemus

lisbeth2910 skriver:

Jeg har lavet en del kager overtrukket med marcipan (da min familie ikke kan li' fondant) og JA du skal overtrække den. Jeg læste at det ikke var nødvendigt, men marcipanen smeltede og kørte rundt på kagen, slet ikke godt.

Næste kage smurte jeg op først og det fungerede perfekt.

Det er meget nemmere hvis du ælter flormelis ind i marcipanen så klistere den ikke fast når du ruller den ud

Er det pga. frugt/bær fyld, at marcipanen smelter? Eller gør den det også ved choko-mousse?

Jeg har lige haft min debut med marcipan-overtræk (og uhm! hvor smagte det dog tusind gange bedre end mmf), men jeg overtrak og pyntede den først kort tid før servering, så der skete ikke noget med den. Der var så også kun appelsinchoko-creme i den.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.