Rygning under Graviditet - en NY vinkel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

Giraffen

regalprime skriver:

Hej.

Her må jeg lige lægge et ord ind, da jeg er en stolt ikke ryger nu Jeg havde hele tiden sagt at når jeg engang blev gravid vil jeg stoppe med de smøger, men da jeg så blev gravid(en smutter) ja så var det jo MEGET svært at stoppe!!!! Jeg røg mellem 20-30 stk da jeg blev gravid. Vi flyttede ud til min bror for at spare penge så vi kunne få noget større at bo i. Og han er STOR ryger. Men jeg valgt at melde mig til ryge stop da jeg havde fået afvide af på læge og JM at det var bedst at stoppe, da jeg også har astma. Jeg stoppede den 5 Maj i år, og har ikke røget siden. Jeg tog en kold tyrker da jeg jo var gravid og ikke vil og ikke kunne tåle plaster osv. Og hold op det var svært i laaannngggg tid!!! Og det er det stadig, specielt når jeg er ude ved hestene og skal undervise eller er ude ved min bror der ryger. Men jeg er stadig IKKe ryger.

Fødte dog 4 uger før tid, fordi hun stod dybt og stressede sig selv, men måske det er her forklaringen er???? Kunne jo egentlig godt tænkes???

Hvor er det flot og tillykke sikke en kold tyrker du har taget!

Ja, det er jo det farlige ved rygning, når man når derhen at både at stoppe og fortsætte er skidt for den lille 

men har lille Sissel det godt nu?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

Giraffen

SanneBoe skriver:

Hej Hej

Jeg røg selv under min første graviditet, kort efter blev jeg gravid igen og havde bestemt mig for at jeg ikke ville udsætte et barn for det igen - (tro mig, jeg saaaaaavner stadig mine smøger)

Jeg fik hypnose første gang inden jeg blev gravid (holdt i 8 mdr), var for alvor ved at falde i for godt 14 dage siden (hold kæft jeg ville have slået min egen mand ihjel for en smøg), jeg skyldte mig at ringe til hende hypnose-damen jeg havde brugt gangen forinden, hun kom dagen efter, og nu 14 dage efter ryger jeg stadig ikke og er ikke stresset, som da jeg tænkte på mine højt elskede smøger - det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg glæder mig til endnu engang at kan få en sug af en cigaret, men det blir altså først efter Januar, hvor jeg har termin, om jeg så skal i hypnose dagligt

Min JM sagde dog altid at man under ingen omstændigheder skulle ryge under en graviditet, da der ikke findes noget mere skadeligt en de 4000 skadelige stoffer der er i en cigaret, jeg mener at have læst i (tror nok det var Illustreret Videnskab) at det er dokumenteret hvis man ryger over 5 cigaretter (af de ekstra ultra light) at så er der vist nyfødte med meget mindre organer (ikke selve fødselsvægten), end børn af ikke-ryger-mødre.

av for den, ja så er der jo lige pludseligt ikke så meget der undskylder de 5 smøger.. Men min undren går lidt på om det så reelt set er bedre at moren er stresset.. Det danner jo rigtig meget syre og det er heller ikke sundt for nogen. Det er nok lidt pest eller kolera, medmindre man kan komme ud af det uden stress og frustrationer, det er altså virkelig imponerende

Anmeld

19. oktober 2010

Amso

Har godt hørt lige om dette emne før, men har ikke tænkt videre over det. Stress er jo overhovedet ikke sundt, en folkesygdom efterhånden, så det kan da godt tækes at det i  nogen tilfælde vil være sundere at ryge et par enkelte smøger end at gå ud af " sit gode skind". Men tænker at grunden til der ikke er blevet undersøgt i det ( i hvert fald ikke hvad man har hørt om), er  måske for ikke at gøre det "sundt" at ryge, hvis resultatet viste sig at være posektivt over for smøgerne? Bare en ide jeg har.

Er selv stoppet med at ryge, i min første graviditet, men har dog siden, givet mig liv til at være "fest ryger" så jeg har lidt at glæde mig til, når vi skal udenbys og fejre folk. Så føles det lettere ( for mig ) ikke at ryge i hverdagen  

Anmeld

19. oktober 2010

Hvem?

Line1987 skriver:

av for den, ja så er der jo lige pludseligt ikke så meget der undskylder de 5 smøger.. Men min undren går lidt på om det så reelt set er bedre at moren er stresset.. Det danner jo rigtig meget syre og det er heller ikke sundt for nogen. Det er nok lidt pest eller kolera, medmindre man kan komme ud af det uden stress og frustrationer, det er altså virkelig imponerende

Jeg tror nu stadig ikke på at det er "sundere" at ryge end at være stresset, da igen der findes over 4000 meget skadelige stoffer i smøgerne, og ikke mindst når du så tager et hiv, så kæmper bebs i maven for at få vejret - og endda længe efter - da jeg holdte min søn i armene for første gang efter fødslen blev jeg tung af skyldfølelse, selvom han (7-9-13) er sund og rask - men han kunne ligeså godt have været bleven møg hamrende syg pga. jeg ikke holdte med at ryge --> jeg er glad for at jeg ikke ryger i denne her graviditet - tro mig det ER stadig en kamp, selvom jeg ikke har røget længe, jeg elskede mine cigaretter (da de jo har fulgt mig hele livet), men det dur bare ikke når man har en bebs i maven, der så oven i købet ikke kan få vejret når jeg ta'r et hiv.

Mht. til at komme ud af det uden stress, vil jeg igen anbefale hypnose, da jeg var tæt på at ryge (min mand ryger, så det er meget svært til tider - men har dog ikke gjort det) var jeg også meget stresset og har oven i købet en dreng på 9 mdr, der ikke vil sove - tro mig det kan stresse - men hypnosen er en go' hjælp, da jeg virkelig ik føler mig stressset, jeg tænker tit på cigaretterne, men slår det lige så hurtig hen igen.

Anmeld

19. oktober 2010

jennas

Hej

Er selv ryger, men har bestemt mig for at stoppe mindst 1 måned før vores næste IVF forsøg. Men har en veninde som har røget igennem begge hendes graviditeter. Hendes jordmoder sagde også til hende, at hvis hun ikke kunne stoppe helt, ja så ryg meget mindre. Det skulle også være en fornuftig ting, at ryge udenfor (hvis i ikke gør det allerede). På den måde inhalerer man ikke mere røg en nødvendigt. Når man så har røget sin elskede smøg, så tag 4 gode dybe indåndinger af frisk luft(helt ned i lungerne) og pust godt ud igen. Det der sker når man ryger under graviditeten er at man fjerner noget af ilten til barnet idet man inhalerer røgen, og det kan give de skader sundhedsvæsenet taler om. Så hvis i ikke kan stoppe, så ryg mindre udenfor og tag disse 4 dybe indåndinger af frisk luft. Det kan afhjælpe det lidt

Håber du kan bruge dette

Anmeld

19. oktober 2010

Giraffen

jennas skriver:

Hej

Er selv ryger, men har bestemt mig for at stoppe mindst 1 måned før vores næste IVF forsøg. Men har en veninde som har røget igennem begge hendes graviditeter. Hendes jordmoder sagde også til hende, at hvis hun ikke kunne stoppe helt, ja så ryg meget mindre. Det skulle også være en fornuftig ting, at ryge udenfor (hvis i ikke gør det allerede). På den måde inhalerer man ikke mere røg en nødvendigt. Når man så har røget sin elskede smøg, så tag 4 gode dybe indåndinger af frisk luft(helt ned i lungerne) og pust godt ud igen. Det der sker når man ryger under graviditeten er at man fjerner noget af ilten til barnet idet man inhalerer røgen, og det kan give de skader sundhedsvæsenet taler om. Så hvis i ikke kan stoppe, så ryg mindre udenfor og tag disse 4 dybe indåndinger af frisk luft. Det kan afhjælpe det lidt

Håber du kan bruge dette

Det gir rigtig go mening det med at ryge udenfor, for puha man får meget ekstra røg når man ryger indenfor, godt tip til de gravide, der ikke kan stoppe helt

Anmeld

19. oktober 2010

Stine85

serinasmor skriver:

Hejsa

jeg har desværre heller ikke set nogle fakta eller tal omkring det .. men jeg fik at vide af jordmoderen at hvis jeg holdt det til under 5 om dagen var det oki .. især når jeg blev stresset af at skulle holde op .. men om hun bygger det på fakta eller hvad .. der må jeg blive dig svar skyldig..

jeg røg ca 2 om dagen.. men ville også gerne være holdt op.. kunne bare ikke

serinasmor

Jeg fik præcis det samme af vide af min JM.

Hun sagde at hvis man holdt det under 5 om dagen, var det okay.

Anmeld

19. oktober 2010

A.

Line1987 skriver:

Hej med jer

Jeg er ikke interesseret i at starte endnu en rygning-under-graviditet-debat.

Jeg ryger selv, men vil SÅ gerne stoppe under graviditeten, ingen tvivl der!

Dog er jeg lidt i tvivl om noget og vil derfor høre om nogle af jer veloplyste mænd og kvinder kan svare på dette:

Er der nogle undersøgelser, der viser om konsekvensen af en gravid, der er stoppet med at ryge (fordi hun er gravid) kan skade barnet (måske mere end ved at ryge) grundet stress, irritation, frustration og meget andet over den vedblivende rygetrang?

Flere af jer har nævnt at I har snakket med jordmoderen, der sagde at det faktisk så var bedre for barnet "kun" at skære ned, da stressen skader barnet "lige så meget"

Jeg har ikke selv en holdning, da jeg virkelig ikke ved noget om det, men jeg har spekuleret en del på det

Håber nogle har nogle tanker, råd, oplevelser eller fakta

Og god aften til jer alle derude

altså jeg har ryget undergraviditeten og min jm synes at detvar det bedste på det tidspunkt da jeg var ekstremt stresset og stod i en grim situation så det vil være værre at holde op  men hvis du har en almindelig hverdag så tro ikke at det er nogen problem med holde op

Anmeld

19. oktober 2010

ekzunz

Rigshospitalet har lavet nogle undersøgelser som påviser at det stadig er farligst at ryge!

Det kan jeg selvfølgelig ikke lige finde, men jeg kan finde det her:

http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Obstetrisk+Klinik/Graviditeten/Rygning

Anmeld

19. oktober 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Her er et link fra Rigshospitalet, der siger at det stadig er farligst at ryge:

http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Obstetrisk+Klinik/Graviditeten/Rygning/

Personligt har jeg kun hørt fra de 4-5 jordemødre jeg har været i kontakt med, at rygning er farligst, og at det skulle være ligeså farligt for barnet hvis moderen er stresset, blot er en rigtig dårlig undskyldning. Omvendt har jeg læst at ekstrem stress kan have negativ virkning, men ingen fagpersoner, jeg har snakket med, mener at rygestop kan udløse så ekstremt stress - så er der også andre faktorer indenover.

Ved ikke om du blev meget klogere... dunker ingen i hovedet, kommer bare med de informationer jeg selv har fået/opsøgt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.