Rygning under Graviditet - en NY vinkel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.419 visninger
30 svar
0 synes godt om
18. oktober 2010

Giraffen

Hej med jer

Jeg er ikke interesseret i at starte endnu en rygning-under-graviditet-debat.

Jeg ryger selv, men vil SÅ gerne stoppe under graviditeten, ingen tvivl der!

Dog er jeg lidt i tvivl om noget og vil derfor høre om nogle af jer veloplyste mænd og kvinder kan svare på dette:

Er der nogle undersøgelser, der viser om konsekvensen af en gravid, der er stoppet med at ryge (fordi hun er gravid) kan skade barnet (måske mere end ved at ryge) grundet stress, irritation, frustration og meget andet over den vedblivende rygetrang?

Flere af jer har nævnt at I har snakket med jordmoderen, der sagde at det faktisk så var bedre for barnet "kun" at skære ned, da stressen skader barnet "lige så meget"

Jeg har ikke selv en holdning, da jeg virkelig ikke ved noget om det, men jeg har spekuleret en del på det

Håber nogle har nogle tanker, råd, oplevelser eller fakta

Og god aften til jer alle derude

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

Line1987 skriver:

Hej med jer

Jeg er ikke interesseret i at starte endnu en rygning-under-graviditet-debat.

Jeg ryger selv, men vil SÅ gerne stoppe under graviditeten, ingen tvivl der!

Dog er jeg lidt i tvivl om noget og vil derfor høre om nogle af jer veloplyste mænd og kvinder kan svare på dette:

Er der nogle undersøgelser, der viser om konsekvensen af en gravid, der er stoppet med at ryge (fordi hun er gravid) kan skade barnet (måske mere end ved at ryge) grundet stress, irritation, frustration og meget andet over den vedblivende rygetrang?

Flere af jer har nævnt at I har snakket med jordmoderen, der sagde at det faktisk så var bedre for barnet "kun" at skære ned, da stressen skader barnet "lige så meget"

Jeg har ikke selv en holdning, da jeg virkelig ikke ved noget om det, men jeg har spekuleret en del på det

Håber nogle har nogle tanker, råd, oplevelser eller fakta

Og god aften til jer alle derude

interessant! det har jeg tænkt på uendeligt mange gange!

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

Ni-ko-li-ne skriver:

interessant! det har jeg tænkt på uendeligt mange gange!

Dejligt jeg ikke er den eneste   spændende om der kommer gode bud 

Anmeld

18. oktober 2010

Mira0911

Jeg røg i starten af min graviditet - Men stoppede med det samme da jeg begyndte at kaste op hver evig eneste dag, lavede ikke andet... 

Mit barn virker nu meget sundt og rask og lægerne siger det samme... 

Anmeld

18. oktober 2010

<3

Jeg kender ikke personligt til nogle undersøgelser.

Anmeld

18. oktober 2010

TTM

Jamen da jeg ventede min datter, prøvede jeg på at stoppe.. Indtil min JM sagde jeg skaede barnet mere ved og stresse, være utilregnelig osv. end hvis jeg kunne nøjes med et par om dagen. Jeg røg 2-5 smøger om dagen, typisk også dem der er sværest og kvitte.. Hun mente dengang at der ikke var studier som kunne vise hvilken skade/bivirkning det havde og bruge div. produkter til rygestop, men som hun sagde "Hellere vær' glad for dem du ikke ryger, end ked af dem du ryger. Det er bedre med en glad mor som trapper meget ned, end en sur som kvitter totalt"

Men det er igen et spørgsmål om holdning, osv.

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

ProjektBaby nu med håb skriver:

Jamen da jeg ventede min datter, prøvede jeg på at stoppe.. Indtil min JM sagde jeg skaede barnet mere ved og stresse, være utilregnelig osv. end hvis jeg kunne nøjes med et par om dagen. Jeg røg 2-5 smøger om dagen, typisk også dem der er sværest og kvitte.. Hun mente dengang at der ikke var studier som kunne vise hvilken skade/bivirkning det havde og bruge div. produkter til rygestop, men som hun sagde "Hellere vær' glad for dem du ikke ryger, end ked af dem du ryger. Det er bedre med en glad mor som trapper meget ned, end en sur som kvitter totalt"

Men det er igen et spørgsmål om holdning, osv.

okay, det lyder faktisk ret fornuftig

Verden er jo ikke så sort-hvid som mange gerne så den

Anmeld

18. oktober 2010

serinasmor

Hejsa

jeg har desværre heller ikke set nogle fakta eller tal omkring det .. men jeg fik at vide af jordmoderen at hvis jeg holdt det til under 5 om dagen var det oki .. især når jeg blev stresset af at skulle holde op .. men om hun bygger det på fakta eller hvad .. der må jeg blive dig svar skyldig..

jeg røg ca 2 om dagen.. men ville også gerne være holdt op.. kunne bare ikke

serinasmor

Anmeld

18. oktober 2010

Missi

God intertiv til en forhåbenlig god debat, jeg os vil være med i når det handler rygning

Jeg er 25+4 og jeg ryger - har prøvet at stoppe på forskellige måder uden at bruge tyggegummi og alt det man nu kan købe. MEN den gik simpelhen ikke, og jeg smuttede til min læge for at få et godt brugbart råd da jeg var omkring uge 15- han sagde til mig at hvis jeg ikke kan stoppe efter nogen forsøg, så ryg, da det netop kan skade barnet at du er stresset osv osv, alt det der sker med kroppen når den ikke får sit stof fra smøgerne. Jeg kiggede underligt på ham og spurgte om ham som læge virkelig rådede mig til det, og han sagde jaaaaa, men bedst vil jo være du stopper, og smilte så til mig.. Et par dage efter skulle jeg til mit første jordmor tjek, og der sagde hun det samme til mig.

Jeg har forhørt mig rundt omkring via mine veninder osv, og de har os fået den besked..

Så jeg udsætter mit ufødte barn for røg, og har skåret meget ned på det, men jeg kan ike stoppe helt..

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

serinasmor skriver:

Hejsa

jeg har desværre heller ikke set nogle fakta eller tal omkring det .. men jeg fik at vide af jordmoderen at hvis jeg holdt det til under 5 om dagen var det oki .. især når jeg blev stresset af at skulle holde op .. men om hun bygger det på fakta eller hvad .. der må jeg blive dig svar skyldig..

jeg røg ca 2 om dagen.. men ville også gerne være holdt op.. kunne bare ikke

serinasmor

Det lyder til der er en tendens og at flere har fået det samme af vide

Det er rart at høre at man ikke bliver betragtet som et dårligt menneske af de mennesker, der arbejder med det til dagligt, men får forståelse og opbakning og støtte 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.