Rygning under Graviditet - en NY vinkel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2010

Giraffen

Missi skriver:

God intertiv til en forhåbenlig god debat, jeg os vil være med i når det handler rygning

Jeg er 25+4 og jeg ryger - har prøvet at stoppe på forskellige måder uden at bruge tyggegummi og alt det man nu kan købe. MEN den gik simpelhen ikke, og jeg smuttede til min læge for at få et godt brugbart råd da jeg var omkring uge 15- han sagde til mig at hvis jeg ikke kan stoppe efter nogen forsøg, så ryg, da det netop kan skade barnet at du er stresset osv osv, alt det der sker med kroppen når den ikke får sit stof fra smøgerne. Jeg kiggede underligt på ham og spurgte om ham som læge virkelig rådede mig til det, og han sagde jaaaaa, men bedst vil jo være du stopper, og smilte så til mig.. Et par dage efter skulle jeg til mit første jordmor tjek, og der sagde hun det samme til mig.

Jeg har forhørt mig rundt omkring via mine veninder osv, og de har os fået den besked..

Så jeg udsætter mit ufødte barn for røg, og har skåret meget ned på det, men jeg kan ike stoppe helt..

Nu er vi oppe på tre, der har fået samme besked 

Tror nemlig heller ikke jeg vil kunne stoppe helt, da rygning (på godt og ondt) er en meget stor del af min identitet og når man lever i et "rygermiljø" (kæreste, venner osv) så er det også bare en ekstra hård udfordring

Men fedt at du har skåret ned 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

Line1987 skriver:

Hej med jer

Jeg er ikke interesseret i at starte endnu en rygning-under-graviditet-debat.

Jeg ryger selv, men vil SÅ gerne stoppe under graviditeten, ingen tvivl der!

Dog er jeg lidt i tvivl om noget og vil derfor høre om nogle af jer veloplyste mænd og kvinder kan svare på dette:

Er der nogle undersøgelser, der viser om konsekvensen af en gravid, der er stoppet med at ryge (fordi hun er gravid) kan skade barnet (måske mere end ved at ryge) grundet stress, irritation, frustration og meget andet over den vedblivende rygetrang?

Flere af jer har nævnt at I har snakket med jordmoderen, der sagde at det faktisk så var bedre for barnet "kun" at skære ned, da stressen skader barnet "lige så meget"

Jeg har ikke selv en holdning, da jeg virkelig ikke ved noget om det, men jeg har spekuleret en del på det

Håber nogle har nogle tanker, råd, oplevelser eller fakta

Og god aften til jer alle derude

det er da lidt sært, at der ikke endnu er nogen der har forsket i det og set nærmere på det....

jeg mener bare, der bliver undersøgt alt muligt andet mærkeligt

Anmeld

18. oktober 2010

TTM

Og helt ærligt ; De "hellige" kvinder som render rundt med kommentaren "Ja JEG stoppede altså af hensyn til MIT barn" skal man bare glemme... De får sikkert ikke nær den mængde luft som rygerne gør når de jo skal ryge udenfor  

(Læs den med en forvrænget Yvonne-stemme den er ment som opbakning, og ikke en hetz mod ikke-rygerne)

Anmeld

18. oktober 2010

Missi

Line1987 skriver:

Nu er vi oppe på tre, der har fået samme besked 

Tror nemlig heller ikke jeg vil kunne stoppe helt, da rygning (på godt og ondt) er en meget stor del af min identitet og når man lever i et "rygermiljø" (kæreste, venner osv) så er det også bare en ekstra hård udfordring

Men fedt at du har skåret ned 

Det med at man er i et rygermiljø kender jeg alt til... og gør det bare endnu svære at stoppe...
Jeg har ikke skåren så meget ned, men simpelhen fordi jeg ikke er vilje stærk nok, men lidt er bedre end ingen ting.

Vi flytter i ny lejlighed her den 29. og der må man kun ryge uden for, i håb om nedskæring, og så lugter det os i hjemmet, så to fluger med et smæk

Jeg blir hele tiden bonget i hovedet af min svigermor over jeg ryger, men hun har selv været ryger, og er nu anti ryger hehe
men har fået mine kommentar rundt omkring om at jeg ryger mens jeg har bebs i maven... Tager det da osse til mig, MEN det er ikke dem der står i det... så de skal ikke utale sig efter min mening

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

ProjektBaby nu med håb skriver:

Og helt ærligt ; De "hellige" kvinder som render rundt med kommentaren "Ja JEG stoppede altså af hensyn til MIT barn" skal man bare glemme... De får sikkert ikke nær den mængde luft som rygerne gør når de jo skal ryge udenfor  

(Læs den med en forvrænget Yvonne-stemme den er ment som opbakning, og ikke en hetz mod ikke-rygerne)

Synes også det er SÅ flot af dem der er stoppet helt, respekt hele vejen rundt  tror bare jeg har fundet ud af med mig selv at det ikke betyder man skal hade dem, der "kun" kan skære ned

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

Missi skriver:

Det med at man er i et rygermiljø kender jeg alt til... og gør det bare endnu svære at stoppe...
Jeg har ikke skåren så meget ned, men simpelhen fordi jeg ikke er vilje stærk nok, men lidt er bedre end ingen ting.

Vi flytter i ny lejlighed her den 29. og der må man kun ryge uden for, i håb om nedskæring, og så lugter det os i hjemmet, så to fluger med et smæk

Jeg blir hele tiden bonget i hovedet af min svigermor over jeg ryger, men hun har selv været ryger, og er nu anti ryger hehe
men har fået mine kommentar rundt omkring om at jeg ryger mens jeg har bebs i maven... Tager det da osse til mig, MEN det er ikke dem der står i det... så de skal ikke utale sig efter min mening

Det er sjovt det du siger, for det er som om at lige med rygning må man gerne "blande sig" ALT det man vil.

Men med psykisk syge, alkoholikere, svært overvægtige, folk der sprøjter sig ind i parfumer, der er det næsten helt tabubelagt at kommentere noget.

Det er lidt som om at rygning er blevet legitimt at belære andre om, og så skal der også bare belæres helt vanvittigt fordi al anden "blanden sig" er ilde set

Anmeld

18. oktober 2010

Giraffen

Ni-ko-li-ne skriver:

det er da lidt sært, at der ikke endnu er nogen der har forsket i det og set nærmere på det....

jeg mener bare, der bliver undersøgt alt muligt andet mærkeligt

Det kan være det har noget med penge og medier at gøre

jeg tænker, hvem giver smide penge i en "det er sundt IKKE at stoppe med at ryge"-kampagne og få ødelagt deres gode navn... men jeg ved det ikke, kun en tanke

Anmeld

18. oktober 2010

Hvem?

Hej med jer

Jeg er ikke interesseret i at starte endnu en rygning-under-graviditet-debat.

Jeg ryger selv, men vil SÅ gerne stoppe under graviditeten, ingen tvivl der!

Dog er jeg lidt i tvivl om noget og vil derfor høre om nogle af jer veloplyste mænd og kvinder kan svare på dette:

Er der nogle undersøgelser, der viser om konsekvensen af en gravid, der er stoppet med at ryge (fordi hun er gravid) kan skade barnet (måske mere end ved at ryge) grundet stress, irritation, frustration og meget andet over den vedblivende rygetrang?

Flere af jer har nævnt at I har snakket med jordmoderen, der sagde at det faktisk så var bedre for barnet "kun" at skære ned, da stressen skader barnet "lige så meget"

Jeg har ikke selv en holdning, da jeg virkelig ikke ved noget om det, men jeg har spekuleret en del på det

Håber nogle har nogle tanker, råd, oplevelser eller fakta

Og god aften til jer alle derude

Hej Hej

Jeg røg selv under min første graviditet, kort efter blev jeg gravid igen og havde bestemt mig for at jeg ikke ville udsætte et barn for det igen - (tro mig, jeg saaaaaavner stadig mine smøger)

Jeg fik hypnose første gang inden jeg blev gravid (holdt i 8 mdr), var for alvor ved at falde i for godt 14 dage siden (hold kæft jeg ville have slået min egen mand ihjel for en smøg), jeg skyldte mig at ringe til hende hypnose-damen jeg havde brugt gangen forinden, hun kom dagen efter, og nu 14 dage efter ryger jeg stadig ikke og er ikke stresset, som da jeg tænkte på mine højt elskede smøger - det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg glæder mig til endnu engang at kan få en sug af en cigaret, men det blir altså først efter Januar, hvor jeg har termin, om jeg så skal i hypnose dagligt

Min JM sagde dog altid at man under ingen omstændigheder skulle ryge under en graviditet, da der ikke findes noget mere skadeligt en de 4000 skadelige stoffer der er i en cigaret, jeg mener at have læst i (tror nok det var Illustreret Videnskab) at det er dokumenteret hvis man ryger over 5 cigaretter (af de ekstra ultra light) at så er der vist nyfødte med meget mindre organer (ikke selve fødselsvægten), end børn af ikke-ryger-mødre.

Anmeld

18. oktober 2010

TTM

Line1987 skriver:

Synes også det er SÅ flot af dem der er stoppet helt, respekt hele vejen rundt  tror bare jeg har fundet ud af med mig selv at det ikke betyder man skal hade dem, der "kun" kan skære ned

Har også respekt for dem der kan stoppe, er jo selv en af dem nu ( snart 1 år, kold tyrker) men ved jo også det kun holder fordi jeg ikke længere er i et ryger-miljø og min kæreste er ikke-ryger Hellere en smøg end stress

Anmeld

18. oktober 2010

regalprime

Hej.

Her må jeg lige lægge et ord ind, da jeg er en stolt ikke ryger nu Jeg havde hele tiden sagt at når jeg engang blev gravid vil jeg stoppe med de smøger, men da jeg så blev gravid(en smutter) ja så var det jo MEGET svært at stoppe!!!! Jeg røg mellem 20-30 stk da jeg blev gravid. Vi flyttede ud til min bror for at spare penge så vi kunne få noget større at bo i. Og han er STOR ryger. Men jeg valgt at melde mig til ryge stop da jeg havde fået afvide af på læge og JM at det var bedst at stoppe, da jeg også har astma. Jeg stoppede den 5 Maj i år, og har ikke røget siden. Jeg tog en kold tyrker da jeg jo var gravid og ikke vil og ikke kunne tåle plaster osv. Og hold op det var svært i laaannngggg tid!!! Og det er det stadig, specielt når jeg er ude ved hestene og skal undervise eller er ude ved min bror der ryger. Men jeg er stadig IKKe ryger.

Fødte dog 4 uger før tid, fordi hun stod dybt og stressede sig selv, men måske det er her forklaringen er???? Kunne jo egentlig godt tænkes???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.