Sut eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Bruger/har jeres børn brugt sut?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

5.830 visninger
29 svar
0 synes godt om
2. august 2008

..

Hej alle sammen.

Jeg har tænkt meget over det med sutter. Smilla har aldrig brugt det, jeg har ammet hende til hun blev 1 år og vi har da forsøgt enkelte gange at give hende den men hun har ikke vist nogen interesse for det.

Nu hvor Smilla aldrig har brugt sut så syntes jeg det ser helt mærkeligt ud når jeg ser andre børn med sut og kan egentligt ikke rigtigt forstå konceptet i det og spørger derfor hvordan det kan være at I har valgt at bruge sut (eller ikke har..)

Når Smilla har været ked af det har vi altid fundet ud af hvad det var hun gerne ville mens hun var helt lille, er hun sulten, træt, er bleen fyldt eller hvad det nu kan være og så har hun stoppet med at græde da vi løste det hun var ked af. Hendes sutte behov blev dækket af hun ammede ved mig og ved sovetider har hun sin Tigerdyr som hun elsker at putte med. Nede ved vores DP havde hun Tigerdyr med ind de første dage og nu ligger han bare i barnevognen. Hvis Smilla idag bliver ked af det eller er utilfreds så trøster vi hende og så er hun glad igen.

Som jeg ser det så virker sut som den nemme løsning (ret mig endeligt hvis jeg tager fejl..:)) Jeg har ofte set forældre med deres børn i situationer hvor forældrene syntes det er træls at børnene brokker sig fx på jobbet den anden dag hvor en var ovre og vise sin datter på omkring 10 mdr. Datteren skulle sidde stille på armen og det gad hun ikke så hun brokkede sig og fik proppet en sut i munden. Så har jeg set at det er noget nogen bruger når deres børn er sultne og de af en eller anden årsag ikke må få mad når de er sultne fordi der fx skal gå 3 timer imellem (forstår jeg heller ikke, måske fordi Smilla altid selv har haft en god rytme men hun får mad når hun er sulten - syntes det er det er det mindste man kan gøre for sit barn at opfylde de basale behov), men hvor må det dog være frustrerende for en lille baby at være sulten og så få en narresut, suge og suge uden der kommer noget.. :S

Kan godt forstå den der giver flaske bruger sut for der sutter de ikke så meget men ellers forstår jeg det simpelthen ikke, er det ikke bare den nemme løsning?(?)

(H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2008

twinboys

Ville gerne bare have haft en svarmulighed der hed bruger / brugte sut, når barnet skulle sove...

Jeg har altid trøstet mine børn med omsorg og kærlighed...Som jeg stadig gør...

En gang i vuggestuen græd Oliver fordi han var faldet og havde slået sig meget... De hentede hans sut og tro mig så blev han endnu mere ked af det, for så troede han at han bare skulle ud i sin barnevogn og sove...

De ringede til mig og bad mig komme for de kunne bare ikke få ham trøstet... Da jeg kom derop forstod jeg jo hvorfor... Jeg tog sutten som han ragte mig og hang den på plads og tog ham op til mig og han smilede og sagde ikke sove vel mor??? Jeg ked af det, men glad nu...

Jeg valgte at tage ham med hjem selvfølgelig også hans tvillingebror og sagde til pædagogerne at vi holdte fri resten af dagen og mindede dem om at mine drenge kun brugte sut når de skulle sove og ikke bare skulle have en sut i munden fordi de græd, men havde brug for trøst med omsorg og " kærlighed"... De svarede nå ja det glemte vi lige...

Vi nød resten af dagen sammen...

Vi smed sutterne som 2 1/2årig (meget flot af fortidlig fødte børn ... TRYGHED...)

Mvh Majbritt

Anmeld

2. august 2008

Honningblomst

Næ...det er det da ikke.
Nogle børn har et stort suttebehov som ikke dækkes fuldt ud ved amning...og kan sutten så give dem tryghed og ro i overgangen til søvn, når de er kede osv hvorfor så ikke give dem en sut?
Jeg accepeterer fuldt ud at nogle mennesker ikke ønsker at deres barn bruger sut, jeg kan bare kun se positive sider ved at bruge sut...Mine børn brugte sut for deres skyld, ikke for min...det samme med amning og tusind andre ting.
knus...

Anmeld

2. august 2008

Jan9e D

Ja min datter fik sutten næsten med det samme efter hun var født. Hendes tungebånd var meget kort og havde derved meget svært ved at sutte, og på den måde håbede de/vi at hun ville kunne finde ud af at lære at sutte. Jeg Prøvede at amme hende, men pga hendes korte tunge bånd og mine indadvendte vorter var det en umulighed. Jeg prøvede der efter at malke ud, der var masse af mælk, men der var ikke rigtigt noget "fløde" i. Så hun spiste stort set konstant, men gylpede derefter næsten det hele op ige. Og hun skreg og skreg og det eneste der kunne trøste hende var sutten. Og den har hun så smidt for lidt over 14 dage siden (hun er belevet 3 år i maj)

Kh Jannie

Anmeld

2. august 2008

fam.4xc

Jeg er for en gangs skyld Eva´s rygklapper :D

Caroline brugte faktisk ik sut de første 7 mdr.... vi prøvede med flere forskellige men hun ville bare ik ha den... og hun var ellers kolik barn og vi ville gerne ha haft hun måske ku ha fundet lidt trøst i den når mor og far var ved at være lidt brugt....

Da hun var omkring 7 mdr rådede SP os til at lære hende at bruge sutten fordi hun krævede os flere gange om natten og den måske ku gi hende trygheden istedet - og da hun først fik den lært fik vi vores nattesøvn.

Nu er hun ret glad for den, men ved den kun er til at sove med eller hvis man er rriiiggggtttiiiggg træt efter en lang dag i BH og lige har brug for 10 min foran bamse....

Den lille har haft sin sut fra dag 1, men stadig kun til at sove med.

Kh Camilla hvis store pige lige er faldet i søvn i bilen på vej hjem fra spinderiet uden sut i munden og som sover videre med blå sut på sofaen nu...

Anmeld

2. august 2008

lonemus

Her bruges kun sut, når de skal sove - den svarmulighed mangler!!

Hvis de skal trøstes, gør vi det altid uden.

Lone

Anmeld

2. august 2008

1977

Profilbillede for 1977
Det passer han faktisk selv. Vi giver den kun til ham når han skal sove, men han kan bare hente en hvis han vil. Det gør han dog kun hvis han er træt eller bare trænger til at slappe af. Hvis han skal lave noget tager han sutten ud selv. Og det er ligemeget om det er at lege med biler eller tegne. Han kan ikke "arbejde" med sut i munden. Så finder han en voksen at aflevere den til "Go mor/far" og stikker af.

Han får den sjælden hvis han er ked af det. Så vil han bare kravle op på skødet af en og putte. Det er trøst nok for ham.

Anmeld

2. august 2008

Kvindemin

Celina begyndte først at få sut da hun blev 7 mdr. Hun ville ikke tage den før.
Og det har jeg det rigtig godt med, den er en god trøst og god tryghed ved sengetid.
Så ingen skrubler der.
Men vil så vidst jeg kan, også fjerne den tidligt.
:)

Anmeld

2. august 2008

charlottekri

nu har jeg også en på næsten 7 mdr der vågner 6-7 gange hver nat og som ikke bruger sut trods utallige forsøg.... men her for et par dage siden begyndte hun at vise interesse for sutten. hvordan fik i jeres barn til at tage sutten som 7 mdr??
(H) zombien ;)

Anmeld

2. august 2008

Kvindemin

Jeg lagde sutter blandt hendes legetøj og gav hende den i hånden, pludselig fandt hun ud af hvad den kunne bruges til. Og den har været helt kanon siden.
Har du prøvet forskellige sutter?

(H)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.