Hej
Jeg fik det konstateret allerede, da jeg var gravid i 15. uge. På daværende tidspunkt fik jeg besked om, at det ville være godt ikke at tage på, og lægen mente, at jeg kunne nøjes med kostregulering, da min glucosebelastning "kun" var 9,4. I uge 28 kom jeg på insulin, da jeg trods streng diæt ikke kunne holde blodsukkeret under 8 efter måltiderne og under 5 om morgenen. Dette til trods for, at jeg havde tabt mig siden jeg blev gravid. Jeg får ikke meget insulin, men nok til at alle er tilfredse.
Jeg bliver på nuværende tidspunkt scannet hver 2. uge og er til kontrol hver uge, og mit barn er på ingen måde større end gennemsnittet (blev scannet til små 2100 g i uge 33+3), men jeg bliver alligevel sat i gang 2 uger før termin, hvilket åbemnbart er kutyme for insulinkrævende diabetes i Region Nordjylland ligesom barnet skal på børneafd. det første døgn.
Selv om jeg er blevet fortalt, at det forsvinder efter fødslen, tager jeg det meget alvorligt, da jeg ved, at der er en stor risiko for, at jeg får det igen som en kronisk sygdom, hvilket jeg vil gøre alt for at undgå. Dette har bl.a. betydet, at jeg stadig vejer mindre, end da jeg blev gravid, og kjeg har store ambitioner om at smide nogle flere kilo, når jeg har født. Det skal dog siges, at jeg også har noget at smide af, da jeg havde et bmi på 34, da jeg blev gravid.
Anmeld