Jeg har (heldigvis) ikke fået konstateret graviditetssukkersyge, men min mor havde det for 27 år siden da hun ventede mig.
Hun fulgte ikke nogen speciel diæt. Det brugte de ikke dengang. Hun blev ved med at ryge og drikke kaffe (ikke så heldigt, men jeg er da sund og rask
)og spiste det hun havde lyst til. Jeg vejede omkring 3900 g da jeg blev født ved kejsersnit lige på terminsdatoen (mener hun har fortalt at hun blev sat igang, men det var fordi jeg havde slugt forstervand. Var bare så tørstig
)
Hun tog 25 kg på under graviditeten og sukkersygen forsvandt stort set lige efter fødslen. Hun har fået to børn mere siden og der har ikke været noget med sukkersyge. Under begge de graviditeter tog hun også 25 kg på ved hver, så tror ikke altid det er sukkersygen der 'bestemmer' hvor meget man tager på.
Jeg ved godt man ved meget mere idag og at anbefalingerne er ret anderledes end dengang, men synes også man skal passe på med at hænge sig for meget i tingene. Selvom jeg godt ved at det er til børnenes bedste.
Jeg vil mene du blot skal spise fornuftigt, men ikke nødvendigvis følge en diæt 110% fordi en diætist siger det. Man må altså godt forkæle sig selv en gang i mellem også selvom man er gravid.
Jeg er selv 28+1 i dag og har været til glukosebelastning to gange, pga lidt for højt blodsukker, men ikke ALT for højt. Begge gange har resultatet været negativ, men har alligevel fået af vide at jeg skal passe på med hvad jeg spiser fordi jeg er en stor pige i forvejen. Indrømmer gerne at jeg absolut ikke tænker over hvad jeg spiser, i hvert fald ikke mere end inden jeg blev gravid. Og jeg har altså, indtil videre, kun taget 5,5 kg på.
Jeg holder på at det simpelthen bare er forskelligt hvordan kvinders krop reagere under en graviditet.
Håber ikke dette kom til at lyde forkert eller negativt 
Anmeld