morx4 skriver:
Hej alle i kloge kvinder, undskyld at mit første indleg bliver så sumbert, men jeg har bare sådan behov for at få lukke dampen ud!
jeg er lige flyttet med min mand og vores 4 småbørn til sverige, et valg som jeg er intens lykkelig over! vi har været gift i snart 6 år, kendt hinanden i næsten 11, og har lige fået vor 4. barn for 2 måneder siden, alle 4 er de sunde og raske og både graviditet og fødsel gik som det skulle.. dog er der en dyb ulykke midt i al denne lykke.
min mand har en depresion, og har nok haft den hele vores forhold igennem, men de sidste par år mærker jeg den mere intens hos ham. bl.a. viser den sig meget tydeligt når han er stresset eller præsset, hvor han altid udarter sig ved at overfalde vores 3 ældste børn verbalt, og desvære også ofte fysiskt.
når de virkelig går ham på nærverne så giver han dem et klap på kinden eller baghovedet, eller de får et klap på numsen. aldrig mere end 1!!
dog er det eskaleret meget her de seneste par måneder, og jeg har bl.a. herfor givet ham et ultimatum. jeg har ofte før forsøgt at vække ham, på diverse måder, desvære uden held.
nu har jeg så bedt ham finde en anden måde at komme af med dampen og aggretionerne på, ellers forlader jeg ham og tager børnene med.. min mand er meget konfliktsky, og har det med at tige stille når jeg konfrontere ham, nok i håb om at stormen vil blæse over. en tendens der irretere mig grusomt!!! jeg føler at han ikke tager mig, mine bekymringer om vores børns velbefindende, og vores forhold seriøst! jeg har opdaget at jeg er begyndt at undskylde hans opførsel over for mig selv og børnene:
jamen han har også så meget om ørene, far har en dum dag... osv osv -det er sgu da ikke ok!!!??
min søn på 5 svarede sidst jeg sage at far havde en dum dag, at det har han da altid... UPS MOR!!! 
Jeg bekymre mig for mine børns opvægst, og de erfaringer de får af hans behandling af dem, og overvejer herfor stærkt at forlade ham for at få ham til at vågne op. jeg har bare et problem og det er at jeg er helt sikker på at det ikke vil virke!!!
hvis jeg forlader ham og flytter med mine børn til en anden lejlighed, så håber jeg jo på at min elskede mand får sig sådant et chock at han pludseligt godt kan holde et job, komme op hverdag, lade være med at udskyde alt der SKAL gøres og få kontrol over sit liv, temprement og depresionen, og så på den måde 'fortjæne' at få os tilbage så vi kan være en ''rigtig familie'' igen (no offence single moms and dads) men jeg er helt sikker på at hvis vi flytter så drikker han sig i hjel! eller springer foran et tog, eller tager sig en RIIIIIIIIIIIIgtig lang svømmetur... og hvad så? det er ikke noget han har truet med, for som sagt så siger han aldrig noget når jeg prøver at tale med ham om mine bekymringer...
jeg beklager igen mit sombre indlæg, jeg har bare ikke nogen andre at tale med, og min mand sluger alt min energi og livslyst i øjeblikket, da jeg konstant har følelsen af at jeg skal være på vagt til at lege løve for at beskytte mine børn mod hans vrede, og det gør sgu ondt! det er da ikke normalt??!
jeg er selv vokset op i en familie med en extrem far, hvis opførsel linede meget min mands, omend min far ikke var fysisk og verbalt men psykisk voldlig.. herfor er jeg også bange for at jeg måske overreagere og ser det hele værre end det egentligt er? eller måske precist omvendt, og ikke tager signalerne og farren alvorligt nok?
kom med jeres meninger og gode råd, og i hvertfald tak fordi jeg måtte låne jeres øre lidt.
hilsen Marie
Kære ven!
Først skal du have et stort knus. 
Det er så hårdt at leve sammen med en kronisk depressiv, det gør jeg selv.
Derefter skal du være klar over EEN ting:
Det vil IKKE hjælpe ham til at tage sig sammen, at du forlader ham, for det kan han ikke.
Så enkelt er det.
Du må indstille dig på, at han i bedste fald blot fortsætter sin måde at leve på eller i værste, går til.
Det er barske vilkår, men det er sandheden.
En kronisk depressiv kan IKKE tage sig sammen. Det er faktisk det værste, man kan sige til dem, at de skal. Deres hjerner kører på vågeblus og vil altid gøre det. De kan boostes op med medicin, men de kan aldrig blive "normale".
Og de vil altid have dårlige eller bedre perioder, der svinger op og ned.
Så det du skal indrømme over for dig selv er, at du bliver nødt til at pakke dine børn, for deres skyld og forlade ham, hvor nødigt du end vil.
At du overhovedet har ladet det komme så langt, er utroligt, jeg havde gået første gang, han havde klappet til et af børnene.
Ja, jeg ved godt jeg er kontant, men så enkelt er det.
Det er godt, at du har fået meldt dig til en bolig og får snakket med kommunen, og hvis han ikke er i behandling, så SKAL han altså nu.
Snak med ham om at få fast tilknytning til en psykiater hvis han ikke har det. Sig til ham, at for børnenes skyld, så SKAL han gøre det, sådan at han kan komme i medicinsk behandling.
Og han skal ikke tro han nogen sinde kan komme ud af det igen, for når først man har det, som du beskriver her, så er det gerne for resten af livet.
Det der sker, når man får en depression, hvad enten den er fysisk relateret eller psykisk, er at kroppen ikke danner signalstoffer nok til hjernen.
Man kan sige, at signalstofferne skal booste trafikken, samt ind- og udfaldsveje på hjernens motorveje. Uden de trafikregulerende stoffer, går der ged i transporten af informationer, der opstår trafikpropper, beskederne ryger forkerte steder hen osv.
Dette medfører en tilstand af udmattethed, der igen medfører manglende koncentrationsevne, irritablilitet, ustruktureret tankegang og meget andet.
Mange depressive sover mange timer i døgnet, er gerne vågne om natten og sover om dagen, men de kan også i perrioder sove alt for lidt. De kan ikke tage sig sammen til noget som helst, og kan ikke døje larm og uro.
I værste fald bliver hele verden så uoverskuelig for dem, at de tager livet af sig selv.
Det er en sygdom, og den er et eller andet sted lige så farlig som diabetes eller andre livstruende sygdomme, for det ødelægger livet på sigt, ikke kun for dem selv, men også for deres omgivelser.
Dine børn er ikke tjent med at vokse op med en far, der er så ustabil, og hvad enten han er syg eller ej, så er det ikke acceptabelt at han "slår" dem, hverken fysisk eller mentalt.
Jeg er så heldig, at min mand har det, man kalder en fysisk relateret depression, dvs at han ikke af natur og sind er deprimeret, det er hans krop, der er det. Men derfor kan han så sandelig godt have sine perioder, hvor hans lunte er meget kort, men der får han slet og ret at vide, at han vist har brug for en lunteforlænger, og nu skal han altså være sød.
For han ved også godt, at med en kone som mig, så er der grænser. Så går han gerne i enrum for sig selv og sover, og så hjælper det, når han har sovet.
Jeg kan naturligvis ikke spå for dig/jer hvordan det vil gå i jeres fremtid, men jeg ønsker for jer, at der vil komme ro på jeres tilværelse, og at din mand får den rette behandling, sådan at I fælles kan glæde jer over jeres børn.
Du får de kærligste hilsener

Sussie