Opstart af kartoffelmos.. (5 mdr.)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2010

afrobabies

KittyGirl skriver:

Først og fremmest, ved jeg ikke lige om den er smidt under den rette kategori - der er så mange

Min dreng er snart 5 mdr. og han har nu fået grød om morgenen i 1 måned og grød både morgen og middag i ½ måned.. og nu skulle vi så igang med kartoffelmos..

Jeg moser en kartoffel, smider en smule kogt grøntsager i (gulerod og broccoli), lidt fedtstof a smør, og en DEL MME.... og moser det hele sammen til en grød lignende tilstand...

Og prøver at give ham det... han ligner en der lige har fået sure tæer op i ansigtet....  og så kvæles han ...... jeg tænker bare... HVA? ind og google, finder ud af mange andre har haft det samme og det bare er at blive ved...

Men jeg sidder jo automatisk med nogle spørgsmål og tanken om at jeg gerne lige vil ud med den her oplevelse..

Hvordan laver i kartoffelmosen til den lille?

og hvad er jeres erfaringer? Hvad kan og skal jeg gøre ?

Grunden til at mange babyer laver det ansigt når de får kartoffelmos, det er fordi det er lidt tyk i konsistens og kartoflen er lidt melet og grynet, så det kan godt "vokse" inde i munden. Man skal lige vænne sig til smagen og konsistensen, så skal det nok gå... Prøv ellers at lave det lidt tyndere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2010

Valle81

Hejsa

Jeg vil råde dig til at undlade broccolien til at starte med og så starte med kartoffel og gulerod.

Dermæst så vil jeg sige tag guleroden og kartoflen og en lille smule af kogevandet brug  din stavblender ( forsigtigt) og purer det hele. Du må ikke tilsætte mælk eller smør mens du bruger stablender for så bliver det tapetklister fint .

Når det fint så tilsætter du smør til det er lind og lækkert - smag på det om du synes det trænger til mere smør eller om det skal være tyndere:0)

Sådan har jeg gjort med begge mine unger - så har jeg gradvist gort det at eg så kun har blendet gulrødderne og så  most kartoflerne med en gaffel så det er blevet merre og mere grov - så senere det hele med gaffel.

Når man bare moser med en gaffel kan det nemt blive meget "tørt" der skal tilsættes meget smør og mme.

Christina

Anmeld

5. oktober 2010

NatasjaL

lisbeth2910 skriver:

Nej nettop. Tror jeg prøver med gulerod med en anelse kartoffel i morgen, og så for hverdag mindre og mindre gulerod og mere og mere kartoffel, måske hun så vender sig til konsistensen.

De må da ikke få torskerogn allerede må de det?

jo de må så, for det er hele min familie der har anbefaldt mig det, og min sp sagde det var en super ide, så min søn får det også når han er 5 måneder ca.

hvorfor skulle de ikk må få det?

Anmeld

5. oktober 2010

B&J

Vi prøvede da min søn var 5 mdr og 6mdr men han var ved af kvæles i det og lige ind til for 2 dage siden så fik han det og han var 7mdr igår....

tag det roligt og vent det gjorde jeg og nogle børn kan først få den ned når de kommer i en høj stol så lige som på en eller anden måde de sidder bedre og får maden ned

Anmeld

5. oktober 2010

Ryberg

tusind tak for svar, der er helt klart noget der skal prøves af i aften!

Anmeld

5. oktober 2010

Mor til L&S

KittyGirl skriver:

Først og fremmest, ved jeg ikke lige om den er smidt under den rette kategori - der er så mange

Min dreng er snart 5 mdr. og han har nu fået grød om morgenen i 1 måned og grød både morgen og middag i ½ måned.. og nu skulle vi så igang med kartoffelmos..

Jeg moser en kartoffel, smider en smule kogt grøntsager i (gulerod og broccoli), lidt fedtstof a smør, og en DEL MME.... og moser det hele sammen til en grød lignende tilstand...

Og prøver at give ham det... han ligner en der lige har fået sure tæer op i ansigtet....  og så kvæles han ...... jeg tænker bare... HVA? ind og google, finder ud af mange andre har haft det samme og det bare er at blive ved...

Men jeg sidder jo automatisk med nogle spørgsmål og tanken om at jeg gerne lige vil ud med den her oplevelse..

Da jeg startede op på grønsagsmos, mosede jeg kartofler og grønsager i en si, så det blev helt fint uden klumper og så tilbage i gryden og så smørklat og MME i og så fik hun lidt sveskemos i for at gøre det lid sødt...

Nu moser jeg det bare med en gaffel...

Anmeld

5. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

KittyGirl skriver:

jeg ville lægge ud med at det kun var kartofler med en del gulerødder... og så skal det var helt uden klumper og ret tyndt... gradvist kan du så lave det tykkere:0)

Anmeld

5. oktober 2010

Ryberg

Ni-ko-li-ne skriver:

jeg ville lægge ud med at det kun var kartofler med en del gulerødder... og så skal det var helt uden klumper og ret tyndt... gradvist kan du så lave det tykkere:0)

Jeg er bare ræd for de gulerødder..... fulgte en mor inde på facebook... hendes datter havde fået et lille stykke gulerod galt i halsen og havde fået hjertestop og røget i respirator og efter et års kamp døde pigen...... og hun var ikk særlig gammel...

Så mit hjerte sidder i halsen når jeg giver ham gulerod.... men prøvede da igår, men følte bare at alle stykkerne var kæmpe store

Anmeld

5. oktober 2010

Mor til L&S

KittyGirl skriver:

Jeg er bare ræd for de gulerødder..... fulgte en mor inde på facebook... hendes datter havde fået et lille stykke gulerod galt i halsen og havde fået hjertestop og røget i respirator og efter et års kamp døde pigen...... og hun var ikk særlig gammel...

Så mit hjerte sidder i halsen når jeg giver ham gulerod.... men prøvede da igår, men følte bare at alle stykkerne var kæmpe store

Blander mig lige igen Ikke hvis du moser det i en si...

Anmeld

5. oktober 2010

Noah`s mor<3

Min søn får en kartoffel, en gulerod og en pastinak.. jeg skærer det i meget små stykker og koger det i ca 10 min.. kommer det op i hans skål kommer en klat smør i og lidt mee , bruger min stavblender så det bliver helt fint.. Han spiser til der ikke er mere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.