Tryghedsscanning... Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2010

Pige2009

Mette:)) skriver:

Ja det har du ret i... Dumt spørgsmål, det beklager jeg!
Tryghedsscanning er et fint tilbud, men hvis man ikk er i tvivl må man lægge de penge det koster Er helt med.

Det er da en god og relevant debat at tage Tillykke med graviditeten også!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2010

Bruus

Tak for jeres lykønskninger Det er skønt!!
Men jeg forstår fuldt ud hvad i mener. Jeg kunne inderst inde heller ikke forstå hvorfor man ville lyve om det. Jeg ved jeg ikke ville ku gøre det: men ku godt tænke mig at høre hvordan stillingen stod derude på det punkt. Men det står hvor jeg troede.
Og nej du har ret. En tryghedsscanning beviser jo ikke at der ikke kan ske noget efter den, men på en måde ville det jo være skønt at vide at alt ser ok ud, selv på et tidligt stadie

Anmeld

3. oktober 2010

Mumto3

Tja, verden er så forskellig alt efter hvor man ser den fra. Jeg fik tilbud 2 ekstra-scanninger fordi vi tidligere havde mistet, og jeg havde det mega dårligt med de scanninger!

Man ved ikke hvad scanningerne gør ved fostrene. Det ENESTE man har kunne konstatere med sikkerhed, det er at hvis man scanner hjerne på et barn, så er der forskel i hjernestrukturene på et barn der er blevet scannet da det var foster og dem som ikke er blevet scannet som fostre. Man ved ikke om denne ændring har nogen betydning!!! (lige med undtagelse af at man statistisk kan konstatere at der er langt flere ventrehåndene i grupper af dem der er blevet scannet, end af dem der ikke er blevet det).

Da jeg blev født brugte man jo at tage røngtenbilleder af fostrene, og det fandt man så ud af at det var rigtig skidt, så det gør man slet ikke mere. Der er ingen indikationer på at man nogensinde vil holde op med at scanne, men lægevidenskaben ved faktisk heller ikke hvad det gør ved cellerne at de under de første stadiger af deling bliver udsat for ultralydsbølger. På den baggrund endte vi faktisk ved at droppe den ene af vores tryghedscanninger. (og jeg vil alligvel ikke føle mig særlig tryg, forsteret kan jo gå til, mens jeg er på vej ned af trappen efter scanningen. Scanningen giver jo kun et øjebliksbillede og siger ikke noget om hvad der sker om en time eller om en uge).

Men hvis DU har det bedst med at blive scannet i uge 4 (selvom der godt nok ikke er meget at se!), så synes jeg da du skulle købe dig til en scanning.

Hvis bare hver anden gravid i Danmark gerne ville have 1 tryghedsscanning, så skulle der foretages 30.000 ekstra scanninger om året. Gad vide hvad det ville koste?

Anmeld

3. oktober 2010

Bruus

Amso skriver:

Ført TILLYKKE med det lille spir.

jeg fik også scannet tidligt da jeg ikke havde fået holdt øje med cyklus. Blev hurtigere gravid end regner med.

Ud over terminsberegning får man kun scanning inden uge 12, hvis man har stærke smereter, eller i mit tilfælde blødte lidt, da vi et par måneder inden havde mistet et foster.

Syntes ikke der er grund til at "fedte" hos lægen om en tidlig scanning, og tror også lægerne vil sige nej, da det jo er unødige penge, og tid for JM. Man får scanning i uge 12. og ca i uge 20. hvis alt er som det skal være. Ellers hvis man selv vil have scanning ud over for ens egen skyld, syntes jeg også man må betale for det. Og syntes ikke man skal lade som om der er noget galt for at få scanning, ( som jeg godt ved du ikke har ytret at du ville gøre. )

Jeg skal så have en scanning igen når jeg er i uge 32, da min livmor desværre ligger ret langt nede.

Og hvis man skal have noget ud af scanningen skal du også vente til du i hvert fald er i uge 7, for at få set hjerteblink og hjertelyd.

Tak for råd Jeg er enig med dig. Håber bare alt kommer til at forløbe perfekt, for os begge

Anmeld

3. oktober 2010

Amso

Tak for råd Jeg er enig med dig. Håber bare alt kommer til at forløbe perfekt, for os begge

Det er jeg sikker på det kommer til  Glæd du dig bare, og sørg endelig for at dele den gode nyhed med dine nærmeste..

Anmeld

3. oktober 2010

Bruus

Mumto3 skriver:

Tja, verden er så forskellig alt efter hvor man ser den fra. Jeg fik tilbud 2 ekstra-scanninger fordi vi tidligere havde mistet, og jeg havde det mega dårligt med de scanninger!

Man ved ikke hvad scanningerne gør ved fostrene. Det ENESTE man har kunne konstatere med sikkerhed, det er at hvis man scanner hjerne på et barn, så er der forskel i hjernestrukturene på et barn der er blevet scannet da det var foster og dem som ikke er blevet scannet som fostre. Man ved ikke om denne ændring har nogen betydning!!! (lige med undtagelse af at man statistisk kan konstatere at der er langt flere ventrehåndene i grupper af dem der er blevet scannet, end af dem der ikke er blevet det).

Da jeg blev født brugte man jo at tage røngtenbilleder af fostrene, og det fandt man så ud af at det var rigtig skidt, så det gør man slet ikke mere. Der er ingen indikationer på at man nogensinde vil holde op med at scanne, men lægevidenskaben ved faktisk heller ikke hvad det gør ved cellerne at de under de første stadiger af deling bliver udsat for ultralydsbølger. På den baggrund endte vi faktisk ved at droppe den ene af vores tryghedscanninger. (og jeg vil alligvel ikke føle mig særlig tryg, forsteret kan jo gå til, mens jeg er på vej ned af trappen efter scanningen. Scanningen giver jo kun et øjebliksbillede og siger ikke noget om hvad der sker om en time eller om en uge).

Men hvis DU har det bedst med at blive scannet i uge 4 (selvom der godt nok ikke er meget at se!), så synes jeg da du skulle købe dig til en scanning.

Hvis bare hver anden gravid i Danmark gerne ville have 1 tryghedsscanning, så skulle der foretages 30.000 ekstra scanninger om året. Gad vide hvad det ville koste?

Tankevækkende indlæg!! Tak for det Hvis jeg sku ha' en TS ville det først være i uge 7, men nu tror jeg lige jeg skal overveje det. Du har jo helt ret i det du skriver, og når alt er helt som det skal være. Hvorfor så ikke bare slappe af, og tage tingene som de kommer, og glæde sig til godt nyt ved NF-scanningen

Anmeld

3. oktober 2010

Bruus

Perl skriver:

Hejsa Jeg vil bare skynde mig at sige tillykke!! man plejer ikke at kunne få sådan med mindre der er problemer eller lign.. desværre... syntes også det virker lidt tarveligt af din veninde må jeg indrømme...

Jamen du har ret. Det er ikke moralsk rigtigt at hende at opfordre til det. Har faktisk også fortalt hende at jeg ikke har lyst til at lyve om det. Jeg ved jo PRÆCIS hvor langt jeg er. Har jo gjort ALT hvad jeg ku for at holde styr på det hele i min cyklus, så kan vist ikke bilde nogen ind at jeg ikke ved det

Anmeld

3. oktober 2010

Bruus

Amso skriver:

Det er jeg sikker på det kommer til  Glæd du dig bare, og sørg endelig for at dele den gode nyhed med dine nærmeste..

Ja vi glæder os også til at fortælle det til de aller nærmeste Min kæreste har fødselsdag d.24, der er jeg i 8. uge og der fortæller vi familien det. Vi venter dog med at fortælle alle andre det til efter NF scanningen

Anmeld

3. oktober 2010

Amso

Ja vi glæder os også til at fortælle det til de aller nærmeste Min kæreste har fødselsdag d.24, der er jeg i 8. uge og der fortæller vi familien det. Vi venter dog med at fortælle alle andre det til efter NF scanningen

sådan gjorde vi også. familie i den kritiske periode, og da vi var ovre den, kunne vi spred den dejlige nyhed endnu længere ud.

Anmeld

4. oktober 2010

betiinsen

selvom lægen ikke ville give mig en scanning ( hvilket jeg heller ikke havde regnet med) valgte jeg selv i uge 8 at få en tryghedsscanning som jeg betalte 700 kr for. det er også meget for mig for er på su.

Det viste sig så at fosteret ikke var vokset i 2-3 uger, og jeg skal idag havde det fjernet. Selvom det er det hårdeste længe, er jeg stadig glad for jeg ved det nu og ikke først om en måned til NF scanning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.