Tja, verden er så forskellig alt efter hvor man ser den fra. Jeg fik tilbud 2 ekstra-scanninger fordi vi tidligere havde mistet, og jeg havde det mega dårligt med de scanninger!
Man ved ikke hvad scanningerne gør ved fostrene. Det ENESTE man har kunne konstatere med sikkerhed, det er at hvis man scanner hjerne på et barn, så er der forskel i hjernestrukturene på et barn der er blevet scannet da det var foster og dem som ikke er blevet scannet som fostre. Man ved ikke om denne ændring har nogen betydning!!! (lige med undtagelse af at man statistisk kan konstatere at der er langt flere ventrehåndene i grupper af dem der er blevet scannet, end af dem der ikke er blevet det).
Da jeg blev født brugte man jo at tage røngtenbilleder af fostrene, og det fandt man så ud af at det var rigtig skidt, så det gør man slet ikke mere. Der er ingen indikationer på at man nogensinde vil holde op med at scanne, men lægevidenskaben ved faktisk heller ikke hvad det gør ved cellerne at de under de første stadiger af deling bliver udsat for ultralydsbølger. På den baggrund endte vi faktisk ved at droppe den ene af vores tryghedscanninger. (og jeg vil alligvel ikke føle mig særlig tryg, forsteret kan jo gå til, mens jeg er på vej ned af trappen efter scanningen. Scanningen giver jo kun et øjebliksbillede og siger ikke noget om hvad der sker om en time eller om en uge).
Men hvis DU har det bedst med at blive scannet i uge 4 (selvom der godt nok ikke er meget at se!), så synes jeg da du skulle købe dig til en scanning.
Hvis bare hver anden gravid i Danmark gerne ville have 1 tryghedsscanning, så skulle der foretages 30.000 ekstra scanninger om året. Gad vide hvad det ville koste?
Anmeld