Hvordan gør man mht pottetræning??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2008

charlottekri

det var heller ikke noget jeg tog for noget... :D kunne godt høre at der var lidt gammelt ordsprog over det
(H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2008

Honningblomst

charlottekri skriver:

det var heller ikke noget jeg tog for noget... :D kunne godt høre at der var lidt gammelt ordsprog over det
(H)

Det er jeg glad for...:) men tænk på hvor mange der måske har ment det lød logisk....hmm...
Stort kram...

Anmeld

30. juli 2008

charlottekri

men der kunne godt være noget om det sådan som hun skriger i dag he he man er lig ved at blive døv :))
(H)

Anmeld

30. juli 2008

Honningblomst

charlottekri skriver:

men der kunne godt være noget om det sådan som hun skriger i dag he he man er lig ved at blive døv :))
(H)

ja..de småpus har sådanne dage...min den sidste er et high need barn og jeg var ved at få pip nogle gange...Men kropskontakt hjalp altid.:)
Knus og god aften...håber snart dine øre får ro..

Anmeld

30. juli 2008

Sabby

Vi bruger heller ikke pottetræning her.
Hvis jeg skal på toilettet, så siger jeg til Natasja "mor skal ud på toilettet og tisse , skal du med" og det har vi gjort et par gange, og nu er hun langsomt begyndt på selv, at sætte sig på hendes(sjovt nok) dukkes potte når hun skal tisse, men hun er da bevidst om at sige det, bare på hendes måde ved netop, at gøre sådan, tror det kommer af sig selv en dag.

Anmeld

30. juli 2008

Stumpen

Eva skriver:

charlottekri skriver:

(H)

ja..de småpus har sådanne dage...min den sidste er et high need barn og jeg var ved at få pip nogle gange...Men kropskontakt hjalp altid.:)

Hej Eva..
Hvad er det lige high need er??
(H)

Anmeld

30. juli 2008

heaven

Stumpen skriver:

Eva skriver:

charlottekri skriver:

(H)

Hej Eva..
Hvad er det lige high need er??
(H)

hey hey

undskyld - jeg blander mig lige, faldt nemlig over det her på nettet, da jeg google high need baby. håber det kan bruges:P

Hvem er "High in Need"?
"High Need Babies" / sensitive børn synes at kræve nogle særlige ting for at være i trivsel. Det kan være:

. Ekstra stort behov for kropskontakt / vil konstant være "på arm" og protesterer måske mod at ligge i barnevogn.
. Vanskeligheder ved at falde i søvn
. Vanskeligheder ved at sove godt om natten
. Generelt mindre søvnbehov end andre børn
. Stort behov for at være i bevægelse mere eller mindre konstant
. Lettere til gråd og/eller irritabilitet
. Lettere at overstimulere (får for mange indtryk, har svært ved at bearbejde dem)
. Lettere at understimulere (barnet bliver hurtigt klynkende, hvis der ikke sker nok)
. Mindre tolerance overfor forandringer og nye omgivelser
. Mindre villighed til at være sammen med fremmede
. Øget tryghedsbehov, behov for at sove sammen med forældrene dag og nat osv. osv.

Hvad har de følsomme børn brug for?
Det bedste svar på dette spørgsmål kan findes ved at læse barnets signaler. Hvad gør barnet tilfredst? Ofte er det f.eks. at blive båret så MEGET som muligt f.eks. i en slynge - ellers er dette behov meget svært at honorere for forældrene. Slyngen giver den fornødne bevægelse til barnet - at være i bevægelse virker ofte meget beroligende på især følsomme børn. Slyngen giver også øget tryghedsfølelse, da barnet kan genkende bevægemønsteret, lydene og den tætte kontakt med moren fra fostertilstanden.

Det kan også være en stor fordel for de fleste børn at sove i samme seng som forældrene. Faktisk vil dette ofte mindske behovet for kropskontakt lidt om dagen, da barnet ikke skal indhente kontakt, det ikke har fået i mange timer i løbet af natten.

Det handler om at fylde OP og fylde PÅ
Det er en ærgerlig misforståelse der er udbredt i vores samfund / kultur, at man skal "passe på ikke at forvænne barnet". Mange følsomme børn er utvivlsomt blevet svigtet på denne konto. Det handler om at FYLDE PÅ og fylde barnet OP med tryghed, kropskontakt og hvad det ellers har behov for for at trives. Lige så stille som barnet bliver fyldt op med tryghed, sikkerhed, velbehag og får veletableret god trivsel vil det blive mere og mere selvhjulpent og muligvis ekstra selvstændigt. Mange af disse børns behov vil ændre sig meget, når de kan bevæge sig selv lidt rundt - ofte tidligt pga. deres særligt store nysgerrighed, ihærdighed og høje aktivitetsniveau. De vil kunne udvise særlig stor kreativitet og ofte også en veludviklet fantasi til at finde på lege selv.

"Særlige" behov?
Man kan fristes til at spørge til sidst, om disse børn i virkeligheden har andre behov end alle andre børn??! Hvad er et "særligt" stort behov for kontakt med forældrene? Alle børn vil have godt at denne "særlige" og særligt kærlige behandling som spæde og små. Denne hjemmeside er også udtryk for en tilgang der giver netop denne I Favn / "særbehandling" til alle børn. Måske er visse børn simpelthen bare bedre til at mærke og give udtryk for de behov som alle spædbørn er født med, men som vi desværre ofte hurtigt prøver at "vænne" dem fra, fordi det er "besværligt" på den måde vi indretter os på og de forventninger vi har til spædbarnspleje. Som der vist er én der har sagt om disse børn, så er de født med en stor pose guld på hånden i form af evnen til at give udtryk for deres dybe behov, signalere dem højt og tydeligt og faktisk DERFOR netop få opfyldt deres behov i højere grad end andre børn og dermed sørge for at udnytte deres fulde udviklingspotentiale. De er også rigtig godt stillet, hvis de bevarer denne evne op i voksenlivet.

sikke en smørre, men ganske interessant

Jannie

Anmeld

31. juli 2008

Stumpen

Super... Tak skal du have ;)
(H)

Anmeld

6. august 2008

Tessa85

[citat][f][småt]Eva skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Tessa85 skriver:[/småt][/f] hejsa, vi træner med min datter hun er 1½år men ikk så'n at hun render uden ble. vi gør det om morgenen 30min. tid efter morgenmad hvor hun for bleen af og kommer på potte og så kommer hun på igen inden hun ska sove til middag og igen når hun vågner fra sin middagssøvn, og så løbende derefter, altså efter aftensmaden, og det gør vores dagpleje også, det er for at lære dem hvilken følelse de for når de ska tisse og så ved de hvornår de ska bruge potten, men de kloge hovder sir at et barn er ikk klar til at lære det før de er 2½-3år gamle da det først er der man lære at ha bare lidt kontrol og følelse med blæren.. men jeg mener nu godt man ka træne det med dem, jo før man træner jo hutigere lære de det jo også, og de behøver jo ikke sidde til de laver noget på potten, og når de så laver noget er det bare at rose dem også selvom det måske kun er en lille tissetår;)[/citat] Må jeg spørge hvordan du mener det at bive renlig kan trænes.???..det er jo en modningsproces de skal igennem(fysiologisk)...og er de ikke modne til det, så kan du muligvis få dit barn ved et tilfælde til at tisse på en potte, men den følelse hun får ved det er jo ikke anderledes end hvis hun gjorde det i bleen... Jeg troede faktisk at det med at pottetræne forsvandt sammen med den der med at børn skulle græde for at træne deres lunger...;) Eva[/citat] det der er i det er at børn først har kontrol over blæren når de som sagt er mellem 2½-3 år gamle, men så længe de ikk blir trænet på potten ved de ikk eller forstår hvis det er nemmere at forstå det sådan. men så forstår de ikk hva der sker når de for den følelse, for at de tisser i bleen er ikk noget de selv ligger mærke til når det sker. hvor derimod på potten kan de høre det og se det når de tisser og er mer bevidste om hva der sker når de for den følelse i ved blæren og som forældre ser du jo heller ikk når dit barn tisser i bleen og kan derfor heller ikk fortælle dem hva de laver eller vise dem for den sags skyld..:)

Anmeld

6. august 2008

Honningblomst

[citat][f][småt]Tessa85 skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Eva skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Tessa85 skriver:[/småt][/f] hejsa, vi træner med min datter hun er 1½år men ikk så'n at hun render uden ble. vi gør det om morgenen 30min. tid efter morgenmad hvor hun for bleen af og kommer på potte og så kommer hun på igen inden hun ska sove til middag og igen når hun vågner fra sin middagssøvn, og så løbende derefter, altså efter aftensmaden, og det gør vores dagpleje også, det er for at lære dem hvilken følelse de for når de ska tisse og så ved de hvornår de ska bruge potten, men de kloge hovder sir at et barn er ikk klar til at lære det før de er 2½-3år gamle da det først er der man lære at ha bare lidt kontrol og følelse med blæren.. men jeg mener nu godt man ka træne det med dem, jo før man træner jo hutigere lære de det jo også, og de behøver jo ikke sidde til de laver noget på potten, og når de så laver noget er det bare at rose dem også selvom det måske kun er en lille tissetår;)[/citat] Må jeg spørge hvordan du mener det at bive renlig kan trænes.???..det er jo en modningsproces de skal igennem(fysiologisk)...og er de ikke modne til det, så kan du muligvis få dit barn ved et tilfælde til at tisse på en potte, men den følelse hun får ved det er jo ikke anderledes end hvis hun gjorde det i bleen... Jeg troede faktisk at det med at pottetræne forsvandt sammen med den der med at børn skulle græde for at træne deres lunger...;) Eva[/citat] det der er i det er at børn først har kontrol over blæren når de som sagt er mellem 2½-3 år gamle, men så længe de ikk blir trænet på potten ved de ikk eller forstår hvis det er nemmere at forstå det sådan. men så forstår de ikk hva der sker når de for den følelse, for at de tisser i bleen er ikk noget de selv ligger mærke til når det sker. hvor derimod på potten kan de høre det og se det når de tisser og er mer bevidste om hva der sker når de for den følelse i ved blæren og som forældre ser du jo heller ikk når dit barn tisser i bleen og kan derfor heller ikk fortælle dem hva de laver eller vise dem for den sags skyld..:) [/citat] Mon ikke man skal lade være med at sætte alder på hvornår børn modnes på det område...;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.