Jeg har en utrolig sød svigermor, som har stor forståelse for at hun ikke skal blande sig, også selvom hun har arbejdet som sundhedsplejeske. Min mand tog snakken med dem sidst de var på besøg - og sagde på en meget sød måde at vi gerne ville have råd og hjælp, men også ville forbeholde os retten til at sige nej tak. Tilgengæld sørger vi altid for at der er nogle få ting de kan hjælpe os med, hvis de har lyst, som vi selv beder dem om, så føler man sig mindre bestemt over.
Med min mor kan det faktisk være lidt sværere, da Isak bliver hendes første barnebarn. Hun ved godt at hun ikke skal blande sig, men glemmer det nogengange af bar glæde over at skulle være mormor. Jeg har nu haft kvalme og kastet op stort set hver dag i hele min graviditet ( er i uge 27) og fortæller hende at det virker uendeligt og jeg er bange for at jeg også er afkræftet, når den lille kommer. Hendes kommentar: "så kommer jeg bare over og tager mig af ham"..... "nej, for det er jo det jeg er bange for, altså at jeg ikke selv får det gode bånd til ham" - ja det ku hun så også godt se, men hun er bare så ivrig og det kan godt virke lidt invaderende.
Tror i hvert fald det er vigtigt at kommunikere rigtig grundigt omkring det ene og det andet. Og sige lige ud at I gerne vil have hjælp til barnedåb eller indkøb af specifikke ting, men kun med det og det - således at de føler sig velkomne og inddraget, samtidig med at I har styringen. Barnevogn og vugge er så vigtige ting, at dem ville jeg selv have styr på, men måske farmor kan hjælpe med at finde en uro, som er god at kigge på nedefra eller noget andet i den retning?
Kh
Anmeld