Gode grunde til at beholde moderkagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Kirle skriver:

nu fik jeg læst den. Og hold da op en stykke sensationsjournalistisk. "hjemmekværnet mel"

Ej må indrømme at selvom de salter moderkagen finder jeg det for bizart og en sundhedsrisiko. Tilgengæld kunne jeg sagtens være tilfalds for at vente med at klippe navlestregen til den og moderkagen er færdige med at arbejde. Sennavling eller senafnavling er hvad det hedder.

Helt enig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2010

IAH

Jeg har også haft mærkelige ting i min dametaske, men det er da virkelig ulækkert!

Mine bedsteforældre gravede moderkagerne ned under pæretræet i haven i den overtro at det gav træet bedre vækst.. Det blev et flot træ, men jeg tror ikke min mormor havde kagen med i sin håndtaske fra fødeklinikken og hjem... 

Anmeld

30. september 2010

SiLiMiMa

Ulækkert!

Anmeld

30. september 2010

klmf

Tjuhl skriver:

hmmmm  jeg kan udmærket se at det giver mening at beholde navlestreng, baby og moderkage samlet indtil pulsation osv er helt afsluttet, som Marta Orbis forklarer, men som hun siger tager det ikke meget længere end 2 timer og derfra kan jeg ikke helt se logikken i at beholde det samlet. Jeg tænker også at det udelukker Far en hel del, og det er netop noget vi tænker meget over IKKE skal ske herhjemme. I langt de fleste tilfælde udelukkes Far jo naturligt pga fx amningen og pga barselsorlovsreglerne, og jeg synes da selv at det er rigtig ærgeligt at finde på flere grunde til, at han egentlig bare kan stå henne i hjørnet og være tilskuer imens mor og barn knytter tætte og stærke bånd.

Herhjemme har vi en baby der allerede reagerer kraftigt på sin fars stemme, og jeg håber (og det gør Søren også) at de kan knytte ligeså tætte bånd fra start som jeg og baby kan.

En lotusfødsel ville ikke komme på tale herhjemme, simpelthen fordi jeg ikke kan se logikken i det, når moderkage og navlestreng er døde elementer efter de der 2 timers tid. Men jeg kan snildt sætte mig ind i, at man vil vente med at klippe forbindelsen til efter de timer er gået!

Øhm, kan godt være det er mig der er langsom, men hvorfor skulle det udelukke faren mere?? Moderkagen hænger jo ikke fast i moren længere?? Tænke, tænke....

Anmeld

30. september 2010

SussieThyssen

Karoline skriver:

Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Nogle mødre synes, at det er for brutalt at klippe navlestrengen lige efter fødslen. De lader barnet beholde den ”på” og bærer moderkagen med sig i en skål eller taske i op til en uge.

En ny dille fra USA er efterhånden også er kommet til Danmark: Lotusfødsel.

En lotusfødsel går ud på, at når babyen er født, undlader man at klippe navlestrengen over og bevarer baby, navlestreng og moderkage sammenhængende, indtil navlestrengen tørrer ind og falder af af sig selv. Det sker efter 3-7 dage.

Læs mere her »

Det var sq da ulækkert..og sikke noget pjat!!!

Intet dyr i naturen lader sin unge gå rundt med moderkagen slæbende efter sig. Enten knækker den i "udfaldet" fra moderen, hvis hun som mange firbenede står op og føder, eller også bider moderen den over lige så snart den er holdt op med at pulsere.
Så af med den og ud.

Jeg har iøvrigt selv altid synes, at sådan en moderkage var ekstremt ulækker, og har aldrig kunnet se noget facinerende ved at skulle se den eller beundre "hulen" som barnet har ligget i.
Jeg så den pligtstro første gang, men de andre gange har jeg frabedt mig "fornøjelsen". Har man set en, har man set dem alle.
Da jeg havde fået Nickolai, kom de ud med den liggende oven på den varmekasse han lå i, og de billeder min mand har taget, kan man lige så tydeligt se den ulækre røde klump i en plastikpose, der ligger oven på ham...det har bare ødelagt de billeder for mig totalt.
De kom ved gud også anstigende med posen, da jeg kom op til overfladen efter kejsersnittet og spurgte, om jeg dog ikke ville se den.
Stadig lidt omtåget og temmelig dopet af morfinen (bliver altid lidt bramfri af morfin hehe) meddelte jeg, at jeg sq ikke havde brug for at se på rå lever på det tidspunkt. Så de skyndte sig heldigvis væk med den igen 

Og så tanken om at rende rundt med moderkagen i en skål
Ulækkert og direkte uhygiejninsk. Bvadr!!

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. september 2010

klmf

Det strider godt nok imod ALT hvad jeg har lært om god hygiejne og korrekt opbevaring af... Ved ikke engang hvad jeg skal kalde det, meni mangel af bedre kropslige udskillelser Føj siger jeg bare, når jeg tænker på hvordan den lille stump kunne STINKE når bodyen kom af. Adr, der fik jeg lige kvalme bare ved tanken...

Anmeld

30. september 2010

BinaMor

ej hvor er jeg ked af at jeg ikke vidste det!

så havde jeg ikke fået klippet navnlestrengen før efter de 2 timer hvor den stopper med at virke. der står jo det er dokumneteret at børn ikke får gulsot og ikke taber sig de første dage. og det virker jo egentlig logisk at det er en brat start.

men indtil den tørre ind vil jeg ikke. ikke når der ingen virkning er. men var der det, var jeg sgu ligeglad med en smule stank hvis det gav mit barn en bedre start på livet.

Anmeld

30. september 2010

oo

lotchen skriver:

Øhm, kan godt være det er mig der er langsom, men hvorfor skulle det udelukke faren mere?? Moderkagen hænger jo ikke fast i moren længere?? Tænke, tænke....

det var nu mere fordi den mor der blir interviewet snakker om at det eneste de kunne var at hende og sønnen lå sammen i sengen pga at moderkagen skulle blive siddende fast på ham, så tænker jeg bare, at det udelukker faderen...

Anmeld

30. september 2010

klmf

Tjuhl skriver:

det var nu mere fordi den mor der blir interviewet snakker om at det eneste de kunne var at hende og sønnen lå sammen i sengen pga at moderkagen skulle blive siddende fast på ham, så tænker jeg bare, at det udelukker faderen...

Tror ikke min herne kan kapere det i dag, er helt tabt Kan faren så ikke bare lægge sig der?? Ahrmen jeg fatter simpelthen heller ikke ideen i det overhovedet..

Anmeld

30. september 2010

oo

lotchen skriver:

Tror ikke min herne kan kapere det i dag, er helt tabt Kan faren så ikke bare lægge sig der?? Ahrmen jeg fatter simpelthen heller ikke ideen i det overhovedet..

joe det kan han vel i princippet godt...jeg tænker bare at det også er sundt at være hver for sig med barnet...men æh, det kan også sagtens være det er mig der læser noget ind i artiklen som ikke står der. jeg fatter det bare heller ikke overhovedet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.