Gode grunde til at beholde moderkagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.436 visninger
23 svar
0 synes godt om
30. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Nogle mødre synes, at det er for brutalt at klippe navlestrengen lige efter fødslen. De lader barnet beholde den ”på” og bærer moderkagen med sig i en skål eller taske i op til en uge.

En ny dille fra USA er efterhånden også er kommet til Danmark: Lotusfødsel.

En lotusfødsel går ud på, at når babyen er født, undlader man at klippe navlestrengen over og bevarer baby, navlestreng og moderkage sammenhængende, indtil navlestrengen tørrer ind og falder af af sig selv. Det sker efter 3-7 dage.

Læs mere her »

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2010

<3

??????? jeg har ikke læst artiklen endnu men ?????? IV og ØV oveni!!!

Det kan bare ikke være særlig lækkert at løbe rundt med for slet ikke at tænke på infektionsfaren ved at have let rådnende kød med rundt i en lille uge!!

Anmeld

30. september 2010

Pia.

Kirle skriver:

??????? jeg har ikke læst artiklen endnu men ?????? IV og ØV oveni!!!

Det kan bare ikke være særlig lækkert at løbe rundt med for slet ikke at tænke på infektionsfaren ved at have let rådnende kød med rundt i en lille uge!!

Helt samme tanke har jeg...

Anmeld

30. september 2010

<3

nu fik jeg læst den. Og hold da op en stykke sensationsjournalistisk. "hjemmekværnet mel"

Ej må indrømme at selvom de salter moderkagen finder jeg det for bizart og en sundhedsrisiko. Tilgengæld kunne jeg sagtens være tilfalds for at vente med at klippe navlestregen til den og moderkagen er færdige med at arbejde. Sennavling eller senafnavling er hvad det hedder.

Anmeld

30. september 2010

Nemesis

nu har jeg læst artiklen og er stadig på øvholdet. JEg kna forstå senafnavling - altså det som Maia klinikken gør, men at rende rundt med moderkagen i en uge..og her ville det havde været 10 dage ad bad klammo. Det lugtede rigeligt ulækkert i forvejen.

Sisse

Anmeld

30. september 2010

Dictes mor

Det er bare for nasty, ja undskyld mig, men det bryder jeg mig slet ikke om.

Anmeld

30. september 2010

Pia.

Kirle skriver:

nu fik jeg læst den. Og hold da op en stykke sensationsjournalistisk. "hjemmekværnet mel"

Ej må indrømme at selvom de salter moderkagen finder jeg det for bizart og en sundhedsrisiko. Tilgengæld kunne jeg sagtens være tilfalds for at vente med at klippe navlestregen til den og moderkagen er færdige med at arbejde. Sennavling eller senafnavling er hvad det hedder.

Så er jeg her lige igen også efter at have læst artiklen.. Syntes nemlig som dig at det er fint at man lader den sidde til den ikke fungere mere - i op til 20 minutter, for det er jeg sikker på godt kan have noget godt at sige, men at bære den i op til en uge - ej det er sgu for (som du selv ville sige) bizart!

Anmeld

30. september 2010

afrobabies

det kunne jeg aldrig finde på bare at overveje, det er da for klamt

Anmeld

30. september 2010

<3

Så er jeg her lige igen også efter at have læst artiklen.. Syntes nemlig som dig at det er fint at man lader den sidde til den ikke fungere mere - i op til 20 minutter, for det er jeg sikker på godt kan have noget godt at sige, men at bære den i op til en uge - ej det er sgu for (som du selv ville sige) bizart!

ja det virker bare forkert på en eller anden måde at fuldstændig sidde overhørig alt som lægevidenskaben har at sige om infektionsrisiko for at følge et ideal som er baseret på hvad chimpanser gør.

Dog vil jeg takke Karoline for at oplyse mig om artiklen for jeg vidste ikke det med at moderkagen stadig arbejder i 20min til 2timer efter fødslen og det er jo rart at vide til en anden gang

Anmeld

30. september 2010

oo

hmmmm  jeg kan udmærket se at det giver mening at beholde navlestreng, baby og moderkage samlet indtil pulsation osv er helt afsluttet, som Marta Orbis forklarer, men som hun siger tager det ikke meget længere end 2 timer og derfra kan jeg ikke helt se logikken i at beholde det samlet. Jeg tænker også at det udelukker Far en hel del, og det er netop noget vi tænker meget over IKKE skal ske herhjemme. I langt de fleste tilfælde udelukkes Far jo naturligt pga fx amningen og pga barselsorlovsreglerne, og jeg synes da selv at det er rigtig ærgeligt at finde på flere grunde til, at han egentlig bare kan stå henne i hjørnet og være tilskuer imens mor og barn knytter tætte og stærke bånd.

Herhjemme har vi en baby der allerede reagerer kraftigt på sin fars stemme, og jeg håber (og det gør Søren også) at de kan knytte ligeså tætte bånd fra start som jeg og baby kan.

En lotusfødsel ville ikke komme på tale herhjemme, simpelthen fordi jeg ikke kan se logikken i det, når moderkage og navlestreng er døde elementer efter de der 2 timers tid. Men jeg kan snildt sætte mig ind i, at man vil vente med at klippe forbindelsen til efter de timer er gået!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.