Hjælp: Pco og sukkerbelastningstest

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

Chewy

Hej med jer,

Jeg har også PCO - er gravid i uge 14. Blev naturligt gravid

Jeg har en let øget mængde mandligt kønshormon i mit blod, men ellers er mit stofskifte osv. normalt.

Nu bliver jeg jo helt bekymret for, om jeg også burde leve helt PCO venligt?? Jeg spiser sundt, dyrker motion, er normalvægtig og min gynækolog, der følger mig tæt, har ikke sagt noget om ændret kost.

Hvad synes I, jeg skal gøre? Og kan I ikke nævne ting, som ikke er PCO venligt. Jeg spiser f.eks. meget rugbrød - er det skidt?

Knus Nina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

Dorthe1986

Chewy skriver:

Hej med jer,

Jeg har en let øget mængde mandligt kønshormon i mit blod, men ellers er mit stofskifte osv. normalt.

Nu bliver jeg jo helt bekymret for, om jeg også burde leve helt PCO venligt?? Jeg spiser sundt, dyrker motion, er normalvægtig og min gynækolog, der følger mig tæt, har ikke sagt noget om ændret kost.

Hvad synes I, jeg skal gøre? Og kan I ikke nævne ting, som ikke er PCO venligt. Jeg spiser f.eks. meget rugbrød - er det skidt?

Knus Nina

Først - dejligt at din NF gik godt

Altså hvis du ikke har levet PCO-venligt inden du blev gravid... ja så tror jeg ikke det er så nødvendigt at du begynder nu. Der var heller ikke nogen, der nævnte noget for mig - hverken læger, gynækologer eller noget. Der er grænser for hvor meget rugbrød man må spise, men jeg spiser selv en hel del... Så længe det er fuldkornsrugbrød

Andre ting, der ikke er pco-venlige: kartofler, ris, hvid pasta, varmebehandlede gulerødder, sukker, hvedemel... Tja der er faktisk rigtig mange ting.... Men prøv at se på PCO Forums hjemmeside

Men tror ikke du skal bekymre dig så meget om det

Forresten hvad er din termin så sat til nu?

Anmeld

19. oktober 2010

Chewy

Dorthe1986 skriver:

Først - dejligt at din NF gik godt

Altså hvis du ikke har levet PCO-venligt inden du blev gravid... ja så tror jeg ikke det er så nødvendigt at du begynder nu. Der var heller ikke nogen, der nævnte noget for mig - hverken læger, gynækologer eller noget. Der er grænser for hvor meget rugbrød man må spise, men jeg spiser selv en hel del... Så længe det er fuldkornsrugbrød

Andre ting, der ikke er pco-venlige: kartofler, ris, hvid pasta, varmebehandlede gulerødder, sukker, hvedemel... Tja der er faktisk rigtig mange ting.... Men prøv at se på PCO Forums hjemmeside

Men tror ikke du skal bekymre dig så meget om det

Forresten hvad er din termin så sat til nu?

1000 tak Dorthe. Jeg tror, du har ret i, at jeg ikke skal være så bekymret for det. Jeg lever jo sundt og dyrker motion, så jeg må stole på, at det er godt nok

Min termin er stadig 26. april så den blev ikke rykket overhovedet. Vi skal skannes igen i uge 17 (12. november) og der håber jeg, vi kan se kønnet. Sidst havde den lille kommet navlesnoren ned mellem benene, så man ikke engang kunne komme til at gætte på noget. Lille frækkert

Hvordan har du det ellers?

Knus

Anmeld

19. oktober 2010

JustMe

Chewy skriver:

Hej med jer,

Knus Nina

Har man PCO, er der en teori om, at PCO-venlig mad under graviditeten kan nedsætte risikoen for bl.a. graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning mv. Men ikke alle læger med PCO-erfaring sværger til kostrestriktionerne under graviditeten.

PCO-uvenlige ting er bl.a.:

* Fødevarer med sukker i forskellig form (såsom slik, kager, honning mv).

* Fødevarer lavet af/på andre kornsorter end rugmel, bygmel eller fuldkornsmel (dog er hvedetortillas af uransagelige årsager testet ok i forsøg). Havre er også skidt.

* Alle former for rodfrugter, bortset fra rå gulerødder og jordskokker (i alle former).

* Fødevarer med kartofler, couscous, bulgur og ris. SKAL man have ris, er parboiled den bedste version.

* Ananas, appelsin, mango og melon er også skidt. Bær, æbler og pærer er ok i moderate mængder. Banan, ærter, majs og eks. kiwi er ok i små mængder. Vindruer er ok i små mængder, men rosiner, bør man holde sig fra. Bananer og majs er kun ok i frisk tilstand

Bare et lille udpluk

Anmeld

19. oktober 2010

Kløver

Dorthe1986 skriver:

Hej piger

Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, men sagen er den at jeg spiser efter bogen spis dig gravid, så jeg får ikke sukker og hurtige kulhydrater. Det har så resulteret i at jeg endelig er blevet gravid

Men fordi mit stadig er for højt, vil min læge have mig til en sukkerbelastningstest når jeg når uge 25. Men det er jeg bare temmelig bekymret for. Hvordan vil min krop og den lille tage det hvis jeg lige pludselig skal indtage sukker/glucose - det er jo ligesom en chokkur... Er især bekymret fordi der i bogen står at det er vigtigt at holde kosten, også når man bliver gravid.

Kan jeg sige nej til at få det gjort? Jeg tænker de kan vel tjekke for sukkersyge på anden vis, ved at måle mit blodsukker løbende fx?

Det skal lige siges at i min familie er der ingen der fejler noget som helst og jeg selv har et kolesteroltal og et blodtryk der er perfekt og hver gang jeg har fået målt blodsukker har det altid lagt helt perfekt.

Håber nogen lige kan hjælpe mig med det her

jeg har pco og har lige fået lavet testen, det er ikke farligt, men man kan godt synes det er ubehageligt, jeg synes men der skal heller ikke meget til normalt, før ejg bliver skidt hvis ejg ikke får noegt at spise om morgenen. Så vidt jeg ved, er det nødvendigt at teste glukosebelastningen, da det vist ikke kan klares med alm måling af blodsukker, det kan jo svinge. Jeg håber dog jeg kan slippe for at få lavet en igen senere da min viste at være fin, og jeg har fået tid til ny test den 22 dec, trels dato, men ja håber jeg kan undvære, men hvis lægen mener det er nødvendigt vil jeg gøre det. Ang kosten, ødelægegr du ikke det hele fordi du kommer til den test den ene dag, når du ellers spiser sundt og fornuftigt, så er sikker på dig og den lille nok skal klare det 

Anmeld

20. oktober 2010

Dorthe1986

Chewy skriver:

1000 tak Dorthe. Jeg tror, du har ret i, at jeg ikke skal være så bekymret for det. Jeg lever jo sundt og dyrker motion, så jeg må stole på, at det er godt nok

Min termin er stadig 26. april så den blev ikke rykket overhovedet. Vi skal skannes igen i uge 17 (12. november) og der håber jeg, vi kan se kønnet. Sidst havde den lille kommet navlesnoren ned mellem benene, så man ikke engang kunne komme til at gætte på noget. Lille frækkert

Hvordan har du det ellers?

Knus

Hehe ja de kan være nogle små stædige nogen Vi skal til næste skanning d. 25. november, når jeg er i uge 20 Så det glæder jeg mig helt vanvittigt til...  og håber også vi kan få lov til at se kønnet, men vores var jo lidt stædig sidst, så det er ikke til at vide om den vil være det denne gang også 

Og så er vi så heldige at have fået den skønneste skanningssygeplejerske... Det gør bare det hele meget bedre

Men ellers har jeg det rigtig godt - døjer med lidt uro i kroppen, men ellers ingen problemer Og du har det vel også godt?

Anmeld

20. oktober 2010

Chewy

Dorthe1986 skriver:

Hehe ja de kan være nogle små stædige nogen Vi skal til næste skanning d. 25. november, når jeg er i uge 20 Så det glæder jeg mig helt vanvittigt til...  og håber også vi kan få lov til at se kønnet, men vores var jo lidt stædig sidst, så det er ikke til at vide om den vil være det denne gang også 

Og så er vi så heldige at have fået den skønneste skanningssygeplejerske... Det gør bare det hele meget bedre

Men ellers har jeg det rigtig godt - døjer med lidt uro i kroppen, men ellers ingen problemer Og du har det vel også godt?

Det er godt, de har lidt vilje de søde små Det skal jo ikke være nemt for forældrene

Dejligt at høre, du har det godt. Uro i kroppen havde jeg i starten af min graviditet, men jeg tror måske det kom mest af, at jeg bare så gerne ville have tiden skulle gå, så vi kom hen over den værste risiko.

Jeg har det også rigtig godt. Synes trætheden er kommet lidt igen, og den kan da godt nok være overvældende. Puha, nogle aftner kan jeg gå i seng kl 21 og sove som en sten til kl 6 næste morgen. Normalt har jeg et godt sovehjerte, meeeen det der er lidt vildt. I weekenderne kan jeg sagtens sove 10-12 timer, hvis jeg får lov 

Jeg får stadig lidt kvalme en gang imellem, men det er kun hvis jeg blir for sulten. Hvis bare jeg sørger for at spise godt, så har jeg det også fint

Held og lykke den 25. Det blir så spændende. Er du 20+ der, eller 19+? Jeg håber vi kan komme til MD scanning i starten af december, der er jeg 19+ og håber lidt, det er langt nok henne. Der skal jo helst gå så kort tid indtil MD som muligt Men det kender du nok den følelse...

Knus Nina

Anmeld

20. oktober 2010

Dorthe1986

Chewy skriver:

Det er godt, de har lidt vilje de søde små Det skal jo ikke være nemt for forældrene

Dejligt at høre, du har det godt. Uro i kroppen havde jeg i starten af min graviditet, men jeg tror måske det kom mest af, at jeg bare så gerne ville have tiden skulle gå, så vi kom hen over den værste risiko.

Jeg har det også rigtig godt. Synes trætheden er kommet lidt igen, og den kan da godt nok være overvældende. Puha, nogle aftner kan jeg gå i seng kl 21 og sove som en sten til kl 6 næste morgen. Normalt har jeg et godt sovehjerte, meeeen det der er lidt vildt. I weekenderne kan jeg sagtens sove 10-12 timer, hvis jeg får lov 

Jeg får stadig lidt kvalme en gang imellem, men det er kun hvis jeg blir for sulten. Hvis bare jeg sørger for at spise godt, så har jeg det også fint

Held og lykke den 25. Det blir så spændende. Er du 20+ der, eller 19+? Jeg håber vi kan komme til MD scanning i starten af december, der er jeg 19+ og håber lidt, det er langt nok henne. Der skal jo helst gå så kort tid indtil MD som muligt Men det kender du nok den følelse...

Knus Nina

Synes også jeg er blevet træt igen  igår aftes faldt jeg omkuld på sofaen og efter et par timer kom jeg ind i min seng og sov til kl 9 Og kender også til kvalmen når man bliver for sulten... Har selv lige måtte smørre en omgang rugbrød, da jeg kunne mærke at kvalmen kom væltende...

Den 25. november er jeg 20+0 Men ja kender alt til at tiden bare skal gå... og når man så er til skanningen kunne man blive der i evigheder for at se sin lille baby  Det værste ved, når vi har været til MD er, at hvis vi ikke selv køber os til en skanning, ja så er der ikke flere... Dvs. 20 uger uden at se sin baby  Men mon ikke man lige kunne få klemt en 3D skanning ind?

Knus Dorthe

Anmeld

20. oktober 2010

marhemor

Bliver lige nødt til at blande mig... 

Der er 5 kriterier der gør at man skal til glukosebelastning:

1. Tidligere graviditetssukkersyge

2. Familiær disposition

3. BMI før graviditet >= 27

4. Tidligere fødsel af barn med fødselsvægt >= 4500 g.

5. Sukker i urinen

Hvis man opfylder nr. 1. eller mindst 2 af de andre risikofaktorer, skal du have det målt 2 gange i løbet af graviditeten (i 18.-20. uge og igen i 28.-30. uge)

- Det er taget direkte fra svangrepapirerne

Vil anbefale alle at få lavet testen (hvis man opfylder ovenstående kriterier), kroppen tager ikke skade af den mængde sukker du får, og hvis din krop fungerer, er sukkeret ude af kroppen efter de 2 timer. Testen er ubehagelig, men det er jo ingenting sammenlignet med resten af graviditeten + fødslen

Der kan være store komplikationer ved fødsel hvis mor + barn går rundt med forhøjet blodsukker, hvorfor jeg synes at man skal sørge for at have det under kontrol.

Glukosebelastningen er ikke det samme som at få taget blodsukkeret jævnligt, heller ikke langtidsblodsukkeret (som er den prøve der er lidt dyrere).

Bare lige et input fra mig, som selv fik konstateret graviditetssukkersyge ved glukosebelastning i uge 20, og som bliver sat i gang i morgen til terminen grundet denne, trods flotte blodsukkertal hele vejen igennem

Pøj pøj og selvfølgelig tillykke med graviditeten!!

Maria (39+6)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.