Chewy skriver:
Hej med jer,
Jeg har også PCO - er gravid i uge 14. Blev naturligt gravid
Jeg har en let øget mængde mandligt kønshormon i mit blod, men ellers er mit stofskifte osv. normalt.
Nu bliver jeg jo helt bekymret for, om jeg også burde leve helt PCO venligt?? Jeg spiser sundt, dyrker motion, er normalvægtig og min gynækolog, der følger mig tæt, har ikke sagt noget om ændret kost.
Hvad synes I, jeg skal gøre? Og kan I ikke nævne ting, som ikke er PCO venligt. Jeg spiser f.eks. meget rugbrød - er det skidt?
Knus Nina
Har man PCO, er der en teori om, at PCO-venlig mad under graviditeten kan nedsætte risikoen for bl.a. graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning mv. Men ikke alle læger med PCO-erfaring sværger til kostrestriktionerne under graviditeten.
PCO-uvenlige ting er bl.a.:
* Fødevarer med sukker i forskellig form (såsom slik, kager, honning mv).
* Fødevarer lavet af/på andre kornsorter end rugmel, bygmel eller fuldkornsmel (dog er hvedetortillas af uransagelige årsager testet ok i forsøg). Havre er også skidt.
* Alle former for rodfrugter, bortset fra rå gulerødder og jordskokker (i alle former).
* Fødevarer med kartofler, couscous, bulgur og ris. SKAL man have ris, er parboiled den bedste version.
* Ananas, appelsin, mango og melon er også skidt. Bær, æbler og pærer er ok i moderate mængder. Banan, ærter, majs og eks. kiwi er ok i små mængder. Vindruer er ok i små mængder, men rosiner, bør man holde sig fra. Bananer og majs er kun ok i frisk tilstand 
Bare et lille udpluk