Hjælp: Pco og sukkerbelastningstest

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.833 visninger
28 svar
1 synes godt om
30. september 2010

Dorthe1986

Hej piger

Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, men sagen er den at jeg spiser efter bogen spis dig gravid, så jeg får ikke sukker og hurtige kulhydrater. Det har så resulteret i at jeg endelig er blevet gravid

Men fordi mit stadig er for højt, vil min læge have mig til en sukkerbelastningstest når jeg når uge 25. Men det er jeg bare temmelig bekymret for. Hvordan vil min krop og den lille tage det hvis jeg lige pludselig skal indtage sukker/glucose - det er jo ligesom en chokkur... Er især bekymret fordi der i bogen står at det er vigtigt at holde kosten, også når man bliver gravid.

Kan jeg sige nej til at få det gjort? Jeg tænker de kan vel tjekke for sukkersyge på anden vis, ved at måle mit blodsukker løbende fx?

Det skal lige siges at i min familie er der ingen der fejler noget som helst og jeg selv har et kolesteroltal og et blodtryk der er perfekt og hver gang jeg har fået målt blodsukker har det altid lagt helt perfekt.

Håber nogen lige kan hjælpe mig med det her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2010

JustMe

Jeg følger lige med hér, for har selv PCO, så det er jo ret relevant for mig også. Men skal man kun have den sukkerbelastningstest, hvis éns blodsukker er for højt? Mit gennemsnitsblodsukker var nemlig for lavt inden graviditeten, så måske jeg slipper, hvis det bliver sådan

Anmeld

30. september 2010

Dorthe1986

JustMe skriver:

Jeg følger lige med hér, for har selv PCO, så det er jo ret relevant for mig også. Men skal man kun have den sukkerbelastningstest, hvis éns blodsukker er for højt? Mit gennemsnitsblodsukker var nemlig for lavt inden graviditeten, så måske jeg slipper, hvis det bliver sådan

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg er heller ikke helt tilfreds med min læge.... Han er ikke ret god til at kommunikere. Han er også udlænding og ikke fordi jeg er racist eller noget, men i visse situationer er det bare rart at den man snakker med snakker ordentligt dansk

Men jeg har heldigvis fået lov til at skifte læge til den min kæreste også har, selvom han ellers havde lukket for patienttilgang

Men ja håber virkelig at der er nogen, der har et svar på det her...

Anmeld

30. september 2010

AnnetteG

Man skal have foretaget en glukosebelastning, hvis man opfylder 2 ud af 5 kriterier - for mit vedkommende var det at min farfar havde sukkersyge, dvs. én i familien og at mit BMI lå en smule over 25. Til den første test fik jeg det så dårligt at jeg besvimede, det var vist en kombination af sukkeret + at man skal møde fastende  (sker langt fra for alle) og nægtede derfor at tage anden test i uge 25. Det viste sig at jeg kunne få checket det via blodprøve hos min læge i stedet for, en langt mere human måde - men vist dyrere og derfor ikke så meget brugt

Anmeld

30. september 2010

Dorthe1986

AnnetteG skriver:

Man skal have foretaget en glukosebelastning, hvis man opfylder 2 ud af 5 kriterier - for mit vedkommende var det at min farfar havde sukkersyge, dvs. én i familien og at mit BMI lå en smule over 25. Til den første test fik jeg det så dårligt at jeg besvimede, det var vist en kombination af sukkeret + at man skal møde fastende  (sker langt fra for alle) og nægtede derfor at tage anden test i uge 25. Det viste sig at jeg kunne få checket det via blodprøve hos min læge i stedet for, en langt mere human måde - men vist dyrere og derfor ikke så meget brugt

Tusind tak for dit svar! Men jeg opfylder kun et kriterie og det er mit BMI

Jeg har skiftet læge her i dag, til en jeg kommunikere lidt bedre med og som er noget mere kompetent Så håber det hjælper

Anmeld

8. oktober 2010

JustMe

AnnetteG skriver:

Min bror har diabetes 1, men jeg er ikke overvægtig. Hvad er de andre tre kriterier udover diabetes i familien og BMI?

Anmeld

8. oktober 2010

Mor til prinsessen :-)

AnnetteG skriver:

Jeg valgte at sige nej til glukosebelastningen da mine normale jordmor besøg test viste intet.....
Også fik jeg her af vide at jeg altid kunne tage til lægen og få taget mit sukkertal, mener det var i et stik i fingeren...
Men har ikke hørt at det koster at få taget en blodprøve hos lægen :-)

Grunden til jeg valgte det fra er at jeg ikke havde symp. på noget, og tallene var fine på forskellige test.....
Også frygtede jeg også at jeg ville blive dårlig da jeg gør det herhjemme hvis jeg ikke får mad lige så snart jeg slår øjnene op. Og nu når jeg ved at jeg altid kan tage til lægen og blive stukket i er jeg ikke så bekymret :-)

Anmeld

8. oktober 2010

Mor til prinsessen :-)

JustMe skriver:

Min bror har diabetes 1, men jeg er ikke overvægtig. Hvad er de andre tre kriterier udover diabetes i familien og BMI?

Er det ikke noget med hvis man har født et stort barn sidst mener jeg :-)

Anmeld

8. oktober 2010

Marie29

Hej

Jeg havde en farmor, der havde diabetes 2 pga fedme, og det gjorde jeg skulle til glucosebelastning. Tror absolut ikke det er noget risikabelt ved undersøgelsen. Kroppen er jo lavet til at optage sukker...Og synes man bør tage den....det er farligere at gå rundt med potentielt sukkersyge under graviditeten end at udsætte sit barn for lidt sukker en enkelt dag. Det er jo noget andet man undersøger ved sådan en belastning, end når man får taget blodsukkeret hos sin læge ved prik i fingeren. Der måler de blodsukkeret her og nu. Ved belastningstesten måler de din krops evne til at nedbryde glukose over tid, og derfor man skal være fastene. Og så slemt er det overhovedet ikke...det smager ikke så godt, men det er også det. Havde faktisk en vældig hyggelig oplevelse med det, da vi sad en del gravide og snakkede i det to timer, man venter efter indtagelsen af sukkervandet.

Anmeld

8. oktober 2010

AnnetteG

JustMe skriver:

Jeg kan desværre ikke huske de andre kriterier

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.