Ja, det vil jeg. Jeg skal have den hos lægen om 14 dage.
Sundhedsstyrelsen ANBEFALER alle gravide i 2. og 3. trimester at få vaccinen. Det tager jeg for gode varer og siger derfor ja tak! Jeg er ikke uddannet læge, og kan derfor kun sætte min lid til hvad uddannede proffesionelle folk i sundhedsstyrelsen/min egne læge mener er det bedste for mig!
Som man kan læse på sundhedsstyrelsens hjemmeside, så er problemet ved at være gravid i 2 eller 3 trimester at H1N1 influenzaen kan sætte sig ekstra godt fast, så man kan få lungebetændelse eller vejrtrækningsbesvær, og der er risiko for komplikationer der kan føre til abort eller for tidlig fødsel. http://www.sst.dk/Nyhedscenter/Nyheder/2009/Gravide%20og%20influenza.aspx
Alle bestemmer naturligvis selv hvad de vil, men for mig er det naturligt at følge det som de klogeste hoveder siger, nemlig det ekspertpanel som sundhedsstyrelsen jo er. Her i Danmark er vi ENORMT forsigtige med at godkende medicin før man er helt 100 på at det er okay, og ofte er vi et af de sidste lande i Europa til at godkende forskellige præparater og behandlingsformer. Derfor er jeg også tryg ved at deres anbefalinger holder. Ligesom jeg er helt tryg ved andre anbefalinger som f.eks. at det ikke er godt for barnet at jeg hverken ryger eller drikker under min graviditet, og at det er det bedste at tage visse vitaminer osv. Det er jo også et råd som man kan tage imod eller lade være! Ingen børn er vist endnu døde af at en mor ikke spiste ekstra vitaminer under graviditeten, men for mig er det nu rarest at gøre det alligevel. Præcist som med vaccinen!
Godt valg!
Knus Ditte
Knus
Anmeld