Vaccation mod influenza, når man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.768 visninger
25 svar
0 synes godt om
28. september 2010

Fru.Mäes <3

Min mor ringede i dag, og sagde at når jeg er i 2. eller 3. trimester kan jeg få en GRATIS vaccation mod ifluenza..

Ville DU tage imod dette tilbud?

Krams Rikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2010

Laulund87

Ja og jeg fik den

Anmeld

28. september 2010

AnneBJ

Jeg læser med her, da jeg som udgangspunkt siger nej... Jeg ved ikke hvad bivirkningerne ved vaccinen er, til gengæld havde jeg H1N1 sidste år, og synes altså ikke det var voldsomt... altså havde da 39,5 i 4 dage og alm. influenza symptomer men det var det. Det der skulle gøre H1N1 farligere for gravide er, at influenzaen kan trække ud til dobbelt tid... Har jeg læst, men ret mig gerne

Anmeld

28. september 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det ville jeg ikke når jeg var gravid - så hellere ligge de par dage. Den vaccination man får indeholder ikke alle former for influenza, så du risikere alligevel, at blive syg.

Kh. Katja

Anmeld

28. september 2010

CamillaSoefelt

Jeg ville ikke gøre det når jeg var gravid, havde selv H1N1 i januar mens jeg var gravid, og det var bare som en alm influenza og hurtigt var det væk igen..

Anmeld

28. september 2010

roenlund

Jeg har valgt at takke JA da jeg ofte bliver meget syg når jeg for influenza... Jeg er også tidligere blevet vaccineret mod alm influenza...

Anmeld

28. september 2010

DK

Ja, det vil jeg. Jeg skal have den hos lægen om 14 dage.

Sundhedsstyrelsen ANBEFALER alle gravide i 2. og 3. trimester at få vaccinen. Det tager jeg for gode varer og siger derfor ja tak!  Jeg er ikke uddannet læge, og kan derfor kun sætte min lid til hvad uddannede proffesionelle folk i sundhedsstyrelsen/min egne læge mener er det bedste for mig!

Som man kan læse på sundhedsstyrelsens hjemmeside, så er problemet ved at være gravid i 2 eller 3 trimester at H1N1 influenzaen kan sætte sig ekstra godt fast, så man kan få lungebetændelse eller vejrtrækningsbesvær, og der er risiko for komplikationer der kan føre til abort eller for tidlig fødsel. http://www.sst.dk/Nyhedscenter/Nyheder/2009/Gravide%20og%20influenza.aspx

Alle bestemmer naturligvis selv hvad de vil, men for mig er det naturligt at følge det som de klogeste hoveder siger, nemlig det ekspertpanel som sundhedsstyrelsen jo er. Her i Danmark er vi ENORMT forsigtige med at godkende medicin før man er helt 100 på at det er okay, og ofte er vi et af de sidste lande i Europa til at godkende forskellige præparater og behandlingsformer. Derfor er jeg også tryg ved at deres anbefalinger holder. Ligesom jeg er helt tryg ved andre anbefalinger som f.eks. at det ikke er godt for barnet at jeg hverken ryger eller drikker under min graviditet, og at det er det bedste at tage visse vitaminer osv. Det er jo også et råd som man kan tage imod eller lade være! Ingen børn er vist endnu døde af at en mor ikke spiste ekstra vitaminer under graviditeten, men for mig er det nu rarest at gøre det alligevel. Præcist som med vaccinen!

Godt valg!

Knus Ditte

Knus

Anmeld

28. september 2010

DK

MoarHvidovre skriver:

Nej, det ville jeg ikke når jeg var gravid - så hellere ligge de par dage. Den vaccination man får indeholder ikke alle former for influenza, så du risikere alligevel, at blive syg.

Kh. Katja

Det er rigtigt. Men det er jo også mod svineinfluenzaen (H1N1) at man ekstra skal sikre sig!

Anmeld

28. september 2010

Amso

MoarHvidovre skriver:

Kh. Katja

Lige præcis... Sådan har jeg det også..

Og den vaccine mod H1N1 er ret ny og de har ingen muligheder haft for at undersøge eventuelle bivirkninger på så kort tid. Så jeg takker også nej tak.  

Anmeld

28. september 2010

roenlund

DK skriver:

Det er rigtigt. Men det er jo også mod svineinfluenzaen (H1N1) at man ekstra skal sikre sig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.