Kære jer, som kunne finde på at læse den er tråd. Jeg har et ret alvorligt problem, som jeg simpelthen bliver nødt til at spørge fuldstændigt uvildige om råd til nu. Det bliver jer, selvom jeg risikerer at løbe ind i et stormvejr af en anden verden, men den her post. 
Midt i sidste uge fik jeg at vide, at min kæreste er blevet gravid. Det er ikke noget vi har FORSØGT på, men derimod noget vi for et stykke tid siden aftalte "at lade ske som det ville". Hun er selvfølgelig meget glad, og jeg er ikke ked af tanken om at skulle være far (men jo, bange, det indrømmer jeg gerne).
Mit problem er bare det, at jeg omtrent samtidig med at jeg fik denne nyhed gik og meget alvorligt overvejede at FORLADE min kæreste. Jeg er under et ret voldsomt pres på arbejdet (der er nedskæringer og spareplaner og hvadvedjeg), og jeg havde i grunden konstateret, at jeg hverken var glad på arbejdet eller hjemme, og at der måtte forandringer til - hurtigst muligt. Den hele sandhed er oven i købet, at jeg igennem et stykke tid er blevet ret forelsket i en anden kvinde, selvom den slags bestemt ikke er noget jeg ellers synes om. Når det alligevel er sket har jeg taget det som en indikation på, at jeg jo desværre nok ikke var så glad som jeg burde være, hvilket igen førte til den næsten trufne beslutning om at forlade kæresten.
Og nu er hun så gravid.. Jeg talte med hende forleden, og forklarede at jeg havde det SVÆRT med det her lige nu, men jeg ville ikke gå i detaljer, for jeg kan ikke engang selv finde rundt i det helvede, som er inde i mit hoved for tiden. Hun blev meget ked af det, selvfølgelig, men jeg var nødt til at fortælle hende, at jeg ikke var glad i vores forhold.
Mine overvejelser er så nu, at jeg på den ene side faktisk ikke er glad for at være sammen med min kæreste. Jeg elsker hende, det MÅ der ikke herske tvivl om, men jeg er ikke glad. Jeg synes vi er kørt fast, vi har ikke meget til fælles (ud over en ret lang historie sammen), men det virkede meget som om, at jeg står alene med den følelse i forholdet.
På den anden side har jeg meget, meget, meget svært ved at forlige mig med tanken om at gå fra hende NU. Abort er ikke aktuelt, hvilket jeg ikke har noget som helst imod, men det betyder at forlader jeg hende, forlader jeg hende på det nok værst tænkelig tidspunkt - eller hvad?
For jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis jeg har de her tanker nu (og jeg har haft dem før, altså det med at overveje at gå - men besluttet mig for at "tage mig sammen"), er der så NOGEN som helst grund til at tro, at de ikke vil forblive eller komme igen senere? Gør jeg hende overhovedet en tjeneste ved at blive, når jeg ikke er glad? Udskyder jeg muligvis noget (ifølge dem jeg har snakket med hidtil) uundgåeligt, og ender jeg derfor med måske at gå når barnet ER født.
Vil det ikke være værre for barnet?
Jeg er FULDT ud villig til at tage ansvaret for barnet, både frem til og efter fødsel, men jeg ved bare ikke, om jeg ikke gør både min kæreste og mig en enorm bjørnetjeneste ved at blive, når jeg nu ikke er glad.
Tanker fra jer kommende mødre vil jeg tage imod med kyshånd (men hvis du overvejer at taste en lang svada om hvor dum jeg er, så er jeg helst fri, hvis det er okay). Jeg ved virkelig ikke hvad der er det værste alternativ..
gå nu, men forsøge at være der i det omfang hun vil have det, eller vente, forsøge og ret sikkert fejle, samtidig med at jeg ignorerer mine egne følelser.
Hvad er bedst? en altid tilstedeværende mand/far som ikke er glad, eller en delvist tilstedeværende som har fulgt sit hjerte?
hjælp... please...