Det er aldrig sjovt, når der er problemer mellem lejer og udlejer. Nu har jeg selv gennem en hel del år været udlejer....men har også været lejer (det er vi lige pt) og jeg har da heldigvis den fordel at jeg kender en hel del til reglerne.
1) I har forhåbentligt en ordentlig lejekontrakt, af de statsautoriserede? /De fås hos boghandleren.
I denne kontrakt, skal der udførligt stå HVEM, der har ansvaret for vedligeholdelse, samt hvilke elementer denne vedligeholdelse indeholder.
Under normale omstændigheder, så påfalder det udlejer at vedligeholde og udskifte alle faste elementer i det lejede område. Dvs radiatorer, hårde hvidevarer, blandingsbatterier, vandvarmere, faste køkkenelementer, badeværelsesarmaturer, m.m. medmindre disse forsætligt er ødelagt af lejer. Skyldes forfaldet eller nedbrydelsen af disse almindelig daglig slidtage, så skal udlejer til hver en tid dække udgifter til vedligeholdelse og udskiftning af disse.
Det vil stå højt og tydeligt i lejekontrakten.
Er det derimod en hjemmeskrevet lejekontrakt, så er I straks langt værre stillet, men man vil i retslig sammenhæng alligevel, i store træk henholde sig til almindelig gængs praksis.
Ligeledes påfalder det udlejer at vedligeholde alle huslige områder, med mindre dette står udførligt beskrevet i lejekontrakten. Derfor påholder det udlejer OGSÅ at vedligeholde diverse tagkonstruktioner, tagrender m.v, samt nedfejning af sne fra tage.
Er der have og havearealer til det lejede områder, vil alm vedligeholdelse af havearealer, gangstier, fliser m.v. påhvile lejer, med mindre andet er anført.
2) Såfremt der ikke står særlige aftaler anført i lejekontrakten, så har udlejer IKKE ret til adgang i det lejede område. Derfor kan udlejer eller udlejers søn ikke komme og gå igennem jeres boområde. Så enkelt er det.
3) Det er rigtigt at man kan henvende sig til lejernes LO men vil lige tilføje, at så snart man har med private udlejere at gøre, er det straks mere besværligt, men I kan med held henvende jer og få reglerne for almindelig brugt praksis og lovgivning inden for udlejning. Mange steder har lejernes LOL efterhånden vundet så mange sager mod private udlejere, at de som regel retter sig efter en henvisning fra Lejernes LOL, men nogle gange skal man igennem nogle besværlige og dyre retsager, og så er spørgsmålet om man ikke hellere skulle flytte.
4) Det er ALTID en god ide, at gennemgå boligen fra A til Z når man skal leje. Sørg for at det bliver gjort sammen med udlejer og 2 vidner. Herefter opstiller man en mangelliste og helst med billeddokumentation, som både vidner og udlejer skal underskrive.
Vil udlejer ikke underskrive, så skal I ikke underskrive lejekontrakten og heller ikke udbetale indskud. HUSK DET!
Dette "bevismateriale" vil til hver en tid være gældende som dokumentation ved eventuelt senere tilbagebetaling og modregning af indskud.
Held og lykke

Kærligst
Sussie
Hvor i alverden kommer det L dog fra i Lejernes LOL som jeg har skrevet flere gange 
Det må være fordi jeg er så vant til netop at skrive LOL

Men jeg håber du ved hvad jeg mener