Bør folk med downsyndrom få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2010

betski

Jeg har svaret nej. Synes det ville være synd for børnene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2010

JulieE

BellaT skriver:

Nej. De kan ikke varetage et barns kæmpestore behov. Ihvertfald ikke uden rigtig meget hjælp.

At få børn er ikke en menneskeret.

Helt enig

Anmeld

17. september 2010

L-Mortil3

Nej.

Børn er ikke en menneskeret.

Anmeld

17. september 2010

SussieThyssen

Tænk, jeg troede at alle med Down var sterile, men så lærte jeg noget helt nyt...der kan man bare se...1000 tak for det.

Men i så fald vil mit svar ALTID være et stort rungende nej.
Hvis man har en SÅ alvorlig gnetisk defekt, bør man ikke få børn.
Selvfølgelig er der forskellige grader af Downs, nogle er næsten helt normalt fungerende, men jeg vil stadig sige nej. Det er ikke noget man bør trække avl på.

Man kan selvfølgelig sige, at man med den holdning let kan bevæge sig ind på en dskussion om, hvor går grænserne så, men for mig, er der en klar forskel på voldsomme fysiske defekter og menneskelige.
Vi kan sagtens blive enige om, at en som jeg egentligt ikke burde have fået børn, med alle de skavanker jeg har, og jeg kan også fortælle, at jeg i den retning vitterligt HAR gennemtænkt mine valg nøje, men har så også valgt fuldt bevidst om, at mine børn kunne arve mine skavanker.
Lavede man i dag en lov om, at man ikke måtte få børn, pga mine skavanker, så tror jeg egentligt nok, jeg ville bøje hovedet og sige ok, så må man adoptere i stedet eller klare det ved ægdonation. Man ville ikke få så voldsom en protest fra min side. For mig er det egentligt ligegyldigt om mine børn er nogle jeg selv har født eller fået givet i varetægt, de vil altid være mine, nomatter what.

Selvfølgelig bør det overvejes at et menneske, med normal, selvklarende adfærd ikke burde have lov til at adoptere, og så vil jeg sige jo.
Hvis en med Downs kan klare det, kan jeg ikke se noget skulle være til hinder for adoption, men man skal lige huske på, at barnet vil kunne blive drillet meget med en unormal forældre, vi ved hvor nådesløse børn er.

Her sidder jeg så og tænker videre, både på filmen Forest Gump og også på de børn som vokser op i et familieliv hvor forældrene er af samme køn. Hmmm..
Må nok indrømme, at så længe forældrene er klar over, at det kan give problemer, så kan jeg faktisk ikke se noget skulle være i vejen for at få børn. Men min holdning vil altid være, at hvis man lider af en volsom genetisk defekt eller muligheden for at man videregiver en dødelig sygdom til sit barn er tilstede, så skal man ikke selv levere genmateriale til sine børn

Kærligst
Sussie

Anmeld

17. september 2010

anna-jonas

Undskyld...............men altså, har TS undersøgt emnet "down syndrom", for så ville TS vide, at mennesker med down syndrom IKKE kan få børn fra naturens side. De er så at sige født sterile. Så der har naturen jo heldigvis valgt for disse søde, skønne, kærlige og udviklingshæmmede mennesker.

Bli'r bare sådan lidt ØV!! Når der tages sådan et emne op, som bare slet ikke behøver at blive diskuteret. Har selv en datter der er udviklingshæmmet, men det er forhåbentligt kun på det fysiske plan...................skal hun så heller ikke have børn???

Mette

Anmeld

17. september 2010

anna-jonas

Anna-jonas skriver:

Undskyld...............men altså, har TS undersøgt emnet "down syndrom", for så ville TS vide, at mennesker med down syndrom IKKE kan få børn fra naturens side. De er så at sige født sterile. Så der har naturen jo heldigvis valgt for disse søde, skønne, kærlige og udviklingshæmmede mennesker.

Bli'r bare sådan lidt ØV!! Når der tages sådan et emne op, som bare slet ikke behøver at blive diskuteret. Har selv en datter der er udviklingshæmmet, men det er forhåbentligt kun på det fysiske plan...................skal hun så heller ikke have børn???

Mette

Her er lidt fra en artikel i lægehåndbogen omkring down syndrom og fertilitet.

Fertilitet

• De fleste personer med Downs syndrom er ikke fertile
  • Kun 15-30% af kvinderne er fertile, og disse har 50% risiko for at få barn med Downs syndrom
  • Menopausen indtræder som regel ved 40-47-års alderen. Det findes kun én rapport om at mandlige patienter har fået børn

Anmeld

17. september 2010

2721

MaybeMe skriver:

Jeg har skrevet andet. Da der ER mennesker med down, der ville kunne varetage et barn! Man kan ikke stemple folk på den måde. Min venindes søster har 2 børn, og hun OG kæresten har down syndrom, og de får IKKE hjælp fra kommunen! Der er forskellige grader indenfor alt.

Men selvfølgelig skal de ikke have børn, hvis de ikke kan varetage det. Men man skal da altid se på mennesket, og ikke på deres handicap eller mangel på det samme.

Bare min mening...

Kunne ikke være mere enig

Anmeld

17. september 2010

Lullaby

wamse skriver:

Åhh så vil jeg se om jeg kan forklare mig.

Jeg har stemt nej til at de bør få børn, og det har jeg fordi at jeg ikke mener at de på nogen måde kan varetage et barns behov og barnet vil uden tvivl blive fjernet på et tidspunkt, eller man ville bruge enorme resourcer på at hyre fagfolk, der mere eller mindre tog sig af barnet 24-7 og det burde ingen børn fødes til.

Enig

Anmeld

17. september 2010

Miamaja

JA! Folk med down kan sagtens vaere fantastiske foraeldre. Jeg saa et program en gang hvor en noget saa smuk gymnasie pige, og iovrigt enormt veltalende og velfungerede, blev interviewet omkring at vokse op i en familie med down foraeldre.

Hun fortalte at hendes mor og far havde givet hende en utrolig tryg og god opvaekst med masser af kaerlighed og hun elskede dem over alt og onskede ikke at aendre paa noget.

selvfolgelig fik de hjaelp og stotte udefra af kommunen men ellers sorgede de generelt for barnet selv.

Det var saa livsbekraeftende et interview der virkelig aendrede det umiddelbare syn paa 'hvad der skal  til for at vaere egnet som foraeldre'.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.