Brystbetændelse og ammeproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.870 visninger
27 svar
0 synes godt om
11. september 2010

smokin

Jeg fik i sidste uge konstateret brystbetændelse i begge bryster   havde længe haft lidt ondt i begge bryster, som blev værre når Malou havde fået mad og gik faktisk og troede at amningen var ved at stoppe eller at mælkegangene tilstoppede. Jeg prøvede og massere dem under bruseren og malke lidt ud, men syntes det fungerede rigtig dårligt og at jeg stadig havde tiltagende ondt. Langsomt begyndte brysterne også at ændre farve på vorterne og tilsidst var de nærmest lilla.   

Vi skulle så på sygehuset med Malou til kontrol for hendes mave og børnelægen sagde at hun havde begyndende trøske i munden. Så afsted med mig mod netto for at købe danskvand. Dagen efter havde jeg simpelthen så ondt i brysterne at jeg valgte at tage til lægen og han konstaterede hurtigt at jeg havde betændelse. AV!

Vi blev sendt hjem med noget flydende stas (mycostatin) som skulle smøres i munden på Malou og på mine bryster. Det skulle så forsvinde, men det gjorde det bare ikke!!   Tirsdag måtte jeg ringe og nærmest hyle i telefonen til lægen at jeg nu havde SÅ ONDT i brysterne at jeg ikke havde ammet siden søndag nat, hvor jeg også måtte opgive og lave flaske til hende. Jeg fik så en pille der skulle stoppe betændelsen og tog den tirsdag, men det har endnu ikke fjernet det og jeg er snart på grådens rand over de dumme bryster!! 

Malou får mere og mere flaske og er begynt at vise stor glæde ved den. Hun sover bedre og græder ikke nær så meget, så jeg er også begyndt at tænke på om jeg bare skulle lade det gå sin gang og stoppe med at amme hende. Næste problem må så være at de er STOPFYLDTE om aftenen og at jeg derfor tager en ammetur smerter eller ej for at få "lettet trykket".. men så stopper det jo ikke? 

Og hvis jeg ikke "letter trykket" så løber de ud igennem blusen på mig (med mindre jeg har indlæg på selvfølgelig) og jeg kan jo ikke malke ud, for stopper amningen jo heller ikke???  

Derudover har jeg mega krise over at jeg gerne vil amme, men er begyndt at synes det er nemt med flasken og behageligt at farmand også kan tage over. Sundhedsplejesken vil for alt i verdenen have at jeg ammer og at jeg skal gøre en indsats for at få det til at fungere igen, og det vil jeg lige pointere at jeg også gør - MEN - jeg vil squ ikke amme for enhver pris! Og brystbetændelse er smertefuldt skal jeg hilse og sige. Omvendt føler jeg lidt at der bliver kigget skævt til folk der flasker deres børn, hvorfor kan jeg ikke helt forklare, men jeg føler at der bliver kigget på mig når jeg hiver flasken frem og begynder at lave mad til hende. 
Jeg vil jo selvfølgelig hende det allerbedste og hvis jeg kunne amme hende uden problemer var det selvfølgelig også det jeg gjorde, men hvor langt skal man strække sig i kampen for at få det til at fungere optimalt? Er det okay at "give op" ? og hvordan får jeg brysterne på rette kurs igen amning eller ej? 

Tak for at du læste med.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2010

Mumto3

Hvis du har bryst-betændelse så skal du hurtigst muligt i pencilin-kur!

Det du skriver du har fået, er jo kun til behandling af trøske (som er et svampeangreb). Det er meget meget almindeligt!, men skal behandles. Men brystbetændelse, det er altså slemt!!! hvor meget feber har du nu?  husk også at blive sygemeldt når du har brystbetændelse, det skal du ikke bruge 'barsel' på. Det kan din mand så tage imens du har brystbetændelse og når du så er blevet rask igen, så ryger du tilbage på barsel.

Til sidst vil jeg bare ønske dig: RIGTIG GOD BEDRING!!!

Anmeld

11. september 2010

dorthemus

Jeg synes du skal gøre det der er bedst for DIG og dit barn og det lyder som om, at Malou får det hun skal have og hun trives jo på flaske og sover oven i købet bedre  

Hul i hvad andre tænker...du har ammet hende indtil nu og det er godt. Nu fungerer det ikke længere og så skal du ikke fortsætte...jeg mener heller ikke at man skal amme for enhver pris.

Anmeld

11. september 2010

Happiness

Nu har jeg ikke selv børn (selv om vi ihærdigt prøver ) Men ser slet ikke skævt til dig eller nogen andre, hvis I stopper med at amme. Har også hørt at brystbetændelse sku være noget så grusomt. Og det er jo ikke for sjovt du vil stoppe med at amme. Du har som du skriver, prøvet alt.

Så hvis det ikke går over, og nu da Malou godt vil tage flasken, synes jeg da helt klart du skal ty til den! Og ja så er det bare en gode at din kæreste kan give hende mad om natten Ej, men fedt at han kan tage over, hvor han ellers ikke kunne!

Har desværre ingen gode råd ang. det med at stoppe med at amme. Mwen et kram skal du da ha med i denne hårde tid

Anmeld

11. september 2010

ZamanogDania

Nu kender jeg godt hvordan det er og have brystbetændelse. Min var så slem at jeg blev indlagt og fik pencillin behandling.
Jeg kan ikke forstår hvis de har sagt du har brystbetændelse og du får ikke noget antibiotiker for det. Det SKAL de.
Søg en læge hurtigst mulig, inden din feber bliver for høj.

Det med amning skal du selv bestemme.
Du skal ikke høre efter andre. Hvis du hædet bedre med at give hende flaske så GØR DET.
Alle har deres mening, men det dig der ved bedst.

Anmeld

11. september 2010

smokin

Mumto3 skriver:

Hvis du har bryst-betændelse så skal du hurtigst muligt i pencilin-kur!

Det du skriver du har fået, er jo kun til behandling af trøske (som er et svampeangreb). Det er meget meget almindeligt!, men skal behandles. Men brystbetændelse, det er altså slemt!!! hvor meget feber har du nu?  husk også at blive sygemeldt når du har brystbetændelse, det skal du ikke bruge 'barsel' på. Det kan din mand så tage imens du har brystbetændelse og når du så er blevet rask igen, så ryger du tilbage på barsel.

Til sidst vil jeg bare ønske dig: RIGTIG GOD BEDRING!!!

Jeg har fået pencilin i 1 gangsdosis fordi jeg stadig ammer, og det har ikke hjulpet. Jeg har lige på grænsen til feber og rigtig meget kvalme og influenzalign. symptomer. 

det er værst i det højre bryst - får nærmest lyst til at slå i bordet bare jeg rører ved brystet! 

Det virker som om det er på vej væk i det andet bryst. Malou er iøvrigt blevet smittet med svamp indeni tarmene og er fuldkommen rød i understellet   så hun bliver ivrigt smurt med mycostatin men jeg synes godt nok det er svært at lade hende lufttørre, hun bliver jo så frygtelig kold hurtig og det er sådan noget klistret stads, som hun iøvrigt græder voldsomt af når hun får det ind i munden.. 

har du erfaringer med brystbetændelse og mycostation? 

Jeg har hørt om Brentan i håndkøb, har dog ikke prøvet det endnu. 

Anmeld

11. september 2010

smokin

dorthemus skriver:

Jeg synes du skal gøre det der er bedst for DIG og dit barn og det lyder som om, at Malou får det hun skal have og hun trives jo på flaske og sover oven i købet bedre  

Hul i hvad andre tænker...du har ammet hende indtil nu og det er godt. Nu fungerer det ikke længere og så skal du ikke fortsætte...jeg mener heller ikke at man skal amme for enhver pris.

Ja det er rigtigt, men jeg er jo også ret nervøs over MME og maveproblemer - der har dog ikke været noget endnu, men jeg har også været omhyggelig med movicol 2 gange dagligt til hende som børnelægen udskrev til hende. 

Anmeld

11. september 2010

ZamanogDania

Og hvis du vil stoppe med amning, så skal du gør det langsom. Altså istedfor amme hende, så kan du malke det ud. Gør det hver dag. Malk omkring 50 ml hver bryst. Så efterhånden mindre og mindre. Sådan gjorde jeg. Men husk malk det ud ellers kan du får brystbetændelse igen altså hvis din nuværende bliver helbredt
Håber det har hjulet dig.

Anmeld

11. september 2010

smokin

MaybeMe skriver:

Nu har jeg ikke selv børn (selv om vi ihærdigt prøver ) Men ser slet ikke skævt til dig eller nogen andre, hvis I stopper med at amme. Har også hørt at brystbetændelse sku være noget så grusomt. Og det er jo ikke for sjovt du vil stoppe med at amme. Du har som du skriver, prøvet alt.

Så hvis det ikke går over, og nu da Malou godt vil tage flasken, synes jeg da helt klart du skal ty til den! Og ja så er det bare en gode at din kæreste kan give hende mad om natten Ej, men fedt at han kan tage over, hvor han ellers ikke kunne!

Har desværre ingen gode råd ang. det med at stoppe med at amme. Mwen et kram skal du da ha med i denne hårde tid

Ja det er faktisk en befrielse at jeg ikke skal smide alt når trunten er sulten, men at farmand kan tage over og give hende mad og hun er stadig er ligeså glad som hvis hun lå ved brystet. 

Det er måske egentlig lidt fjollet at stille spørgsmålstegn ved det, når nu hun udviser så stor veltilfredshed og glæde.

Anmeld

11. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

åh, vil bare sende dig en mega krammer, smukke Kæft hvor er det træls at det ikke bare kan FUCKING FUNGERE, det hele Du fortjener virkelig noget medgang!!!!

Du er nødt til at mærke efter hvad du vil... Kan du få det til at fungere, så gør det - HVIS DU VIL! Kan du ike få det til at fungere, så giv hende flasken! Hun har i dén grad fået den bedste start på livet med mors lækkerier, og der er vel ingen der ser skævt til "flaskemødre"?

Mærk efter hvad DU føler er rigtigt, søde! Ingen andre kan eller skal bestemme hvad I skal gøre!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.