Mbk skriver:
Hejsa alle i skønne mennesker
Kunne godt tænke mig, at høre for og imod, at få børn tæt på hinanden ( ca. 1 1/2 - 2 år )???
Vil høre jer der har børn så tæt på hinanden, om det er så hårdt, som nogen siger... Kender nogen som siger, at det er synd for den store, allerede i en alder af 2 år skal være storesøster/bror. De mener, at der vil gå alt for meget opmærksomhed fra den første.
Håber nogen vil dele lidt med mig!!!
Grunden til, at jeg spørger, er selvfølgelig fordi vi selv vil igang med nummer 2 nu. Har en datter på snart 14 mdr., og er jeg så heldig, at blive hurtigt gravid, vil der være omkring 22-23 mdr. imellem dem.
Knus herfra
Vi har lige fået lillesøster som lige om lidt er 6 uger - storesøster bliver samme dag 20 mdr. - så der er præcis 18 mdr. i mellem vores på datoen.
Jeg tror at de på sigt vil få rigtig meget glæde af hinanden. Vores store piger har jo aldrig nået at have ejerfornemmelse overfor os - og har derfor allerede glemt at hun egentlig har været alene med os, nu er "baby" som hun siger en del af os og vores hverdag. Den første hun spørger til når hun slår øjnene op om morgenen.
Herhjemme bestræber vi os på at fordele kærligheden ligeligt - og opmærksomheden strander selvfølgelig p.t. på storesøster i form af leg og aktivitet. Vi tager hende med i alt vi gør lige fra madlavning til bleskift og det fungerer bare så godt. Så jeg synes ikke, at det er synd...! Det er lige så meget synd for det barn der er 4-5 år at få en søskende, da dette barn absolut er bevidst om at mor og far har opmærksomheden et helt andet sted - og da slet ikke tid, som de havde før. Barnet i den alder er mere bevidst om de ting, end et barn på 1½-2 år.
P.t. er jeg hjemme på barsel - manden er lige gået i gang med at arbejde igen.. Så jeg har det meste af ugen begge piger fra inst. og så til de skal i seng.. Om det er hårdt at have to - umiddelbart nej, ikke når man står i det! Selvfølgelig kan der være ulvetimen med to i stedet for en - men det er overstået i løbet af en time.
Du skifter lidt flere bleer. Men alt i alt synes jeg faktisk at det fungerer ret godt og det er ikke hårdt medmindre der er sygdom osv.
Så jeg vil da helt klart anbefale dem tæt på! Selvfølgelig med et ønske og håb om, at de får så meget glæde af hinanden, tja bare om et 3/4 år - når den mindste kan begynde at gå, så bliver det fedt, at de kan lege sammen. Og her kommer de faktisk til at følges i vuggestuen i et år - det er jeg glad for.