Vuc og lekiter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
23 svar
0 synes godt om
22. august 2010

Anonym trådstarter

Hejsa..

Har meget brug for hjælp lige nu..

Er næsten lige startet på Vuc, på 9kl niveau.

Men min problem er at vi er startet med at have om grammatiken, og det er bare noget så svært for mig, da jeg aldrig er blevet sat rigtigt ind i det..

Så vil høre om der sidder nogen kloge kvinder eller mænd der kender til udsagsled og grundled.
Vi sidder med en tekst hvor vi skal finde udsagsled og grundled og enten sætte + eller o under, men har slet ikke fattet hvad det går ud på...

Er rigtig dårlig til at udtrykke mig i klassen, da jeg er bange for at virke rigtig dum, ved godt at det er man ikke, men det er altid et problem for mig at sige noget i en klasse, og det har fulgt mig hver gang...!
HJÆLP!!!!!!!

Er lige ano, for synes det er lidt pinligt ikke at kunne sin grammatik!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2010

L.J.L

udsagnsled er det man gør (handling) og grundledet er hvem der gør det.

Eks . "Jeg går en tur" (o under går og x under jeg)

Anmeld

22. august 2010

roenlund

Udsagnsled er noget man gør som cykler løber... grundled er så den der gør det...

eks. Bjarne cykler en tur.

udsagsled er cykler, grundled er Bjarne

Spørg endelig igen hvis det ikke er tydeligt...

Mvh Mia

Anmeld

22. august 2010

Anonym trådstarter

Tak til jer begge 2..

Men ved slet ikke hvordan jeg skal klare en 9kl niveau når jeg ikke kan det grundlæggende..

Hvad med navne så som Mads og katrine?

Sidder med en masse små sætninger, som jeg så skal finde udsagsled og grundled, men skal også sætte komma. Men der står et tips man kan bruge: Husk at der skal være et sæt udsagsled og grundled på hver side af kommaet - ja der blev jeg så bare endnu mere forvirret for så er alt det jeg har lavet FORKERT...

Fuck (undeskyld jeg bander) men er bare så træt af at få alle de nederlag. Har virkelig lyst til at sige.. Rend mig i røven, og stikke halen mellem benene og stoppe!!!! Ved godt det ikke hjælper noget, men det er sådan jeg føler det lige nu!!!!

Anmeld

22. august 2010

incognito

Prøv at se denne video - kan være noget nemmere at forstå, når det bliver forklaret over video

http://www.studieportalen.dk/Video/Komma-45.aspx

Studieportalen.dk har desuden flere komma-videoer. Jeg synes du skal prøve at se dem

Anmeld

22. august 2010

roenlund

Anonym skriver:

Tak til jer begge 2..

Men ved slet ikke hvordan jeg skal klare en 9kl niveau når jeg ikke kan det grundlæggende..

Hvad med navne så som Mads og katrine?

Sidder med en masse små sætninger, som jeg så skal finde udsagsled og grundled, men skal også sætte komma. Men der står et tips man kan bruge: Husk at der skal være et sæt udsagsled og grundled på hver side af kommaet - ja der blev jeg så bare endnu mere forvirret for så er alt det jeg har lavet FORKERT...

Fuck (undeskyld jeg bander) men er bare så træt af at få alle de nederlag. Har virkelig lyst til at sige.. Rend mig i røven, og stikke halen mellem benene og stoppe!!!! Ved godt det ikke hjælper noget, men det er sådan jeg føler det lige nu!!!!

Navne er tit grundled...

Hvid du har en sætning hvor der er et komma i midten skal der være to grundled og to udsagnsled.

eks. Mette løber på rulleskøjter, mads leger med lego.

Så er mette grundled i det første og løber udsagnsled og efter kommaet er Mads grundled og leger udsagnsled.

Anmeld

22. august 2010

Shibby

Udsagsled: er noget du kan sætte AT/JEG foran

Grundled er det ord der får sætningen til at lyde rigtig

jeg er startet i skole

jeg startet i skole

Kan du se hvad grundledet er?

"ER"

ha..håber det er rigtigt ellers blander jeg noget sammen nu

Anmeld

22. august 2010

AnnePedersen

hej

jeg er folkeskolelærer for overbygningen, dvs 8. kl og 9. kl. du skal ikke skamme dig. der er mange gode hjemmesider. dem kan du se på.

hvis du ønsker mere grundlæggende kan du skrive et privat besked og jeg kan hjælpe evt med bog titler eller lidt materiale

Anmeld

22. august 2010

AnnePedersen

22. august 2010

klmf

Hvor bor du?? Jeg skal med glæde bruge en eftermiddag og en kande te på at hjælpe med det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.