Silvermist skriver:
For det første skriver du at du har en fantastisk mor der gør alt for dig, virkelig alt.
For det andet skriver du at du også gerne selv vil give igen, når hun gør så meget for jer, dig og din kæreste ikke?
Undskyld, men jeg har altså lidt svært ved at forstå problemet. Hvis jeg forstår rigtigt, så har du alligevel ikke lyst til at give igen/hjælpe din mor fordi at du føler det som ren udnytning fra hendes side at hun beder din kæreste om hjælp for tit?
Kan det eventuelt være at din mor bare ikke har lyst til at bede dig om hjælp, du beskriver jo dig selv som luddoven?!
Og hvem ved, måske synes hun bare godt om din kæreste på en normal svigermorsagtig-måde? Måske nyder hun bare at han gerne vil give én hjælpende hånd, når I er på besøg? At han er en rigtig handyman? Måske tror hun endda at han selv synes at det er hyggeligt at hjælpe svigermor, sådan er det jo tit. Siger du/I intet, hvordan skal hun så vide at du (I?) føler det som ren udnyttelse fra hendes side?
Jeg tror at du er nødt til at fortælle din mor hvordan du har det ellers tvivler jeg på at hun går hen og ændrer på tingene. Med fare for at lyde hård, så synes jeg personligt at du lyder lidt urimelig.
Du skriver også at du har en mormor som du altid er med på at hjælpe. Og at du har det meget anderledes med hende end din mor. At have det forskelligt med hinanden er jo meget normalt, heldigvis. Men at du døjer med al den negativitet overfor din mor, får mig til at tro at det ikke udelukkende drejer sig om at hun beder din kæreste om hjælp. Kan det passe eller er jeg helt galt på den?
Din mors måde at være svigermor på, lyder nemlig helt normal i min verden. Svigermødre kan blive meget hjælpeløse med diverse opgaver, når deres dygtige svigersønner er på besøg 
Fuldstændig enig. Kunne ikke have skrevet det bedre selv.
Jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver så arrig. Jeg ville da have smadder dårlig samvittighed hele tiden hvis min mor hjalp mig så meget og var en god og kærlig mor og man så aldrig kunne give ingen. Hvis du bliver irreteret på, at din mor beder din kæreste skrælle kartofler, så er det bare selv at hoppe op (går ud fra at I så også spiser med nogle gange, og så er det vel fair nok at alle tager lidt del i det, så det ikke bare er mor der laver og servere og jer der spiser)
Men som jeg kan læse mig frem til i dit indlæg er det fordi, at de ting han hjælper med, ofte er noget din mor selv ville kunne klare. Hvis det virkelig irreterer dig så meget, så er der jo ikke andet for end at sige til hende ligeud, at din kæreste gerne vil hjælpe med de ting hun overhoved ikke kan klare selv men at du altså bliver sur over at han skal hjælpe med alt muligt når I kommer på besøg.
men hvad siger din kæreste til det? Er han ok med det, for så kan jeg endnu mindre forstå at du har det sådan.
Tænk også på, hvis du siger det til din mor og hun så tilbage svarede: Det er også helt fint, men så kan det jo også være, at I så skal få jer, jeres egen bil og ikke komme og spise så tit (hvilke hun jo sikkert aldrig ville sige) men bare for at sætte det på en spids.