Lise skriver:
- Hvad gør man når barnet ikke vil have grøden?
Min lille dreng er fem mdr nu, og jeg prøver virkelig at finde en rytme med at give ham noget grød/mos. Men han vil sgutte ha det. Har prøvet at koge kartofler/gulerødder/broccoli til ham (mos med smør og mme i), men han ser ud som om han skal brække sig når det kommer i munden af ham
Det er jo synd, hvis han virkelig synes det er klamt. Så det holder jeg lidt inde med, og prøver igen om en måneds tid..
To gange om dagen laver jeg grød til ham (ris-, hirse- eller majsgrød) med frugt i. Men han snører fuldstændig til i hovedet, og begynder at råbe eller skrige og gå i flitsbue... noget siger mig at han ikke brydes sig om det. Det er både sådan noget pulvergrød og det jeg producerer fra bunden.
Men hvad gør jeg så? Bliver jeg bare ved med at tilbyde ham det, og så håber på at han en dag æder det? Eller hvad er jeres erfaringer, jer der har børn der måske heller ikke var så tossede med det... ? Det er sgu lidt demotiverende at stå der og koge, bare for at hælde lortet i skraldespanden bagefter..
Min store dreng åbnede bare gabet når der kom mad - det var sgu så nemt!
Lise
ja, det kan være vildt fustrerende, når de ikke vil spise! vent og prøv igen, men det er ikke sikkert det lykkedes.....men det er vigtigt, at du ikke stresser op af det, det vil kun forværre spisesituationen.
Jeg har selv kæmpet med et barn, der ikke ville spise. Hun tabte sig meget, da vi skulle prøve at begynde på grød/mad. Hun er idag, som snart 7-årig, stadig ikke én, der kaster sig over mad, men skal opmuntres og guides - dog uden stress og pres, da det så igen ikke bliver en god oplevelse.
Det kan være virkelig svært at forstå, da jeg selv altid har været glad for mad og har spist ALT.
Held og lykke