Hvor ofte lufter i hund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2010

FrkC

Vi går med vores hund 3 gange om dagen, nogle gange 2 gange. Om morgenen får han en tur hvor han kan få gjort det han nu skal   og så om eftermiddagen får han en dejlig tur på ca 1 time-1½. derudover træner jeg med ham for at aktivere ham mentalt Vi har en indhegnet have på lige knap 2000 m2 og den løber han rundt i stort set hele dagen (selvfølgelig ik når vi ik er hjemme) Om aftenen får han en aftentissetur hvor vi går en lille tur så han kan få tisset af for natten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

nadio

1 gang om dagen er alt alt for lidt for en hund, det er direkte syndt for hunden.

Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men min veninde har en hundepasser som gør det gratis. Det er folk som ikke selv må have hunde der hvor de bor, men som elsker hunde. Det kunne være en løsning hvis du ikke vil af med hunden.

Held og lykke med det hele, men tænkt på hunden og dens behov.

Anmeld

9. februar 2011

MariaJ

Jeg har stemt en gang dagligt. Udover det står hun en del udendørs på en tyve meter lang line, så har både god plads at røre sig på og kan komme til at tisse og hvad hun nu ellers skal. Hun er en polarhund (blanding af grønlandshund og husky) og kan sagtens tåle at stå ude.

Anmeld

9. februar 2011

MariaJ

Loppe skriver:

Og så tilføjer jeg også lige at den ene tur jeg går med hende, er på 1-1½ time.  

Wow, det synes jeg faktisk er imponerende, hvordan du finder tid til at gå så længe med den, når du er alene med to børn.

Jeg er alene hjemme med min datter i to måneder, og synes det er supersvært at finde tid til lange lufteture lige for tiden.

Anmeld

9. februar 2011

Joan ( Smallie )

Kloster skriver:

Hej Loppe.

Jeg har stemt den sidst. Er vist mindre end 1 gang om ugen.

Emnet her har været oppe flere gange og ender hurtigt med at blive et sprængfarligt emne. Jeg er tilbøjelig til at tro, det er fordi alle vi hundeejere har forskellige racer, forskellige opfattelser af dem og deres behov, forskellige syn på træning og vi lever alle forskelligt i vores liv!

Vi går sjældent med vores hunde. Har jo 2 labber. En gul tæve på over 9 år og en brun han på 3 år. Vi bor i hus og har have. Tæven bliver ikke trænet med mere, men har vundet adskellige pokaler og er blevet udtrukket til DM i lydighed. Da hun ikke bliver trænet mere, er hendes energiniveau ikke særlig højt mere. Hun kommer med på hygge-ture og ellers små gå ture engang imellem.

Hannen bliver trænet med flere gange dagligt og er til konkurrencer i en del weekender.

Jeg er af den opfattelse at det er selve aktiveringen af hunden der er afgørende og ikke bare gåture. Jeg vil fx aldrig gå 3 x 80 min med min hund. Føj da en belastning for hundens krop. Men tilgengæld har mine hunde behov for mental træning og udholdenhed. Jeg/vi går mere op i at få nogle velopdragne og mentalt sunde hunde i stedet for at skal ud at gå 3-4 x dagligt for ikke at blive høvlet ned i et offentligt forum.

Jeg går sjældent med mine hunde, men jeg træner dem meget tit!

Ha fortsat en god søndag

VH Kloster

Godt skrevet

Anmeld

9. februar 2011

birthee

Kloster skriver:

Hej Loppe.

Jeg har stemt den sidst. Er vist mindre end 1 gang om ugen.

Emnet her har været oppe flere gange og ender hurtigt med at blive et sprængfarligt emne. Jeg er tilbøjelig til at tro, det er fordi alle vi hundeejere har forskellige racer, forskellige opfattelser af dem og deres behov, forskellige syn på træning og vi lever alle forskelligt i vores liv!

Vi går sjældent med vores hunde. Har jo 2 labber. En gul tæve på over 9 år og en brun han på 3 år. Vi bor i hus og har have. Tæven bliver ikke trænet med mere, men har vundet adskellige pokaler og er blevet udtrukket til DM i lydighed. Da hun ikke bliver trænet mere, er hendes energiniveau ikke særlig højt mere. Hun kommer med på hygge-ture og ellers små gå ture engang imellem.

Hannen bliver trænet med flere gange dagligt og er til konkurrencer i en del weekender.

Jeg er af den opfattelse at det er selve aktiveringen af hunden der er afgørende og ikke bare gåture. Jeg vil fx aldrig gå 3 x 80 min med min hund. Føj da en belastning for hundens krop. Men tilgengæld har mine hunde behov for mental træning og udholdenhed. Jeg/vi går mere op i at få nogle velopdragne og mentalt sunde hunde i stedet for at skal ud at gå 3-4 x dagligt for ikke at blive høvlet ned i et offentligt forum.

Jeg går sjældent med mine hunde, men jeg træner dem meget tit!

Ha fortsat en god søndag

VH Kloster

Jeg har ikke stemt, nu hvor jeg skriver her, men vores hunde er ude og gå ca. 4 gange om ugen, én gang dagligt... Vi har en golden retriever på 7, og en jack russel på 3 år... Ud over de gåture de får, som aldrig er den samme rute, så sørger vi for at lege med dem hjemme i haven - vi har 1700 kvm. de kan tumle på, og her er det også mental stimulering... Bl.a. får de serveret deres mad spredt ud på græsset 2 gange om ugen, for at bruge deres næse - derudover er det trækkelege, hente/bringe (hvilket jack'en er bedre til end retrieveren) og så har jeg sådan noget legetøj til dem, hvor de skal flytte en genstand, for at få den godbid der ligger nedenunder... Jeg går til hundetræning med jack'en, dog er det midlertidig på standby, da jeg døjer med bækkenløsning

Mine planer er dog at starte op igen her til efteråret, da han elsker den træning...

Ja, en hund ville da helt klart have bedst af at blive luftet mere end én gang om dagen, men den mentale aktivering i form af at hunden skal bruge hovedet, mener jeg er ligeså vigtig...

Anmeld

9. februar 2011

..

Nu skriver jeg som dyreadfærdsterapeut:

Det vigtigste for en hund er at blive mentalt stimuleret. Man er ikke nødvendigvis en super god hundeejer fordi man går tur med den mange gange om dagen. Man kan være en lige så god hundeejer bare ved at lukke den ud i haven mange gange om dagen, bare man træner med hunden og lader den arbejde for al dens mad.

At gå meget lange ture ofte og mange gange om dagen trætter ikke hunden, den kommer bare i bedre form.

At lade hunden arbejde for al sin mad er det bedste man kan gøre for sin hund, sammen med at træne den - lære den lydighed og alle mulige tricks. Det er derudover genialt at lade den søge, både ting og mennesker - det er noget der gør en hund glad og træt.

Ulve i naturen går ikke lange ture hver dag bare for sjov, de bevæger sig for at jage føde.

Hermed er det ikke sagt at det ikke er en god ide at gå med sin hund, det er det naturligvis.

Den bedste hundeejer er en som stimulerer hunden mentalt, en som forstår sin hund (har sat sig lidt ind i hundesprog, bogen af samme navn skrevet af Roger Abrantes kan anbefales), en som aktiverer sin hund og en som som betragter den som en del af sin flok.

Anmeld

9. februar 2011

tingimor

altså jeg er en af dem der har været ærlig og sige at vores hund hun, for en lang gå tur ca 1 gang om ugen. 

men vi aktivere hende så på mange andre måder igennem dagen. hun har hver anden dag en ca en times leg med naboens colli og en gang om ugen leger hun med to labrador ned af vejen.

ud over det har vi to tøsser på 10 og 12 der kommer og leger med hende i vores have et par gange om ugen. 

og vi har en havde på ca 1200 kvadratmeter så hun har masser plads at boltre sig på.

min mand leger altid med hende i haven når han kommer hjem og når vi ikke er hjemme har hun masser at aktiverings bolte ovs hun bruger tid på.

også om søndagen plejer vi at gå i skoven med hende.

og jeg vil ikke kalde os for dårlig hunde ejer fordi vi "kun" går med hende en gang om ugen. og hun virker nu meget lykkelig og tilfreds vores dejlig hund.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

10. februar 2011

Millah

Loppe skriver:

Jeg er jo ejer af den her fantastisk dejlige tæve på 9 mdr..

Mit mål var at hun skulle luftes 2 gange om dagen, som tiden er gået kan jeg godt se at når man er alene med to børn, så er det en smule urealistisk, så nu er mit mål at hun skal luftes min. en gang om dagen, og inderst inde synes jeg faktisk det er for lidt, men jeg har desværre ikke tid/overskud til mere.

Hånden på hjertet, hvor ofte lufter i jeres hund?

Jeg/vi har en chihuahua på 3 år og hun er fx. umulig og få ud når det regner, hun ville ikke gå, og jeg vil simpelhen ikke slæbe min lille hund hen af vejen, så når det regner kan jeg lige så godt opgive og få hende ud, og hun holder sig gerne indtil det ikke regner mere, dog er hun træntet til at med det vejr vi har i DK så når hun skal enten det ene eller andet går hun ud på badeværelses og sætter sig oven på risten og tisser (så er det bare og tage brugseren og skylle efter med bagefter) og hvis det er stort så tager hun avisen der ligger lige ved siden af WC'et

Ellers er det forskelligt hvor mange gange hun kommer ud i løbet af en dag, men minimum én gang om dagen, dog ikke hvsi det regner

Anmeld

10. februar 2011

Fru'Rugaard

Vi har 2 labradorer- jeg vil mene at hvis man skal have hund, skal man vel også ha en have?- Vores hunde, står ved terrassendøren, når de skal ud, også bliver de lukket ud i haven, også kan de gå derude i timevis!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.