Dåb fadder/gudmor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2010

frk Jensen

mayapigen skriver:

Hejsa

Jeg skal beslutte hvem der skal stå fadder og hvem der skal bære min dreng.. Men først skal jeg lige være helt med på hvad det betyder. Altså en gudmor/gudfar, er det den person der bærer min dreng? Men hvad er fadder så? og man kan jo vælge imellem 2-5 fadder... Hmmm det forstår jeg ikke helt  Håber i vil hjælpe mig lidt, og evt fortælle om man fortryder hvis man ikke selv bære sine børn i kirken? For overvejer nemlig at lade min veninde gøre det, så han får en gudmor.

Hilsen Maya

Jo en gudmor eller gudfar må være den der bære barnet,siger navn osv.

Faddere er dem der står for at opdrage dit barn i den kristne tro, hvis du skulle gå bort.

Jeg bar selv min søn i kirken. (vi har en tradition om at far bære hvis man får en pige, og mor bære hvis man får en dreng)

Min søster og bror står faddere til min søn. Min veninde skulle have været fadder, men vi blev uvenner inden og den dag idag er jeg glad for at hun ikke er fadder til et barn hun ikke kender. Venskaber kan være skrøbelige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2010

Liljesilas

Tak for alle jeres svar, nu forstår jeg endelig hvad det vil sige at være gudmor/gudfar og fadder.

Jeg har dog et sidste spørgsmål. Hvis man vælger både at have en gudmor og en gudfar, hvordan foregår det så? Altså de kan jo ikke begge to bære barnet?

Anmeld

5. august 2010

eirene

mayapigen skriver:

Tak for alle jeres svar, nu forstår jeg endelig hvad det vil sige at være gudmor/gudfar og fadder.

Jeg har dog et sidste spørgsmål. Hvis man vælger både at have en gudmor og en gudfar, hvordan foregår det så? Altså de kan jo ikke begge to bære barnet?

Da Alexander blev døbt skulle min søster bære og være gudmor. Hun havde født 3 dage inden og kunne derfor ikke selv bære ham. Så hendes kæreste bar ham og hun sagde navnet. Så de er jo gudmor og gudfar.

Anmeld

5. august 2010

Ranarupta

hannetheis skriver:

lige et spørgsmål.

er det frodi din søster på 14 er konf... at hun kan så fadder? for min bror kunne ikke da min søn skulle døbes, men han var ikke konf....

Ja, man skal være konfirmeret

Anmeld

5. august 2010

Pige2009

Tidligere var det sådan, at dem der var gudforældre også skulle tage vare på og opdrage barnet, såfremt der skete noget med forældrene

Jeg fortryder ikke, jeg ikke bar Laura, da hun blev døbt, for jeg valgte med fuldt overlæg, at hun skulle have gudforældre, som har de samme værdier og nogenlunde samme syn på opdragelse som jeg.

K.h. Linda

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.