Dåb fadder/gudmor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.788 visninger
24 svar
0 synes godt om
5. august 2010

Liljesilas

Hejsa

Jeg skal beslutte hvem der skal stå fadder og hvem der skal bære min dreng.. Men først skal jeg lige være helt med på hvad det betyder. Altså en gudmor/gudfar, er det den person der bærer min dreng? Men hvad er fadder så? og man kan jo vælge imellem 2-5 fadder... Hmmm det forstår jeg ikke helt  Håber i vil hjælpe mig lidt, og evt fortælle om man fortryder hvis man ikke selv bære sine børn i kirken? For overvejer nemlig at lade min veninde gøre det, så han får en gudmor.

Hilsen Maya

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2010

Frejsmor

Hej

Jeg kan ikke fortælle dig om du vil komme til at fortryde det eller ej, for jeg har ikke selv børn endnu, så det ved jeg ikke..

Men jo en gudmor/gudfar er den der bærer din dreng i kirken og holder ham når han skal døbes og siger navnet til præsten..

Jeg stod selv fadder til min lille nevø på nu 1½år, og det eneste det betød var egentlig at jeg og de andre der stod fadder, stod oppe ved døbefonden sammen med forældrene(og en evt. gudmor/gudfar), mens resten af familie og venner sad nede på kirkebænkene..

Knus

Anmeld

5. august 2010

Ranarupta

mayapigen skriver:

Hejsa

Jeg skal beslutte hvem der skal stå fadder og hvem der skal bære min dreng.. Men først skal jeg lige være helt med på hvad det betyder. Altså en gudmor/gudfar, er det den person der bærer min dreng? Men hvad er fadder så? og man kan jo vælge imellem 2-5 fadder... Hmmm det forstår jeg ikke helt  Håber i vil hjælpe mig lidt, og evt fortælle om man fortryder hvis man ikke selv bære sine børn i kirken? For overvejer nemlig at lade min veninde gøre det, så han får en gudmor.

Hilsen Maya

Min bedste veninde og hendes kæreste skal være gudforældre. (Veninden bærer Albert og hun er højgravid på det tidspunkt, hvilket jeg synes er lidt sjovt.)

Af faddere har vi mine tre yngre søstre (på 22, 19 og 14) og min kærestes lillesøster på 26.

Dette fandt jeg om gudmor/-far på kristendom.dk:
"En gudmor eller gudfar har ingen kirkelig betydelig, om end det er en stor ære at få lov til at være gudmor eller gudfar for et barn. Betegnelsen bruges i reglen om den, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er ofte også fadder, men behøver ikke at være det." 

Om faddere fandt jeg dette også på kristendom.dk:
"En fadder er en person, som ved dåben forpligter sig til at opdrage dåbsbarnet i den kristne tro, hvis det ulykkelige skulle ske, at forældrene dør inden barnet bliver voksent. Der følger ikke et juridisk eller økonomisk ansvar med at være fadder. Det er udelukkende en religiøs forpligtelse.

En fadder er en person, som ved dåben forpligter sig til at opdrage dåbsbarnet i den kristne tro, hvis det ulykkelige skulle ske, at forældrene dør inden barnet bliver voksent. Der følger ikke et juridisk eller økonomisk ansvar med at være fadder. Det er udelukkende en religiøs forpligtelse." 

Det har været vigtigt for mig, at vi har en gudmor og -far, da jeg synes, at det er noget helt specielt. Min moster er min gudmor og den tanke, kan jeg rigtigt godt lide. 

At min veninde, der skal være gudmor, selv vil bære sit eget barn til dettes dåb, har jeg absolut intet imod. Hun siger også jævnligt til mig, at jeg endelig skal sige til, hvis jeg skifter mening og at hun ikke vil blive sur. (Men at hun jo selvfølgelig vil være beæret over at skulle bære min Albert) 

Anmeld

5. august 2010

TbCp

Min lillebror var gudfar - som vi fik at vide af præsten så tæller gudfar/gudmor også som en af fadderne.

Derudover havde vi min storesøster og svoger + min mands ene storebror + kone som faddere.

Anmeld

5. august 2010

LRJ

Jeg fik afvise af min præst for 4uger siden at der ikk var noget der hed gudmor/gudfar mere, det er bare en fadder der bærer
Vi har min kæreste's barndoms veninde til at bære og så stod mine to bedste venner fadder sammen med min kusine og en af kærestens bedste venner

Anmeld

5. august 2010

Tulle28

Vi har valgt at bære vores datter selv og kun have faddere. Dels fordi vi ikke har nogen tradition i min familie med gudmor/gudfar, og så fordi jeg gerne selv vil bære mit barn og fortælle hvad det skal hedde - det synes ville jeg ikke føle var rigtigt at en anden person skulle gøre.

Knus Tulle

Anmeld

5. august 2010

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Ranarupta skriver:

Min bedste veninde og hendes kæreste skal være gudforældre. (Veninden bærer Albert og hun er højgravid på det tidspunkt, hvilket jeg synes er lidt sjovt.)

Af faddere har vi mine tre yngre søstre (på 22, 19 og 14) og min kærestes lillesøster på 26.

Dette fandt jeg om gudmor/-far på kristendom.dk:
"En gudmor eller gudfar har ingen kirkelig betydelig, om end det er en stor ære at få lov til at være gudmor eller gudfar for et barn. Betegnelsen bruges i reglen om den, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er ofte også fadder, men behøver ikke at være det." 

Om faddere fandt jeg dette også på kristendom.dk:
"En fadder er en person, som ved dåben forpligter sig til at opdrage dåbsbarnet i den kristne tro, hvis det ulykkelige skulle ske, at forældrene dør inden barnet bliver voksent. Der følger ikke et juridisk eller økonomisk ansvar med at være fadder. Det er udelukkende en religiøs forpligtelse.

En fadder er en person, som ved dåben forpligter sig til at opdrage dåbsbarnet i den kristne tro, hvis det ulykkelige skulle ske, at forældrene dør inden barnet bliver voksent. Der følger ikke et juridisk eller økonomisk ansvar med at være fadder. Det er udelukkende en religiøs forpligtelse." 

Det har været vigtigt for mig, at vi har en gudmor og -far, da jeg synes, at det er noget helt specielt. Min moster er min gudmor og den tanke, kan jeg rigtigt godt lide. 

At min veninde, der skal være gudmor, selv vil bære sit eget barn til dettes dåb, har jeg absolut intet imod. Hun siger også jævnligt til mig, at jeg endelig skal sige til, hvis jeg skifter mening og at hun ikke vil blive sur. (Men at hun jo selvfølgelig vil være beæret over at skulle bære min Albert) 

lige et spørgsmål.

er det frodi din søster på 14 er konf... at hun kan så fadder? for min bror kunne ikke da min søn skulle døbes, men han var ikke konf....

Anmeld

5. august 2010

Na-Wi

hannetheis skriver:

lige et spørgsmål.

er det frodi din søster på 14 er konf... at hun kan så fadder? for min bror kunne ikke da min søn skulle døbes, men han var ikke konf....

Man skal være konfirmeret for at stå fadder

Anmeld

5. august 2010

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Naannaa87 skriver:

Man skal være konfirmeret for at stå fadder

ja okay så er det derfor. tak

Anmeld

5. august 2010

L-Mortil3

Liam har 1 gudfar (min storebror), han er også fadder, + Mortens lillebror på 19 som fadder og Mortens søster på 9 år som fadder.

Jeg har bestemt ikke fortrudt jeg ikke selv bar Liam, men det betød så meget mere for mig at se glæden i min brors øjne da han fik at vide han skulle bære

Grunden til Mortens søster måtte stå fadder, var at der i forvejen var 2 vokse faddere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.