Help please.....barselsdagpenge!!! hvordan....??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2010

Gitte

Din arbejdsgiver søger højst sandsynligt refusion i den periode, hvor du får løn. Og når de ophører med at udbetale lønnen, meddeler de dette til kommunen, men da der er ferie på din arbejdsplads, bliver dette sikkert nok først gjort, når der startes op igen. Kontakt kommunen og giv dem besked om dine planer mht. afholdelse af orlov.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2010

Na-Wi

lisbethita skriver:

Hej tøser,

Jeg håber, at jeg har valgt den rigtige gruppe til denne tråd??? 

Men jeg har brug for hjælp. Jeg overgår pr. 1/8 til barselsdagpenge og har SLET ikke tænkt over, at jeg måske skulle gøre noget aktivt for at få pengene?? Jeg fatter da lige nada... 

Jeg har ikke kunnet finde andet info end:

DU SKAL GØRE FØLGENDE:

• Senet tre måneder før forventet fødselstidspunkt skal du som mor informere din arbejdsgiver om det forventede fødselstidspunkt. Senest fire uger før afholdelse af fædreorlov skal du som far informere din arbejdsgiver.
    Senest 8 uger efter fødslen skal du give din arbejdsgiver besked om, hvornår arbejdet forventes genoptaget, - hvis ikke du har aftalt en anden frist.
  • Hvis du vælger at udskyde eller forlænge orloven, skal du give kommunen besked. Hvis du har indgået en aftalebaseret udskydelse eller forlængelse med arbejdsgiveren, skal du samtidig fremlægge dokumentation.
  • Du skal også give kommunen besked, hvis du genoptager arbejdet helt eller delvist, eller hvis barnets far også holder orlov. Dette gælder ikke mindst i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren udbetaler løn under barsel.

Er der nogen, der ved noget? Og er der mon forskel på private og offentligt ansatte? (Det er der vel nok)

Hielfe bitte!!!!

Jeg fik et brev fra arbejdet tilsendt om jeg ville holde mere end de 14 uger de skulle betale som jeg skulle svarer på..

Så skulle jeg en tur på kommunen og søge om dem (HUSK din vandrejournal   ) De vil sq se beviser på man er gravid

Og så kørte det bare automatisk derud af

Anmeld

30. juli 2010

Belinda83

Hejsa.  Jeg er selv ansat inden for kommunen og har i 3 år siddet og sørget for at folk/arbejdsgiver fik både sygedagpenge/barseldagpenge.

Jeg kan fortælle dig at du som sådan ik behøver at gøre noget - din arbejdsplads får refusion fra din bopælskommune og der skal de udfylde om de udbetaler din løn og hvis de ikke gør skal de skrive hvilken dato at de ophøre med det - når kommunen har den dato hvor din arbejdsgiver stopper med at udbetale til dig så retter de det selv til i systemet så du automatisk vil få penge fra din kommune :-) Håber det hjalp lidt, men skriv lige hvis det lyder åndsvagt det jeg har skrevet så skal jeg prøve at forklare det bedrer

Anmeld

30. juli 2010

lisbethita

Naannaa87 skriver:

Jeg fik et brev fra arbejdet tilsendt om jeg ville holde mere end de 14 uger de skulle betale som jeg skulle svarer på..

Så skulle jeg en tur på kommunen og søge om dem (HUSK din vandrejournal   ) De vil sq se beviser på man er gravid

Og så kørte det bare automatisk derud af

Hmmm??Jeg er ikke gravid. Jeg har et barn på 4 måneder og jeg har jo været i kontakt med min arbejdsgiver og kommunen har fået papirer på, hvornår jeg går fra løn til barselsdagpenge. Jeg ved bare ikke, om det kører automatisk fra nu af eller om man skal ansøge via blanketter??

Men tak fordi du skrev...

Anmeld

30. juli 2010

lisbethita

Belinda83 skriver:

Hejsa.  Jeg er selv ansat inden for kommunen og har i 3 år siddet og sørget for at folk/arbejdsgiver fik både sygedagpenge/barseldagpenge.

Jeg kan fortælle dig at du som sådan ik behøver at gøre noget - din arbejdsplads får refusion fra din bopælskommune og der skal de udfylde om de udbetaler din løn og hvis de ikke gør skal de skrive hvilken dato at de ophøre med det - når kommunen har den dato hvor din arbejdsgiver stopper med at udbetale til dig så retter de det selv til i systemet så du automatisk vil få penge fra din kommune :-) Håber det hjalp lidt, men skriv lige hvis det lyder åndsvagt det jeg har skrevet så skal jeg prøve at forklare det bedrer

Det var en stor hjælp og giver mening. Ved godt arbejdsgiveren har fået refusion, fordi det har jeg også fået papirer om. Kommunenen ved også hvornår jeg går på barselsdagpenge, men jeg ved ikke, om jeg nu skal udfylde papirer eller hvordan, men jeg må jo ringe på mandag. Udfra det du skriver, så lyder det som om, at det kører automatisk. JEg vil bare være sikker, så jeg ikke går og venter på at de kommer og så skulle jeg have ansøgt om det... 

TAK fordi du skrev ! Stor hjælp!!

Anmeld

30. juli 2010

lisbethita

Tante Lilla :) skriver:

Jeg er ansat i det private, og der kørte det helt automatisk... -Fra man går fra "alm. barsel til barselsdagpenge"

SUPEEEEEEEEER :-) TAK!!!

Anmeld

30. juli 2010

Belinda83

lisbethita skriver:

Det var en stor hjælp og giver mening. Ved godt arbejdsgiveren har fået refusion, fordi det har jeg også fået papirer om. Kommunenen ved også hvornår jeg går på barselsdagpenge, men jeg ved ikke, om jeg nu skal udfylde papirer eller hvordan, men jeg må jo ringe på mandag. Udfra det du skriver, så lyder det som om, at det kører automatisk. JEg vil bare være sikker, så jeg ikke går og venter på at de kommer og så skulle jeg have ansøgt om det... 

TAK fordi du skrev ! Stor hjælp!!

Det var så lidt - det er godt nok et par enkelte år siden at jeg sad med udbetalingen af det (sidder i dag på et helt andet område inden for kommunen) Men mener da bestemt at det ikke er blevet lavet om - det var godt nok noget nemmere at holde øje med førhen, for der skulle din arbejdsgiver udfylde et skema hver gang at de ville have refusion hvor du selv skulle skrive under på at du fik penge fra dem, så der var det nemmere at holde øje med "slutdatoen" men mener at jeg har fået at vide at de ikke længere udfylder alle de papir mere

Anmeld

30. juli 2010

Klumpe-dumpe

lisbethita skriver:

SUPEEEEEEEEER :-) TAK!!!

Det var da så lidt :)

Det skal lige siges at min arb-giver havde glemt at sende et stk. papir ind til kommunen, men så fik jeg bare min penge en uge senere.

Så om ikke andet, kan du jo høre din arb.giver om han/hun har styr på, det der skal sendes til kommunen...

Anmeld

30. juli 2010

Plysbjørnen

lisbethita skriver:

Hej tøser,

Jeg håber, at jeg har valgt den rigtige gruppe til denne tråd??? 

Men jeg har brug for hjælp. Jeg overgår pr. 1/8 til barselsdagpenge og har SLET ikke tænkt over, at jeg måske skulle gøre noget aktivt for at få pengene?? Jeg fatter da lige nada... 

Jeg har ikke kunnet finde andet info end:

DU SKAL GØRE FØLGENDE:

• Senet tre måneder før forventet fødselstidspunkt skal du som mor informere din arbejdsgiver om det forventede fødselstidspunkt. Senest fire uger før afholdelse af fædreorlov skal du som far informere din arbejdsgiver.
    Senest 8 uger efter fødslen skal du give din arbejdsgiver besked om, hvornår arbejdet forventes genoptaget, - hvis ikke du har aftalt en anden frist.
  • Hvis du vælger at udskyde eller forlænge orloven, skal du give kommunen besked. Hvis du har indgået en aftalebaseret udskydelse eller forlængelse med arbejdsgiveren, skal du samtidig fremlægge dokumentation.
  • Du skal også give kommunen besked, hvis du genoptager arbejdet helt eller delvist, eller hvis barnets far også holder orlov. Dette gælder ikke mindst i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren udbetaler løn under barsel.

Er der nogen, der ved noget? Og er der mon forskel på private og offentligt ansatte? (Det er der vel nok)

Hielfe bitte!!!!

Jeg fik et skema ved min arbejdsgiver, som jeg skulle udfylde og sende til kommunen... Det er det samme du skal udfylde for at din arbejdsgiver kan få refunderet nogen af pengene for din løn (så vidt jeg husker). Men ring til dit lønkontor i morgen (øh mandag) og tag en snak med dem, derefter ringer du til kommunen og snakker med dem...

Anmeld

30. juli 2010

lisbethita

BetinaTrold skriver:

Jeg fik et skema ved min arbejdsgiver, som jeg skulle udfylde og sende til kommunen... Det er det samme du skal udfylde for at din arbejdsgiver kan få refunderet nogen af pengene for din løn (så vidt jeg husker). Men ring til dit lønkontor i morgen (øh mandag) og tag en snak med dem, derefter ringer du til kommunen og snakker med dem...

Jeg tror du mener det skema, som jeg allerede har sendt. Men ringer på mandag til både kommune og arbejdsgiver :-) TAK

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.