Hvordan vælger I navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.038 visninger
44 svar
0 synes godt om
25. juli 2010

otlitrom

Hvilke tanker gør I Jer, inden I vælger et navn til Jeres barn?

Er det fordi det er pænt? fordi det er specielt/ikke specielt? Læser I navnelisten og vælger enten derfra/ikke derfra? Bruger I navnebøger til inspiration? Og går I op i betydningen af det navn I vælger?

Hvad tænker I, inden I vælger??

Herhjemme er vi lidt forskellige, hvad det angår. Manden går mest efter navne han "bare" kan lide, hvorimod jeg går ret meget op i, at det skal være et specielt navn, der er nemt at udtale i norden, og jeg kan godt lide at undersøge navnebetydningen, inden jeg bliver hooked på et navn. Vi er hverken gravide eller har børn, så der er god tid til at snakke videre..

Sjovt nok har vi nemmest ved pigenavne, og rigtig svært ved drengenavne.. Har I også oplevet det, eller det omvendte?

Jeg håber vi kan holde tråden fri for negative indslag. Det handler ikke om at vi skal dømme hinanden for vores valg. Det er udelukkende for at høre, hvilke overvejelser der bliver gjort, ikke for at dømme rigtigt eller forkert!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2010

Lotus86

Vi har også snakket frem og tilbage omkring navne, og for begges vedkommende er det bare navne vi godt kan lide, om det er specielt eller har en betydning, det er lige gyldigt for os. Vi har også helt klart lettest ved at finde pigenavne, men her på det sidste er der dukket flere og flere drengenavne op, flere lidt specielle, er åbenbart ikke så kritisk mere

Anmeld

25. juli 2010

VNB

Vi traver igennem den store navnebog forfra og bagfra....

og så snakker vi meget om hvilke navne der vil passe bedst til efternavnene, og hvordan de er at udtale - altså navnet må ikke være så "specielt" så ingen kan udtale det rigtigt... vi gider ikke tage efter hvor "IN" det er, for det er vi fløjtende ligeglade med...

Ellers tager vi simpelthen bare efter hvad vi synes er sødest, pænest og helst passer til en på både 1, 17, 45 og 89 år hehe

vi kan sjovt nok også bedst blive enige om pige navnene... ved ikke hvorfor   men vi har dog efterhånden fundet frem til et par stykker af hvert køn, som vi begge er ret vilde med - så må vi bare vente og se om den lille bebs mon er en pige eller en dreng 

Anmeld

25. juli 2010

3xM

jeg lagde vægt på at det startede med M da både jeg og Marcus jo starter med M

Anmeld

25. juli 2010

Lillefe

Jeg kender det godt, vi har også svært ved dregenavne herhjemme.. vi går meget op i at for eks. ikke alle hedder det nede i børnehaven.. og lige netop med drenge navne er det meget sværere.. mange af de søde drenge navne er nogle af de allermest brugte.. ud over det så går vi meget op i at man skal kunne udtale det på engelsk da jeg har familie i Australien og kæresten i USA

Anmeld

25. juli 2010

TbCp

Jeg læste navnelister som en gal

Skrev dem ned jeg bedst kunne lide. Gik ikke så meget op i om det var et gammelt/nyt/populært navn... bare jeg kunne lide det.

Manden kiggede på mine lister og valgte til og fra

Da vi endelig fandt NAVNET kiggede jeg på betydning, hvor mange der hedder det i Dk osv.

Jeg havde en kæmpe liste pigenavne og vi kunne blive enige om rigtig mange af dem.
Drengenavne havde vi begge rigtig svært ved og vi kunne kun finde 2 vi begge kunne lide...

Anmeld

25. juli 2010

otlitrom

VNB skriver:

Vi traver igennem den store navnebog forfra og bagfra....

og så snakker vi meget om hvilke navne der vil passe bedst til efternavnene, og hvordan de er at udtale - altså navnet må ikke være så "specielt" så ingen kan udtale det rigtigt... vi gider ikke tage efter hvor "IN" det er, for det er vi fløjtende ligeglade med...

Ellers tager vi simpelthen bare efter hvad vi synes er sødest, pænest og helst passer til en på både 1, 17, 45 og 89 år hehe

vi kan sjovt nok også bedst blive enige om pige navnene... ved ikke hvorfor   men vi har dog efterhånden fundet frem til et par stykker af hvert køn, som vi begge er ret vilde med - så må vi bare vente og se om den lille bebs mon er en pige eller en dreng 

Hihi. Det lyder som om vi tænker lidt ens. Jeg tænker også over det med alderen, men tror kæresten synes det er lidt noget pjat.

Jeg tror måske det er fordi at vi ikke venter os endnu... Altså er det en "alvorlig" snak vi tager, til september, når jeg tester positiv, ikk?

Anmeld

25. juli 2010

LinLin

Ved ikke præcist hvorfor jeg altid har været vild med David, som min første hedder. Det er bare et smukt navn ... Fandt først ud af lang tid efter jeg "havde fået lov" til at give ham det navn  (i starten af graviditeten) at det betyder "elsket" - det gjorde det jo ikke mindre attraktiv Kan også godt lide at det ikke kan staves på flere måder, samt at det er internationalt! Og så synes jeg det passer både til en lille dreng, en voksen, samt en gammel mand!

Lillebrors navn, Adam, "kom bare". Havde kigget lidt på navnelister og det eneste jeg fik ud af det var hvilke det IKKE skulle være (= fra top 10!) Så en dag faldt jeg over Adam og syntes jo det passede/passer fantastisk sammen med David - og manden var heldigvis med på det med det samme!  Derudover opfylder det samme krav som til den første

Så det bliver til 2x hebraiske navne, selvom vi ikke er troende

- og havde i øvrigt OVERHOVEDET ingen pigenavne

Anmeld

25. juli 2010

otlitrom

mariaogmarcus skriver:

jeg lagde vægt på at det startede med M da både jeg og Marcus jo starter med M

Nå ja, den mulighed er der også. Det er der nogen der gør. Sjovt! Ikke noget vi tænker på, men synes egentlig tanken er lidt sjov. Kender en familie på 6, der alle hedder noget med K

Anmeld

25. juli 2010

L.J.L

Vi har heldigvis begge en svaghed for gamle navne, så det har ikke været svært at finde frem til navnet Lauritz.

Har ikke tænkt på at det måske er svært at udtale i andre lande, det må han lære at leve med den lille trold

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.