Tvangssterilisation.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.949 visninger
20 svar
0 synes godt om
18. juli 2010

klmf

http://nyhederne.tv2.dk/article/32264869/?forside

Så lige det her på TV2. Synes godt nok det er et noget voldsomt indgreb, men dengang var man nok ligeglad med deres rettigheder

Må indrømme, at jeg får den tanke, at nogen burde måske ikke få børn? Hvis de selv mentalt er på niveau med en 6-årig, er det så forsvarligt at de skal gennemgå en graviditet, en smertefuld (måske) fødsel og hvordan skal de tage sig af barnet?

Nogen, der ved hvordan man håndterer dette dilemma i dag? Får kvinderne tilbudt p-stave eller anden form for prævention?

Og hvad er jeres mening om, at mennesker, der er mentalt handicappede (i mangel af bedre ord her klokken sent, hvor jeg ikke lige kunne komme i tanker om en korrekt betegnelse) får børn??

Hmm... Sene tanker... Den må jeg vist hellere lige sove på, der er heller ikke længe til der er en, der står op og vil have en flaske. Godnat allesammen og sov godt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2010

mariamiss6

Jeg er ikke sikker, men jeg tror, at ved for eksempel mongoler, kan en værge bestemme at de skal steriliseres, på grund af deres handicap - mongoler elsker jo også, og har kærester lige så ofte som vores store børn....

Og jeg tror ikke at lægerne som sådan diskuterer det, men bare giver tilladelsen.... jeg har i hvert fald faktisk aldrig hørt om en mongol som fik et barn... jeg har hørt om "almindeligt retarderede" som får børn, nogle med en "normal*" kæreste, og jeg tror at de ofte mister deres børn, på grund af deres handicap, og mangel på evner omkring et barn..

Anmeld

18. juli 2010

Shibby

Nu kender jeg en pige der er mentalt udviklingshæmmet,-hun har en tvangsfjernet datter og en søn på vej som blir fjernet efter fødslen.

Det kaos kunne være undgået hvis hun var blevet tvangssteriliseret. Hun forstår slet ikke alvoren af ting..Seriøst,-sidste vi besøgte hende blev hun sur fordi vi kom midt i disney sjov. Hun går pænt meget op i det,men altså.. hele hendes verden faldte fra hinanden fordi vi afbrød hendes disney sjov i 5 min. Visse steder burde nogen gribe ind. Barn nummer 2 melder ankomst i aug

Anmeld

18. juli 2010

N&J

Jeg er nu ret sikker på at vi ikke (heller ikke som værger) har ret til at kræve sterilisation, og heldigvis for det. Ja vi er enige i at mange ikke burde have børn, man tilbyder så vidt jeg er orienteret netop p-stav eller ligende prævention, men hvor går grænsen for hvorfor man ikke er i stand til at få et barn, og hvem skal bestemme det, så er vi tlbage til race-hygeine loven, som var en kæmpe fejl, og noget som mange blev udsat for hvis de virkede lidt "langsomme", og derved mange mennesker som ikke nødvendigvis ville være gode forældre. Men selvfølgelig findes der personer med et mentalt handicap som ikke vil være i stand til at varetage et barn (de får deres barn fjernet eller får støtte til at have barnet hjemme). Jeg ved faktisk ikke hvad kunne være en løsning (på et dog ifølge min egen opfattelse lille problem), måske at forsøge at få dem til at deltage kurser og prøve at have en af de realistiske baby (som v alle har set i amerikanske film) og så få en fornemmelse af hvordan det er at have et barn - altid, men jeg mener dog der er mange andre end lige de med et mentalt handicap, der har et behov for sådan et kursus.. 

Anmeld

19. juli 2010

Vial

Jeg arbejdede for nogle år siden med udviklingshæmmede. De var gode til at have parhold (sgu bedre end mig.. ). Mange af dem ville gerne have et barn, men var fra ganske unge af blevet informeret om, at det var et no go.

De var helt vidende om, at det var abort eller tvangsfjernelse. Deres pædagoger i bofællesskabet eller støtte/kontaktperson var meget oppe på mærkerne omkring at holde kvinderne opdateret med p-sprøjter eller anden prævention, som ikke kræver det store for kvinderne selv.

Det er skrækkeligt, at man tvangssteralierede kvinder helt frem til 1960'erne. Specielt med begrundelsen, at de forringede standarden af mennesker..

At klinikker så i dag lige frem hjælper udviklingshæmmede i fertilitetsbehandling er jo helt over i den anden grøft.

Uanset hvor mange brikker man har at rykke rundt med, så skal man stadig have sin frie vilje - dog med alvorlig guidens fra pædagoger, hvis man er direkte udviklingshæmmet.

Min søster arbejder med narkomaner, som rask væk løber rundt med en bule på maven og fixer deres heroin. Der så jeg gerne, at de blev tvangsmedicineret med prævention. Her er ikke kun tale om børn af "dumme" forældre - men børn som er født alvorlige syge. Kan blive så stødt over det.

Anmeld

19. juli 2010

klmf

Tror også, at det der stødte mig mest var tanken om race-hygiejne - den tanke er simpelthen så vammel og forfærdelig. PÅ den anden side synes jeg egentlig også, det er synd for de børn, der bliver født af ikke-egnede forældre, hvis de har i udsigt at blive fjernet og være i pleje resten af deres barn-ungdom. Så kan det sådan set være underordnet, om det er en udviklingshæmmet, narkoman, alkoholiker eller psykisk syg, der er mor/forældre. Det er ungerne, det går ud over

Det må egentlig være et spændende område at arbejde med, fx med udviklingshæmmede. De har jo ret til og mulighed for ligeså meget kærlighedsliv som os andre. Det skal måske bare tilrettelægges på en anden måde Synes egentlig det er fint, at de bruger 'almindelige' præventionsformer, det er godt nok et voldsomt indgreb at tvangssterilisere, det er jo rimelig definitivt.

Anmeld

19. juli 2010

Svei

lotchen aka Charlotte skriver:

Tror også, at det der stødte mig mest var tanken om race-hygiejne - den tanke er simpelthen så vammel og forfærdelig. PÅ den anden side synes jeg egentlig også, det er synd for de børn, der bliver født af ikke-egnede forældre, hvis de har i udsigt at blive fjernet og være i pleje resten af deres barn-ungdom. Så kan det sådan set være underordnet, om det er en udviklingshæmmet, narkoman, alkoholiker eller psykisk syg, der er mor/forældre. Det er ungerne, det går ud over

Det må egentlig være et spændende område at arbejde med, fx med udviklingshæmmede. De har jo ret til og mulighed for ligeså meget kærlighedsliv som os andre. Det skal måske bare tilrettelægges på en anden måde Synes egentlig det er fint, at de bruger 'almindelige' præventionsformer, det er godt nok et voldsomt indgreb at tvangssterilisere, det er jo rimelig definitivt.

Dem der fjernes med det samme er de heldige og de lider vel egentlig ikke....det skræmmende er alle dem der ikke fjernes eller fjernes alt for sent og dermed får ødelagt deres liv...jeg synes faktisk der tit tages mere hensyn til forældrene end børnene...

Anmeld

19. juli 2010

Happiness

Spændende emne at bringe op!

Jeg er pædagog og arbejder på et bosted for udviklingshæmmede, og har gjort det i en del år efterhånden.

Vi har også beboere som er seksuel aktive. Dog er ingen af dem steraliseret! Men hvis de skal dyrke sex skal de også have beskyttelse. 

Vi har ansat en seksualvejleder, som forklare diverse problematikker for beboerne, og de vælger stort set alle sammen at komme på p-piller. De fleste får medicin i forvejen, så de får bare pillen med deres andre piller.

Vores seksualvejleder underviser også beboerne hvordan man kan dyrke sex, vi har jo nogle i kørestol. Han viser dem bøger/blade/videoer og lignende. 

Herudover er der enkelte personaler som har fået et form for kursus i hvordan vi underviser beboerne. Fx. med forskellige vibratorer. VI har dem så liggende, så de altid er til at få fat i. Herudover har vi et spil der hedder "Hjertespillet" som får beboerne til at reflektere over flere ting. Bl.a. om det at få børn!

Vi har enda også enkelte beboere som får "hjælp" udefra, dvs. gennem en prostitueret. Hvilket jeg synes er genialt. De har jo samme behov som alle andre, og hvis de selv vælger denne vej, må vi støtte op omkring det.

Dog skal det siges at der skal udarbejdes en Handleplan omkring alt det der har at gøre med seksualitet. SÅ man som personale ikke kommer til at overskride grænser, eller loven for den sags skyld!

Pårørende er sjællent ind over, hvis beboeren selv kan tage vare på den beslutning, eller vælger de pårørende fra i den situation. Men det er vel menneskeligt. Jeg ville da heller ikke have at min mor skulle vide hvis jeg gik til en prostetueret, eller fik hjælp til at onanere...

Anmeld

19. juli 2010

klmf

Eva. skriver:

Dem der fjernes med det samme er de heldige og de lider vel egentlig ikke....det skræmmende er alle dem der ikke fjernes eller fjernes alt for sent og dermed får ødelagt deres liv...jeg synes faktisk der tit tages mere hensyn til forældrene end børnene...

Jeg har også på fornemmelsen, at man nogle gange trækker den for langt ud - fordi det er synd for forældrene, at få børnene fjernet og vel ud fra en formodning om, at børnene også helst vil være ved forældrene! De er jo loyale som bare pokker. Og selvom de bliver fjernet med det samme, er det at komme i pleje vel stadig ikke helt det samme som at bo ved sine egne (kærlige, kompetente) forældre, så når man ikke har mulighed for det, vil der vel på en måde altid være et savn tænker jeg? Jeg håber da, at de kun kommer ud til én familie, så de ikke bliver sendt rundt Jeg kender nogen, der fik et plejebarn, da hun var 1 uge gammel. Hun er vist 15 nu og er blevet adopteret af forældrene Hun har jo helelr aldrig kendt andre forældre, så det er perfekt.

Anmeld

19. juli 2010

Svei

lotchen aka Charlotte skriver:

Jeg har også på fornemmelsen, at man nogle gange trækker den for langt ud - fordi det er synd for forældrene, at få børnene fjernet og vel ud fra en formodning om, at børnene også helst vil være ved forældrene! De er jo loyale som bare pokker. Og selvom de bliver fjernet med det samme, er det at komme i pleje vel stadig ikke helt det samme som at bo ved sine egne (kærlige, kompetente) forældre, så når man ikke har mulighed for det, vil der vel på en måde altid være et savn tænker jeg? Jeg håber da, at de kun kommer ud til én familie, så de ikke bliver sendt rundt Jeg kender nogen, der fik et plejebarn, da hun var 1 uge gammel. Hun er vist 15 nu og er blevet adopteret af forældrene Hun har jo helelr aldrig kendt andre forældre, så det er perfekt.

Det handler vidst desværre mest om penge for alt andet lige er det jo billigere at lade dem blive hjemme og det er det der tæller i den sidste ende....trist men sådan er det... kommunerne har bare ikke penge nok og især ikke dem hvor der er flest udsatte familier.... jeg synes det er så skrækkeligt og kan ikek forstå man kan lukke øjnene for disse børn....og nu lukker man flere og flere steder med pædagogisk uddannet personale...for plejefamilier er billigere(og så som så med kvaliteten) man skal være stærk for at være et udsat barn og overleve, det er helt sikkert...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.