Spændende emne at bringe op!
Jeg er pædagog og arbejder på et bosted for udviklingshæmmede, og har gjort det i en del år efterhånden.
Vi har også beboere som er seksuel aktive. Dog er ingen af dem steraliseret! Men hvis de skal dyrke sex skal de også have beskyttelse.
Vi har ansat en seksualvejleder, som forklare diverse problematikker for beboerne, og de vælger stort set alle sammen at komme på p-piller. De fleste får medicin i forvejen, så de får bare pillen med deres andre piller.
Vores seksualvejleder underviser også beboerne hvordan man kan dyrke sex, vi har jo nogle i kørestol. Han viser dem bøger/blade/videoer og lignende.
Herudover er der enkelte personaler som har fået et form for kursus i hvordan vi underviser beboerne. Fx. med forskellige vibratorer. VI har dem så liggende, så de altid er til at få fat i. Herudover har vi et spil der hedder "Hjertespillet" som får beboerne til at reflektere over flere ting. Bl.a. om det at få børn!
Vi har enda også enkelte beboere som får "hjælp" udefra, dvs. gennem en prostitueret. Hvilket jeg synes er genialt. De har jo samme behov som alle andre, og hvis de selv vælger denne vej, må vi støtte op omkring det.
Dog skal det siges at der skal udarbejdes en Handleplan omkring alt det der har at gøre med seksualitet. SÅ man som personale ikke kommer til at overskride grænser, eller loven for den sags skyld!
Pårørende er sjællent ind over, hvis beboeren selv kan tage vare på den beslutning, eller vælger de pårørende fra i den situation. Men det er vel menneskeligt. Jeg ville da heller ikke have at min mor skulle vide hvis jeg gik til en prostetueret, eller fik hjælp til at onanere...
Anmeld