pæd. med lille ny?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2010

Angelspot

Der er vist stor forskel på skolerne, efter hvad jeg kan læse mig til. Mine 2 første semestre var ren lagkage, vi havde 4 dages uger, nogen gange 3, og det var som regel fra 8.30-11.15. Til gengæld havde vi et par uger ind imellem hvor vi virkelig fik grå hår og skulle knokle igennem. En pige fra min årgang fik baby imens hun gik på 1. semester. Hun havde sin svigermor derhjemme til at passe baby. Hun malkede ud hjemmefra og ammede når hun kom hjem. Dette gjorde hun i 3 mdr indtil hun havde sommerferie. Så som mange skriver, intet er umuligt.

Jeg ville dog nok selv overveje hvor meget tid i starten man mangler med sit barn. Ud over at det er smadder hårdt at få et barn, på trods af god opbakning, så vil du jo komme til at gå glip af nogle oplevelser med dit barn. Men det er overvejelser du selv skal gøre sig. Mange fædre har jo ikke den samme kontakt til deres barn som moderen har, det er ikke usædvanligt, så naturligvis kan mødre også gøre det samme. Men jeg ville ikke undvære den første tid med mit barn. det er for dyrbart. Håber du finder ud af det og super sejt hvis du gennemfører det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2010

Lunae

Jeg læser selv til pædagog og havde fået timet graviditeten, så det passede med, at jeg kunne gennemføre 2. Praktik og derefter gå direkte på barsel! Desværre går alt ikke altid som planlagt! Jeg døjede med super meget kvalme og svimmelhed i starten, som gav mig sygedage i praktikken! Endvidere blev jeg fuldtidsygemeldt med bækkenløsning i uge 26 :-(

Jeg nåede desværre ikke at gennemføre min praktik og vil derfor anbefale dig, at overveje om du selv tror du kan klare det! Der kan komme mange gener i en graviditet!

Personligt ville jeg nok nyde min graviditet og den lille ny og så starte på semi, når barslen er ovre!

Jeg håber du finder ud af det - pøj pøj med det!

Anmeld

6. juli 2010

MariaJ

Jeg kender ikke noget til pædagogstudiet, men jeg har en datter på ni uger, og jeg synes godt nok det lyder hårdt. Vores datter hører bestemt til i den nemme ende af skalaen for spædbørn, og jeg har egentlig følt mig rimeligt ovenpå fysisk og psykisk siden de første fjorten dage efter fødslen, men jeg tror ikke jeg havde kunnet klare et studie ved siden af. Især ikke et, der kræver at du skal kunne tage ud i praktik.

Indtil nu har jeg ikke kunnet være hjemmefra mere en ca en time ad gangen, fordi min datter bliver ammet og er megasulten hele tiden. De første mange uger sov hun næsten aldrig før mellem kl 2 og 3 om natten, og jeg havde ikke kunnet stå op til en arbejdsdag i praktik, flere dage i træk på så lidt søvn. I begyndelsen sov hun en del om dagen, så der kunne jeg godt sidde hjemme og arbejde lidt i løbet af dagen, men nu sover hun ikke ret længe ad gangen og har brug for opmærksomhed og aktiviteter, når hun er vågen. Jeg er normalt lidt af en læsehest, men har været i gang med den samme bog i over en måned nu på trods af at jeg er på barsel og ikke rigtig laver noget, fordi jeg sjældent har tid til at læse mere end en halv side af gangen (og her taler vi altså letlæst chicklit skønlitteratur). Man kan jo hvad man virkelig vil, og det kan jo sagtens være du er meget sejere end mig, men du skal nok ikke undervurdere udfordringen.

Maria

Anmeld

6. juli 2010

trine1989

mor_sabina skriver:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.
Hvornår er du startet på udd?

Har selv termin 29 december og satser på at få min årsprøve først i januar afsluttet. Det er nemlig rigtigt man ikke har helt de samme rettigheder det første år, men helt hvilke er jeg ikke klar over.

Men vil sige nu jeg har afsluttet første sem. det har været hårdt, fordi man skal lære en masse nye mennesker at kende og der er en masse nye indtryk der skal bearejdes, men fagligt synes jeg slet ikke det har været hårdt.

i jelling starter man kun en gang om året og det er aug.

jeg har snakket med dem på semi. og de fortæller at det ikke er muligt at tage orlov det første år, først efter 1. års prøven som i mit tilfælde er i juni og jeg har termin 25. feb.

så det passer med 3 meget hårde mdr. før jeg kan tage barsel 1 år.

Anmeld

6. juli 2010

trine1989

Angelspot skriver:

Der er vist stor forskel på skolerne, efter hvad jeg kan læse mig til. Mine 2 første semestre var ren lagkage, vi havde 4 dages uger, nogen gange 3, og det var som regel fra 8.30-11.15. Til gengæld havde vi et par uger ind imellem hvor vi virkelig fik grå hår og skulle knokle igennem. En pige fra min årgang fik baby imens hun gik på 1. semester. Hun havde sin svigermor derhjemme til at passe baby. Hun malkede ud hjemmefra og ammede når hun kom hjem. Dette gjorde hun i 3 mdr indtil hun havde sommerferie. Så som mange skriver, intet er umuligt.

Jeg ville dog nok selv overveje hvor meget tid i starten man mangler med sit barn. Ud over at det er smadder hårdt at få et barn, på trods af god opbakning, så vil du jo komme til at gå glip af nogle oplevelser med dit barn. Men det er overvejelser du selv skal gøre sig. Mange fædre har jo ikke den samme kontakt til deres barn som moderen har, det er ikke usædvanligt, så naturligvis kan mødre også gøre det samme. Men jeg ville ikke undvære den første tid med mit barn. det er for dyrbart. Håber du finder ud af det og super sejt hvis du gennemfører det

det er lige præsic det jeg er bange for om jeg vil kune klare at skulle fra mit barn så tidligt... men der er jo en gulerod ved det og det er at jeg så kan blive hjemme til mit barn næsten er 1½ år og det ville jo også være skønt? hvis ikke det ville være for lang tid at gå hjemme?

tak for svar synes det er virkelig svært at tage stilling til allerede nu.

Anmeld

6. juli 2010

trine1989

Lunae skriver:

Jeg læser selv til pædagog og havde fået timet graviditeten, så det passede med, at jeg kunne gennemføre 2. Praktik og derefter gå direkte på barsel! Desværre går alt ikke altid som planlagt! Jeg døjede med super meget kvalme og svimmelhed i starten, som gav mig sygedage i praktikken! Endvidere blev jeg fuldtidsygemeldt med bækkenløsning i uge 26 :-(

Jeg nåede desværre ikke at gennemføre min praktik og vil derfor anbefale dig, at overveje om du selv tror du kan klare det! Der kan komme mange gener i en graviditet!

Personligt ville jeg nok nyde min graviditet og den lille ny og så starte på semi, når barslen er ovre!

Jeg håber du finder ud af det - pøj pøj med det!

nej det er ikke altid man kan planlægge sig når det gælder graviditet troede faktisk jeg havde planlagt det rigtig godt men regnede heller ikke med at blive gravid første gang, da det jo sker så sjældent (men det var dumt af mig)

mine overvejelser er også om jeg ville være en af dem med mange gener og om jeg vil få problemer med min mave da jeg har en kronisk sygdom.

hvis jeg starter og fortsætter efter fødslen skal jeg knokle i 3 mdr. og kan så gå fra 1 år.

enten skal jeg starte nu eller også skal jeg vente og arbejde det jeg kan og gå fra 1. januar til aug. og så få den dejlige tid med den lille.

eller starte og tag det jeg kan håbe jeg kan blive færdig med praktikken så jeg slipper for det igen. og så starte forfra?

1000 tak for alle svar der både er for og imod  er så bange for at fortryde den første tid med den lille...

men det er rigtig svært at sætte pæd. udd til side da jeg har knoklet for at komme ind men igen det er jo min egen fejl. og at blive mor er større og vigtigere for mig..

Anmeld

6. juli 2010

trunte24

Det er rigtigt at man ikke kan tage orlov det første år. Men når du går på barsel er det ikke det samme som at holde orlov. Jeg kender 2 der er gået fra på barsel efter 1 semester altså efter ½ år på uddannelsen.

Jeg har selv lige udfyldt mine barselspapirer og jeg går også på pæd. udd. Det står me store bogstaver i øverste højre hjørne, at man skal huske IKKE at melde det som orlov, da du så melder dig midlertidigt ud af uddannelsen og mister fx. din ret til SU under barslen.

Synes det lyder til du har fået en dårlig vejledning på dit semi. Tror muligvis du kan læse noget om det på pls.dk og på su.dk

mvh Line 26+6

Anmeld

6. juli 2010

trine1989

trunte24 skriver:

Det er rigtigt at man ikke kan tage orlov det første år. Men når du går på barsel er det ikke det samme som at holde orlov. Jeg kender 2 der er gået fra på barsel efter 1 semester altså efter ½ år på uddannelsen.

Jeg har selv lige udfyldt mine barselspapirer og jeg går også på pæd. udd. Det står me store bogstaver i øverste højre hjørne, at man skal huske IKKE at melde det som orlov, da du så melder dig midlertidigt ud af uddannelsen og mister fx. din ret til SU under barslen.

Synes det lyder til du har fået en dårlig vejledning på dit semi. Tror muligvis du kan læse noget om det på pls.dk og på su.dk

mvh Line 26+6

jeg fik at vide at når praktikken ikke var gennemført var det et problem den slutter først inden påske uge 15.

jeg ved ikke om det er forskelligt på udd. stederne. for hvis jeg ikke kunne gennemføre de sidste mdr. skulle jeg starte forfra...??

hvilket semi er det fra?

Anmeld

6. juli 2010

mor_sabina

trine1989 skriver:

i jelling starter man kun en gang om året og det er aug.

jeg har snakket med dem på semi. og de fortæller at det ikke er muligt at tage orlov det første år, først efter 1. års prøven som i mit tilfælde er i juni og jeg har termin 25. feb.

så det passer med 3 meget hårde mdr. før jeg kan tage barsel 1 år.

Altså jeg ville være bekymret for om jeg kunne gennemføre praktikken som højgravid, jeg gik nemlig fra sidst med bækkenløsning. Men Puha det er svært du kan vel ligeså godt give det en chance og så må du jo holde hvis det bliver for hårdt?

Anmeld

6. juli 2010

trine1989

1000 tak for alle svar det har virkelig hjulpet

nu er jeg afklaret og jeg vil ikke udsætte min krop eller mit barn for så meget stress, lige efter fødslen.

tror også at det ville knuse mit hjerte at gå fra mit barn efter 14 dage  tror bare ikke jeg er psykisk stærk hvad ang. at skulle lade andre om de ting en nybagt mor ellers skal nyde den første tid.

nej jeg tager på skolebænken næste år og nyder min tid som gravid (trods let kvalme). ingen stress bare massere af overskud til den lille kommer til verden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.