pæd. med lille ny?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.140 visninger
23 svar
0 synes godt om
5. juli 2010

trine1989

hej i skønne damer

jeg er en af de heldige som blev gravid første gang, troede at jeg havde tænkt på alt ang. skole øko osv. men har nu fundet ud af at man ikke kan få orlov det første år på pæd. udd. hvilket jeg faktisk var ret sikker på man kunne

jeg har snakket med dem på udd. og nogen mener jeg kan klare det og andre mener jeg skal vente til næste år.

jeg har termin d. 25 feb. og skal så efter de 14 dage begynde i skole og praktik igen. praktikken stopper før påske og skolen er til august hvor der er første årsprøve. men tror i at det ville være realistisk at klare de 3 hårde mdr. med en lille ny?

det skal siges at jeg efter de 3 mdr. kan tage 1 års barsel, hvis jeg ikke starter nu her har jeg kun ½ år barsel.

er der nogen der har taget det første år og kan fortælle hvor lange dagene er og om man efter praktikken fortsat går i skole 3 dage i ugen?

hvad mener i og hvad ville i gøre i min situation?

Knus Trine 6+3

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2010

Snefnug1984

Så vidt jeg kan huske, var det første år på uddannelsen det hårdeste. - jeg gik på den gamle uddannelse, hvor man havde 11 fag på EN gang, men det er jo anderledes nu - heldigvis. Praktikken er jo "kun" en øvelsespraktik, så de kan ikke forlange så meget af dig som ved de 2 næste praktikker. Du skal arbejde 30-32 timer om ugen i praktikken. Man har en uge til at skrive 1. års prøven og hvis man er 2 om den, er den ret nem at overkomme.

Jeg kan ikke svare dig på, hvad du skal gøre, da jeg ikke selv har børn og ved ik hvor meget det kræver, om man kan gennemføre en uddannelse samtidig osv. Men jeg kan kun sige, at jeg synes du skal forsøge - du kan jo ikke miste noget ved det. Men det vil nok kræve, at du har en kæreste/mand, der kan tage en del over i dén periode.

Held og lykke

Anmeld

5. juli 2010

trine1989

JordbærBlomst skriver:

Så vidt jeg kan huske, var det første år på uddannelsen det hårdeste. - jeg gik på den gamle uddannelse, hvor man havde 11 fag på EN gang, men det er jo anderledes nu - heldigvis. Praktikken er jo "kun" en øvelsespraktik, så de kan ikke forlange så meget af dig som ved de 2 næste praktikker. Du skal arbejde 30-32 timer om ugen i praktikken. Man har en uge til at skrive 1. års prøven og hvis man er 2 om den, er den ret nem at overkomme.

Jeg kan ikke svare dig på, hvad du skal gøre, da jeg ikke selv har børn og ved ik hvor meget det kræver, om man kan gennemføre en uddannelse samtidig osv. Men jeg kan kun sige, at jeg synes du skal forsøge - du kan jo ikke miste noget ved det. Men det vil nok kræve, at du har en kæreste/mand, der kan tage en del over i dén periode.

Held og lykke

tak for svar

ja det er noget anderledes nu man skal kun i praktik 2 dage om ugen.

jeg har en fantastisk mand herhjemme som vil hjælpe og en mor der er villig til at tage den lille om dagen når jeg er i skole og praktik.

men puh tror det bliver rigtig hårdt at skulle væk fra den lille så hurtigt.

kan du huske hvor lange dagene er så jeg har lidt at forholde mig til?

Anmeld

5. juli 2010

Happiness

Da jeg gik på seminariet, var de fleste dage enten 12.30 eller til 14.00. Og så havde vi selvstudie. Men det kunne du jogodt ordne mens baby sover. Jeg siger også "go for it". Jeg har også den gamle uddannelse, men synes nu at første år var ret let. Og jeg havde enda demange fag. Det er jo et studie for hovedparten er selvstudie. Det vil helt klart blive hårdt for dig, men vil mene at det er værd at forsøge.

Anmeld

5. juli 2010

Snefnug1984

milla83 skriver:

Da jeg gik på seminariet, var de fleste dage enten 12.30 eller til 14.00. Og så havde vi selvstudie. Men det kunne du jogodt ordne mens baby sover. Jeg siger også "go for it". Jeg har også den gamle uddannelse, men synes nu at første år var ret let. Og jeg havde enda demange fag. Det er jo et studie for hovedparten er selvstudie. Det vil helt klart blive hårdt for dig, men vil mene at det er værd at forsøge.

Det er jo selvfølgelig forskelligt fra sem. til sem. Jeg synes der var rigtig meget at læse på første år!!!

Vores dage var som regel også fra 8-12 eller 14. Nogle enkelte dage var rigtig lange til kl. 16 Men de dage hvor man er i praktik, er jo selvfølgelig forskellige fra de dage man går på sem. Men hvis du er et godt sted, plejer de at være søde til at tage hensyn til private sager! 

Anmeld

5. juli 2010

mor_sabina

trine1989 skriver:

hej i skønne damer

jeg er en af de heldige som blev gravid første gang, troede at jeg havde tænkt på alt ang. skole øko osv. men har nu fundet ud af at man ikke kan få orlov det første år på pæd. udd. hvilket jeg faktisk var ret sikker på man kunne

jeg har snakket med dem på udd. og nogen mener jeg kan klare det og andre mener jeg skal vente til næste år.

jeg har termin d. 25 feb. og skal så efter de 14 dage begynde i skole og praktik igen. praktikken stopper før påske og skolen er til august hvor der er første årsprøve. men tror i at det ville være realistisk at klare de 3 hårde mdr. med en lille ny?

det skal siges at jeg efter de 3 mdr. kan tage 1 års barsel, hvis jeg ikke starter nu her har jeg kun ½ år barsel.

er der nogen der har taget det første år og kan fortælle hvor lange dagene er og om man efter praktikken fortsat går i skole 3 dage i ugen?

Knus Trine 6+3

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.
Hvornår er du startet på udd?

Har selv termin 29 december og satser på at få min årsprøve først i januar afsluttet. Det er nemlig rigtigt man ikke har helt de samme rettigheder det første år, men helt hvilke er jeg ikke klar over.

Men vil sige nu jeg har afsluttet første sem. det har været hårdt, fordi man skal lære en masse nye mennesker at kende og der er en masse nye indtryk der skal bearejdes, men fagligt synes jeg slet ikke det har været hårdt.

Anmeld

5. juli 2010

mor til Isabel,Shane og Caitlin

Hey...

Min søster (også pæd studerende som jeg) GIK PÅ BARSEL LIGE efter 1 sem og så et år frem... hun føde oktober sidste år og gik på barsel direkte efter 1 sem... mig der i mod nåede liiiiiige præcis 2 sem... fik veer få timer efter årsprøven.. årsprøven og terminen var samme dag.. gik på barsel lige efter eksamen - jeg starter så igen her om en månede (6 MÅNEDERS BARSEL- som jeg selv har valgt)

Men det er hårdt når man lige har fåët sådanne en lille en..... jeg har skulle lave skole arbejde i min barsel og det har været lidt hårdt især de første uger efter fødslen for man har jo ret ømt "understel" men også bebese der skal tages af og man skal liiiige ind i nogle rytmer før overskudet virkelig kan melde sig.. så om du kan klare det kan jeg ikke give dig svar på - jeg syntes du skal gøre hvad DU føler er bedst for dig.... 

Anmeld

5. juli 2010

hannetheis

trine1989 skriver:

hej i skønne damer

Knus Trine 6+3

det første år er det længste på uddannelsen.

jeg starter på 4 semester efter sommerferien. og til dit spørgsmål vil jeg sige.

da jeg fandt ud af jeg skulle have theis fra marts, var jeg lige blevet optaget så jeg skulle have startet den 1 feb. jeg snakkede med seminariet og sagde at jeg meget gerne ville starte men gerne have udaættelse et år, da jeg skulle have barn i marts.

nu ved jeg ikke hvor du er fra, men i randers var der ikke nogle problemer, jeg skulle bare aflevere et papir til seminariet på at jeg skulle have barn i marts og derfor ville udsætte min uddannelse.

håber det hjælper  lidt på dit spørgsmål.

Anmeld

5. juli 2010

isimaven

jeg synes du skal klø på og fortsætte i de 3 mdr. når du skriver at du har god opbakning derhjemme
Jeg fik min datter i starten af 5 semester og holdt slet ikke barsel, startede i min 2 lønnede praktik da hun var 5 måneder, Jeg har en vidunderlig mand som klarede mosten derhjemme imens og jeg har aldrig fortrudt at jeg fortsatte på studiet (selvom jeg ikke kunne komme med på studieturen da jeg lå og fødte imens)

så held og lykke med det hele

Anmeld

5. juli 2010

Angelspot

Der er vist stor forskel på skolerne, efter hvad jeg kan læse mig til. Mine 2 første semestre var ren lagkage, vi havde 4 dages uger, nogen gange 3, og det var som regel fra 8.30-11.15. Til gengæld havde vi et par uger ind imellem hvor vi virkelig fik grå hår og skulle knokle igennem. En pige fra min årgang fik baby imens hun gik på 1. semester. Hun havde sin svigermor derhjemme til at passe baby. Hun malkede ud hjemmefra og ammede når hun kom hjem. Dette gjorde hun i 3 mdr indtil hun havde sommerferie. Så som mange skriver, intet er umuligt.

Jeg ville dog nok selv overveje hvor meget tid i starten man mangler med sit barn. Ud over at det er smadder hårdt at få et barn, på trods af god opbakning, så vil du jo komme til at gå glip af nogle oplevelser med dit barn. Men det er overvejelser du selv skal gøre sig. Mange fædre har jo ikke den samme kontakt til deres barn som moderen har, det er ikke usædvanligt, så naturligvis kan mødre også gøre det samme. Men jeg ville ikke undvære den første tid med mit barn. det er for dyrbart. Håber du finder ud af det og super sejt hvis du gennemfører det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.