MariaJ skriver:
Ej, hvor lyder det bare som om I har helt vildt meget styr på det og system i dagen
. Hvor meget sover Anthon i løbet af dagen? Jeg tror godt vi kan bruge lidt af dine ideer. Johanna kan faktisk også godt lide at gå rundt i lejligheden og kigge over min skulder, men tænker aldrig rigtig over det som en hyggelig aktivitet, men bare som en nødløsning, når hun bliver ked af det. Ellers er det godt at høre at du også lader Anthon ligge lidt for sig selv.
Vi har ikke rigtig noget system i hvad vi gør sammen. Når hun vågner er hun som regel sulten og spiser ved mig og kigger lidt og hygger. Hun gider ikke rigtig ligge eller sidde ved mig, hvis hun ikke enten spiser eller sover, så når hun har spist kommer hun enten i sin liggestol, på kravletæppet på gulvet eller en tur på puslebordet. Her kigger og gyyyy'er vi så så længe jeg orker (slet ikke længe nok i følge Johanna) eller hun ligger lidt på maven, men det bliver hun altid hurtigt træt af. Når jeg ikke kan samle mig om at sige gyyy længere får hun sit aktivitetsstativ sat over enten stolen eller tæppet og så begynder den dårlige samvittighed, samtidig med at jeg glæder mig over at få lidt "luft" til andre ting. Hun kan ikke rigtig gribe tingene på stativet endnu, men ligger og basker med arme og ben, når hun kigger på dem, så hygger sig nok egentlig. Men så snart jeg kommer tilbage lyser hun helt op og bliver så glad og gyyy'er løs, så man får helt ondt i hjertet over at jeg forlod hende for at sidde foran computeren.
Jeg har nok desværre enormt svært ved at vænne mig til det meget langsomme tempo, når man er sammen med en baby hele tiden. Jeg føler lidt at jeg bruger meget af dagen på at skabe små lommer af tid til at jeg selv kan få gjort noget (mens hun sover eller ligger lidt for sig selv på tæppet), og det virker på en eller anden måde lidt egoistisk.
Jeg er slet ikke i tvivl om at alle mødre til baby´er kender den med at se frem til at få en rolig stund til at lave noget selv man er jo bare rigtig meget på hele dagen når man har en baby, og det er jo på babys præmisser selvom man selvfølgelig også nyder smaværet med dem.
Det der med at vi har et system er nu ikke noget jeg sådan har været bevist om. Jeg har selvfølgelig hentet idéer fra andre og så forsøger jeg selvfølgelig også at inkludere ting og sager som jeg ved er udviklende for ham og ting som han åbenlyst godt kan lide. Så det "system" vi har er ligesom bare opstået henad vejen i takt med at jeg har lært ham at kende og har fået lidt mere erfaring.
Havde lige besøg af sp i dag, og hun slog endnu engang fast - de SKAL ligge selv og kigge rundt, fumle rundt, opdage verden lidt på egen hånd og også for at fordøje de indtryk de har fået af den tid de stimuleres af dig og de ting I laver sammen. Du skal altså lægge den dårlige samvittighed væk.
Jeg tror Anthon sover mere om dagen end Johanna gør udfra hvad du tidligere har skrevet. Og det er også fordi jeg får pauser og faktisk når at savne ham at jeg har samlet energi til at give den én på lampen iiiiigen:-). Han står op om morgenen ved 6-6.30 tiden. Der kan han så kun holde sig vågen i en time - ikke 5 kvarter, men en time. Så sover han en time - ikke 5 kvarter, men en time. det er meget sjovt, men der først på dagen er mønsteret helt sikkert.
Så tager han en lidt længere tur vågen - 5 kvarter til halvanden time. Og så er det typisk her at dagens lange lur kommer. Hvis han rigtig går til den er det en 3 timer, men også 2 indimellem. Nogle gage tager han en kort mere, men så kommer den lange bare i næste hug. Det er dog typisk sådan at man særligt i starten af luren skal rende mange gange og give sutten eller bare lige berolige og putte igen. Så står han op og er igen oppe 5 kvarter til halvanden time. Så bliver lurene korte igen - 3 kvarter til en time, nogle gange halvanden, og han skal typisk "hjælpes" mange gange til at sove videre når han vågner. Ud på aftenen bliver det til meget korte "naps". Så jeg får tid til at tanke op og glo ud i luften i løbet af dagen. Hvis han var sådan én der aldrig sov i løbet af dagen tror jeg virkelig jeg ville have svært ved at blive ved med at mobilisere energien til at gyyyy´e derudaf. Det ved jeg for der er selvfølgelig dage hvor det er gået dårligt med at sove, fx nu her hvor det har været meget varmt, og så synes jeg virkelig det er hårdt. For så er man bare på heeeele dagen..
men altså, Maria, jeg kan slet ikke se at du gør noget forkert eller ikke godt nok eller bare nok. jeg er sikker på at du gør det super godt - ellers ville du jo heller ikkehave sådan en glad og kontaktsøgende datter der trives som hun gør:-) jeg tror bare det er vores lod at den indre kritiker hele tiden liiige skal give sit besyv med - det gør den ved gud også her
Knus, Tina