Bayze skriver:
ÅÅHH, jeg har de samme overvejelser!
Anthon er også meget opmærksom og vil gerne have én på opleveren hele tiden. det betyder at man hele tiden skal finde på aktiviteter, for han accepterer ikke at "lave det samme" i vildt lang tid af gangen
Vi Gyyy´er også derudaf, men ligesom andre aktiviteter bliver han nu også træt af det. Så kigger han væk og lader som om han ikke kan høre mig, og det betyder så jeg skal finde på noget nyt.
men her går det noget i denne her stil:
Han vågner af søvnen og får en flaske alt imens vi har øjenkontakt og smiler lidt og han kigger også lidt på kunst. Så vil han nogen gange gerne sidde lidt ved mig i sofaen. Eller det vil sige han bøvler rundt på mig. Øver sig i at stå, mosler op over skulderen på mig og drejer rundt og kigger på ting og ser også meget gerne tv.
Når han er træt af det går vi tur i lejligheden. kigger på ting og snakker om dem og jeg synger måske lidt for ham (!!
). Store spejle er et kæmpe hit nu. når han ser sig selv og mig storgriner han for derefter at begrave snudeb ved mit bryst nærmest som om han er forlegen. vildt sødt
så går turen til puslebordet. her pludrer vi løs og han griner til mig men også til uroen og wallstickerne på væggen. Det bruger vi lang tid på. vender ham også om på maven for at træne nakke og ryg og her er et lille spejl også et hit. Enten så afsluttes psuleseancen ved at han selv signalerer at nu gider han ikke mere stimulering. Så begynder han simpelthen at klynke eller græde, og så er jeg jo i virkeligheden gået for langt. Nogle gange går vi endnu en tur, men så er det næste også at han kommer ned på sit tæppe og ligge selv. Både på mave og ryg. Enten har han mere at give af og ligger og basker med arme og ben og slår til de ting der hænger ned fra stativet. Nogle gange er han bare mæt og ligger og kigger lidt og falder nogle gange selv i søvn. Andre gange tager jeg ham op og går og vugger ham lidt i armene før søvnen indtræffer.
Hele turen tager 5 kvarter til halvanden time
Lige nu er vi ved sidste etape. Dvs jeg sidder og skriver her mens han ligger på tæppet ved siden af og hygger sig. Men jeg får det ligesom dig, lidt dårlig samvittighed. Men det skal vi jo ikke have. De skal jo lære at ligge og lege lidt selv og desuden er det jo nødvendigt for deres motoriske udvikling. Så jeg er med dig. Den eneste forskel er at Anthon selv beder om det ved at han på et tidspunkt "bliver træt af mig" i modsætning til Johanna. Stunderne hvor han ligger selv bliver i øvrigt også længere og længere. I starten kunne man jo slet ikke lægge Anthon fra sig, så blev han ked af det med det samme
Ej, hvor lyder det bare som om I har helt vildt meget styr på det og system i dagen
. Hvor meget sover Anthon i løbet af dagen? Jeg tror godt vi kan bruge lidt af dine ideer. Johanna kan faktisk også godt lide at gå rundt i lejligheden og kigge over min skulder, men tænker aldrig rigtig over det som en hyggelig aktivitet, men bare som en nødløsning, når hun bliver ked af det. Ellers er det godt at høre at du også lader Anthon ligge lidt for sig selv.
Vi har ikke rigtig noget system i hvad vi gør sammen. Når hun vågner er hun som regel sulten og spiser ved mig og kigger lidt og hygger. Hun gider ikke rigtig ligge eller sidde ved mig, hvis hun ikke enten spiser eller sover, så når hun har spist kommer hun enten i sin liggestol, på kravletæppet på gulvet eller en tur på puslebordet. Her kigger og gyyyy'er vi så så længe jeg orker (slet ikke længe nok i følge Johanna) eller hun ligger lidt på maven, men det bliver hun altid hurtigt træt af. Når jeg ikke kan samle mig om at sige gyyy længere får hun sit aktivitetsstativ sat over enten stolen eller tæppet og så begynder den dårlige samvittighed, samtidig med at jeg glæder mig over at få lidt "luft" til andre ting. Hun kan ikke rigtig gribe tingene på stativet endnu, men ligger og basker med arme og ben, når hun kigger på dem, så hygger sig nok egentlig. Men så snart jeg kommer tilbage lyser hun helt op og bliver så glad og gyyy'er løs, så man får helt ondt i hjertet over at jeg forlod hende for at sidde foran computeren.
Jeg har nok desværre enormt svært ved at vænne mig til det meget langsomme tempo, når man er sammen med en baby hele tiden. Jeg føler lidt at jeg bruger meget af dagen på at skabe små lommer af tid til at jeg selv kan få gjort noget (mens hun sover eller ligger lidt for sig selv på tæppet), og det virker på en eller anden måde lidt egoistisk.